از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم عكس: President.ir

روحانی تاکید کرد: ما به مردم ایران اعلام می‌کنیم اگر امروز فشاری هست از طرف استکباری است که حکومتش به هیچ چیز پایبند نبود؛ یاغی‌ترین آدم و قانون‌شکن‌ترین آدم در آمریکا رئیس‌جمهور شد که الحمدلله روز‌های پایانی دولتش است. رئیس‌جمهوری درعین حال گفت: راه برای دولت بعدی آمریکا باز است؛ اگر دولت آمریکا مسیر درست خواست، آماده است و اگر مسیر اشتباه خواست، آماده است. امیدواریم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد که این رای به قانون‌گرایی است و نه قانون‌شکنی. وی با بیان اینکه رای مردم آمریکا، رای به تعهد به پیمان است و نه پیمان‌شکنی، ابراز امیدواری کرد خواست مردم آمریکا محقق شود. روحانی همچنین تاکید کرد: خواست ما ثبات، امنیت و صلح در سراسر جهان است و همچنین تعامل سازنده با همه کشور‌هایی که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزینند.

۶شمشیر قطعنامه شکسته شد

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی مطالب منتشرشده در رسانه‌ها اظهار کرد: این روزها برخی از رسانه‌های داخلی متاسفانه تحت‌تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران درباره برجام می‌گویند. شرایط، شرایط سال ۹۴ نیست که مذاکره می‌کردیم و تفسیرهای عجیب و غریب می‌کنند و می‌گویند ایران در این چند سال تحت فشار بوده است. روحانی در تشریح شرایط امروز با سال ۲۰۱۵ تصریح کرد: این حرف را که شرایط امروز ما در سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است، قبول دارم. آن روز که درباره برجام مذاکره می‌کردیم، ۶ شمشیر به نام قطعنامه بالای سر ما بود؛ اما این شمشیر امروز وجود ندارد. آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سر ما بود که امروز آن شمشیر شکسته شده است. وی با بیان اینکه آن روز که مذاکره می‌کردیم در افکارعمومی دنیا به غلط شایع کرده بودند ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا بوده و از همه بهتر هستیم. وسواس داشته و سخت مذاکره می‌کنیم؛ ولی وقتی امضا کردیم، به عهد و امضای خود وفا خواهیم کرد.

ایران به عهدش وفاداراست

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در مذاکرات ایران و ۱+۵، هفت کشور بودیم. ایران را با ۶ کشور دیگر مقایسه کنید. حتی ۱+۴ هم نتوانسته یا نخواستند به تعهداتشان عمل کنند. پس آن کس که درست عمل کرد، ایران بود. روحانی با بیان اینکه ایران اگر عهد کرد، به عهدش وفادار است، تصریح کرد: در روزی که حرف می‌زدیم ۱+۵ روبه‌روی ما بود؛ ولی امروز آمریکا تنها است. امروز همه دنیا به جز یکی، دو کشور کوچک مزدور وابسته، همه آمریکا را محکوم کرده و به آمریکا می‌گویند و توصیه می‌کنند که به برجام بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط داخلی هم نسبت به گذشته متفاوت است، گفت: آن روز که مذاکره می‌کردیم، بنزین وارد می‌کردیم؛ اما امروز بنزین صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم، گازوئیل وارد می‌کردیم؛ اما امروز گازوئیل را صادر می‌کنیم. آن روز مجبور بودیم که در زمستان گاز وارد کنیم؛ اما اکنون گاز را حتی در زمستان صادر می‌کنیم. آن روز در بسیاری از محصولات از جمله گندم مجبور بودیم واردکننده باشیم؛ اما امروز در بسیاری از محصولات در خودکفایی یا در مرز خودکفایی قرار گرفته‌ایم.

روحانی در ادامه سخنانش درجلسه هیات دولت با بیان اینکه امروز نه در ریل، نه در فرودگاه و نه در بنادر شرایط متفاوت از دیروز است، یادآور شد: قدرت ما با آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت دفاعی و پدافندی با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. مدرن‌ترین سیستم پدافندی را داریم. بهترین ناوچه‌ها را داریم. بهترین سیستم موشکی را داریم. در هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده است.

به گفته روحانی، آن روز یکی، دو نوع سانتریفیوژ داشتیم یعنی IR۱ و IR۲ اما امروز IR۸ و IR۶ را داریم. امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم. آن روز وقتی آمریکا در سازمان ملل حرف می‌زد، اتفاق آرا پشت سرش بود؛ اما امروز منزوی بود و هر کجا رفت، تنها بود و ناچار شد با یک جزیره کوچولو متحد شود. وی با بیان اینکه در این سه سال نشان دادیم هیچ فشاری مردم ما را نمی‌شکند، تاکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما از مسیرمان جدا کند. در عین حال که قدرتمندتریم و دنیا فهمیده ایران روی پای خود ایستاده و هیچ فشاری آن را نمی‌شکند اما اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.

