سیما سادات‌لاری در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا برای کشور گفت: اقدامات هماهنگ در وزارت بهداشت و با پشتیبانی کامل دولت، رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری و با مشارکت فعال وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، سایر نهادهای ذی‌ربط و نیز وزارت راه برای انتقال واکسن کرونا در حال انجام است. وی افزود: البته هنوز واکسن‌های در دسترس و قابل توزیع توسط سازوکار بین‌المللی کوواکس اعلام نشده است. در عین حال سیاست‌های اولویت‌گذاری گروه‌های مختلف در معرض خطر، برای تزریق واکسن کرونا تنظیم و پس از نهایی شدن توسط وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد.

احتمال آماده شدن واکسن ایرانی کرونا تا عید

از سوی دیگر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آغاز مرحله نخست کارآزمایی انسانی واکسن کرونا ایرانی از ابتدای دی‌ماه گفت: امیدواریم تا پیش از سال جدید این واکسن آماده شود. به گزارش خبرگزاری فارس، وی در برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران با اشاره به آغاز مرحله تست انسانی واکسن کرونا انسانی از ابتدای دی‌ماه گفت: براساس اظهارات مسوولان ساخت این واکسن، مرحله تست انسانی از اول دی، روی ۵۶ تا ۶۰ نفر انجام می‌شود. این افراد در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال بوده و پس از تزریق در قرنطینه می‌مانند تا مواجهه با ویروس نداشته باشند. به افراد داوطلب پاداش مختصری داده می‌شود. این واکسن عوارضی ندارد چون از ویروس ضعیف شده تهیه می‌شود.

وی افزود: این واکسن در سازمان غذا و داروی سازمان بهداشت جهانی ثبت شده و مراحل آزمایشی آن هم به‌صورت مکرر ثبت می‌شود. پس از موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول تست انسانی، تعداد بیشتری از این واکسن در مرحله دوم استفاده خواهند کرد. اگر پس از تزریق مرحله دوم حدود ۲ تا ۳ هفته نتایج خوبی به دست بیاید بلافاصله تزریق برای عموم مردم قابل انجام خواهد بود. در تولید انبوه واکسن مشکلی نداریم. محرز در واکنش به اظهارات دکتر قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد کرونا مبنی بر انصراف از پذیرش واکسن به‌دلیل نداشتن شرایط ‌نگهداری واکسن گفت: واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا به دمای ۷۰ و ۲۰ درجه زیر صفر نیاز دارند و ما امکانات نگهداری آن را نداریم؛ فقط کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان می‌توانند از این واکسن‌ها استفاده کنند. وی با اشاره به عوارض واکسن فایزر گفت: این واکسن‌ها جدید است و عوارض آن در درازمدت نمایان می‌شود. دو نفر به‌دلیل داشتن زمینه حساسیتی واکنش شدید آلرژیک نشان داده‌اند ولی گزارشی مبنی بر فلج صورت ندیده‌ام. بسیاری از این واکسن‌ها به‌صورت اضطراری تایید شده‌اند.

ساخت یخچالی با قابلیت دمای منفی ۸۰ درجه

در همین حال رضا اسدی‌فرد، رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایلنا» از ساخت یخچالی با قابلیت نگهداری واکسن کرونا در دمای منفی ۸۰ درجه خبر داد.