همزمان روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص آخرین تصمیمات ستاد کرونا برای انجام محدودیت‌ها درشب یلدا گفت: تصمیم بر آن شد که روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ آذر ساعت فعالیت اصناف تا ساعت ۱۸ باشد و پس از این ساعت اصناف تعطیل باشند. وی گفت البته این محدودیت‌ها شامل مشاغل گروه یک نخواهد بود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محدودیت‌های تردد درون‌شهری از ساعت ۱۹ اعمال خواهد شد و از این ساعت منع تردد درون‌شهری خواهیم داشت. این موضوع فردا (امروز) در ستاد مطرح می‌شود و به تصویب خواهد رسید. ازسوی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز با اشاره به دورهمی‌های پیش روی شب یلدا، بابیان اینکه دورهمی‌های پیش روی شب یلدا، نگرانی شیوع بیشتر کرونا را دامن می‌زند، مداخلات بیشتر و برقراری اعمال محدودیت‌های جدید را با هدف کنترل اپیدمی را خواستار شد.

هشدار درمورد وضعیت شکننده کشور

نگرانی ازمراسم شب یلدا و افزایش مجدد تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا درشرایطی است که به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اجرای دقیق پروتکل‌ها ازشنبه همه منحنی‌های مربوط به کرونا در همه استان‌ها سر فرود آورده و مسیر کاهشی را آغاز کرده‌اند. درهمین راستا علیرضا زالی نیز روز گذشته از سیر نزولی آمار مبتلایان به کرونا خبر داد. البته درکنار ارائه این آمار از روند کاهشی کرونا، روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: پس از مدتی که شاهد روند کاهشی آمار بودیم، اکنون روند ثابت شده و دیگر نزولی نیست. او در همین راستا نسبت به برگزاری مراسم شب یلدا در شرایط شکننده فعلی ابراز نگرانی کرد.

درخواست تامین واکسن از طریق واردات

درچنین شرایطی روز گذشته زالی از مسوولان کشور درخواست کرد تا در اسرع وقت نیازهای واکسیناسیون مورد لزوم کشور را فعلا از مسیر واردات تامین کنند. زالی با اشاره به مسیر و بازار رقابتی خرید واکسن در دنیا گفت: بسیاری از کشورهای دنیا میزان واکسن مورد نیاز خود را به حد مورد نظر کشور خریداری کرده‌اند. بنابراین باید تلاش شود که هر چه سریع‌تر ما نیز بتوانیم نیاز به واکسن را از طریق واردات مکفی و با کفایت تامین کنیم.

فوت ۲۱۳نفردیگر

اما درجدیدترین گزارش وزارت بهداشت از موارد شناسایی کووید-۱۹ در کشور، طی ۲۴ ساعت گذشته  ۷ هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ازمیان آنها یک هزار و ۱۵۷ نفر از آنها بستری شدند که براین اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۷ نفر رسید. به گفته سیما سادات‌لاری در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۸۸۳ نفر رسید. لاری همچنین گفت که ۵ هزار و ۶۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.