محرومیت از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار

سخنگوی دولت همچنین گفت: جنگ اقتصادی و تحریم‌های ترامپ ما را از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار پول و منابع ارزی محروم کرد. حتی در تامین مواد اولیه دارو با مشکل روبه‌رو شدیم، قطعات تولیدات صنعتی با مشکل روبه‌رو شد، صادرات ما با محدودیت و برگشت پول با مشکل روبه‌رو شد. زندگی سخت بر مردم و در کنار مردم برای دولت هم سخت گذشت. به گفته ربیعی، دیگر علامت مثبت از گزارش‌های رشد علامت‌های رشد ۲/ ۲۲ درصد بخش نفت است. هرچند بازگشت منابع آن به سختی صورت می‌گیرد، اما تولید نفت و فرآورده‌های نفتی در ایران متوقف نشد.

زمان اجرای قانون یارانه کالای اساسی

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص زمان اجرای قانون «تأمین کالاهای اساسی مردم» گفت: با وجود اینکه طرح مجلس به لحاظ منابع پیش‌بینی‌شده امکان‌پذیر و عملی نبود و در چند مورد تغییرات متعدد منابع آثار منفی داشت، اما دولت به دلیل احترام به قانون سعی کرد تا طرح معیشتی ستاد ملی کرونا را که منابع آن در دسترس و متناسب با ظرفیت‌های موجود بوده و بودجه یا بورس را هم دچار چالش نمی‌سازد، به نحوی ترکیب کند. در این زمینه جلسات مشترکی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه با نمایندگان و کمیسیون‌های مرتبط برگزار شد و دولت براساس توافق جامعه هدف خود را ۳۵ میلیون نفر قرار داد. او ادامه داد: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نفری ۱۲۰ هزار تومان و بقیه جامعه هدف ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت دو ماه از ۶ ماه مصوب مجلس به سال ۱۴۰۰ مورد توافق کلی صورت گرفت.

تدوین آیین‌نامه قانون برجامی اخیر

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت آیین‌نامه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت ملاحظات خود را داشته و معتقد است خروج از پروتکل الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم‌ها نخواهد کرد؛ اما به‌رغم این مخالفت، به لحاظ احترام به قانون رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه رئیس سازمان انرژی اتمی دستور تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون را داده و قطعا دولت منافع ملی و تاثیر آن را در همه مراحل اجرای قانون ملاحظه خواهد کرد.