رای به اعتدال و اخلاق

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری ازسخنانش با بابیان اینکه ایران تنها در شعار مخالف افراط گری و خشونت نیست، در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از افراطی‌گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده است، گفت: اساسا مردم ایران هم در سال ۹۲ و هم سال ۹۶ به اعتدال رای دادند و این رای قاطع مردم ایران همان است که مسیر اعتدال و اخلاق و رحمانیت را انتخاب کردند و با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند.

رشد در صنعت، کشاورزی و نفت

روحانی درادامه سخنان خود درجلسه هیات دولت افزود: همه پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال این بود که امسال رشد ما حتما منفی است. بعضی از سازمان‌های جهانی برای ایران رشد منفی ۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودند. خود ما هم در محاسبات اولیه سال می‌گفتیم اگر به همین روند پیش برویم رشد ما مثبت نخواهد بود. بنابراین در ۳ ماه اول سال رشد ما منفی بود؛ اما در سه ماه دوم کشاورزان، صنعتگران و همه کسانی که در خدمات فعالیت می‌کنند و مردم و مدیران ما کار بزرگی انجام دادند، بسیار افتخارآفرین بود آماری که بانک مرکزی اعلام کرد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما در سه ماه دوم هم با نفت و هم بی‌نفت رشد ما مثبت بود. یعنی آمار ۶ ماه اول امسال ما هم با نفت و هم بی‌نفت مثبت است و این بسیار ارزشمند است. رشد ما در سه ماه دوم با نفت ۱/ ۵ مثبت بوده و در سه ماه دوم بدون نفت ۲/ ۳ مثبت بوده و در کل ۶ ماهه اگر محاسبه کنیم رشد ما با نفت ۳/ ۱ و بدون نفت ۴/ ۱ بوده است.

روحانی ضمن قدردانی از کشاورزان گفت: رشد بخش کشاوری ۱/ ۴ مثبت بوده است. صنایع و معادن ما رشد قابل ملاحظه است و این روزها در ۱۹ بخش تولیدی صنعتی ما رشد حدود ۲۱ درصد در ۸ ماه امسال نسبت به سال گذشته داریم. در فولاد رشد ۸ درصدی و مس ۷ درصدی داریم و در آلومینیوم که رشد ما ۵۲ درصدی است،گفت: در این دولت در بخش کشاورزی کار بزرگی صورت گرفته است و خرید گندم ما در دولت نسبت به دولت قبل بیش از صددرصد است و این نشان‌دهنده این است که رشد تولید چقدر بالا رفته است.  روحانی افزود: در برخی از محصولات مواد غذایی رشد تولید ما بسیار ارزشمند بوده است، در سال ۹۲ برنجی که در کشور تولید می‌شد ۵/ ۱ میلیون تن بوده و امسال این رقم ۶/ ۲ میلیون تن رسیده است. بنابراین رشد بزرگی را ما امروز در بخش صنعت و کشاورزی شاهد هستیم؛ حتی در نفت که همه فشارها این بود که نفت ما را به زمین بزنند، نفت ما حرکتی کرد و در ۶ ماه اول امسال رشد نفت مثبت و ۸/ ۰ است. فقط به بخش خدمات صدمات زیادی وارد شد که امیدواریم این صدمات جبران شود.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: اگر حمل‌ونقل ریلی را در ۸ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم، حمل‌ونقل کامیون ۷ درصد و حمل‌ونقل ریل ۸ درصد افزایش داشته است. روحانی با بیان اینکه در زمینه راه، فرودگاه و بنادر حرکت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر ما ۳۶ درصد افزوده شده و در مسیر راه، بزرگراه و آزادراه و روستایی و شهری هم ۱۰ هزار کیلومتر به راه‌ها افزوده شده است. وی با اشاره با آمار سازمان برنامه و بودجه در فعالیت‌های عمرانی یادآور شد: امسال با وجود کرونا، تحریم و جنگ اقتصادی، اگر نیمه آذر امسال را با نیمه آذر سال‌گذشته حساب کنیم، سال گذشته در این مدت ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور پرداخت کرده بودیم و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد یعنی ۶۲ درصد بیش از سال‌گذشته در بودجه‌های عمرانی پرداخت کردیم.