رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این رابطه افزود: سرزمین‌های اسلامی دربرگیرنده‌ حدود دو سوم منابع انرژی فسیلی جهان، مهم‌ترین تنگه‌ها و گذرگاه‌های اجباری تجارت دریایی جهانی، مرکزیت ادیان ابراهیمی، بازارهای پرجاذبه و بسیاری ویژگی‌های متمایزکننده دیگر و به عبارتی در بردارنده مهم‌ترین مناطق جهان هستند. وی در ادامه با اشاره به تلاش استکبار جهانی در اختلاف‌افکنی و ایجاد تفرقه میان مسلمانان بیان کرد: استکبار جهانی از آن زمان تا به امروز با ترفندهای شیطانی بسیار عمیق و اندیشه‌های خطرناک سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همواره در جهت ایجاد کینه و عداوت و فساد در میان کشورهای اسلامی و مسلمانان تلاش داشته است و روزبه‌روز بر این تلاش می‌افزاید.

سردار باقری در این رابطه گفت: در همین دهه‌های اخیر و پس از غصب سرزمین فلسطین و قبله اول مسلمانان در میانه قرن بیستم میلادی و به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین نمونه منادی وحدت و بازگشت به خویشتن اسلامی، در اشکال گوناگونِ انتصاب و حمایت از حکام سرسپرده در برخی از کشورهای اسلامی، دامن زدن به اختلافات ارضی و مرزی و اقتصادی در جهان اسلام، ایجاد و حمایت از مجموعه‌های تندروی وحدت‌شکن چه در میان اهل تشیع مرسوم به انگلیسی و چه در میان بخشی از اهل سنت و جماعت، ایجاد گروه‌های تروریستی با جذب نیرو از جوانان ناآگاه کشورهای اسلامی تحت عنوان داعش و مانند آن و ایجاد جنگ و خرابی در کشورهای اسلامی و نهایتا ایجاد رابطه میان برخی کشورهای اسلامی با رژیم غاصب صهیونیستی با گروکشی از امنیت سلاطین و حاکمان سرسپرده آنها کاملا مشهود و ملموس است.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی عدم تحقق وحدت جهان اسلام در برابر جبهه کفر پرداخت و اظهار کرد: جهان اسلام با وجود موقعیت مناسب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و برخورداری از ظرفیت‌ها و منابع و مزیت‌های بی‌نظیر طبیعی و انسانی، دارای قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت تراز برتر جهانی در نظام ژئوپلیتیک جهانی است؛ اما به دلیل وجود برخی عوامل و زمینه‌ها همچون گسیختگی فضای جغرافیایی، تفاوت‌های نژادی، مذهبی و زبانی، اندیشه و نوع نظام سیاسی، شدت و ضعف در میزان استقلال و وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی، تعارضات سرزمینی، رقابت‌های داخلی میان قدرت‌های برتر جهان اسلام و دعوت از قدرت‌های استکباری برای برقراری امنیت در قالب پیمان‌های سیاسی، امنیتی و نظامی دچار واگرایی شده است.

سردار باقری افزود: مصوبه سال ۲۰۰۷ سنای آمریکا برای تجزیه کشورهای اسلامی غرب آسیا به واحدهای کوچک و نیازمند و طرح خاورمیانه بزرگ در این زمینه قابل دقت و تامل است. نمونه دیگر، طراحی و پیشبرد طرح‌هایی همچون «معامله قرن» است که میزان اندک و حداقلی از حاکمیت صاحبخانه فلسطینی بر سرزمین آبا و اجدادی خود را برنمی‌تابد و با کمال تعجب با استقبال و دلالی برخی حاکمان سرسپرده در کشورهای اسلامی مواجه می‌شود. در همین زمینه تاکید بر مقاومت یکپارچه اسلامی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی در برابر اتهام بی‌اساس هلال شیعی کاملا ضروری است؛ لذا بیان شیوا و مداوم این توطئه‌ها و نهراسیدن از غول‌های رسانه‌ای استکباری جزو وظایف اساسی نخبگان و دانشمندان جهان اسلام تلقی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بدیهی است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تمامی موارد مرتبط با مسوولیت و اختیارات خود، با تمام توان از چنین ارتباطات و هم‌گرایی‌هایی استقبال و به نوبه خود، این موضوع را دنبال می‌کند. سردار باقری افزود: در بُعد امنیت سرزمین پهناور جهان اسلام در برابر تهدیدات نیز، تأکید جمهوری اسلامی ایران بر دفاع و امنیت درون‌زا و عدم اعتماد به برقراری دفاع و امنیت از سوی بیگانگان و واگذاری آن به دشمنان اسلام است. عاری‌سازی منطقه غرب آسیا از سلاح‌های هسته‌ای و تأمین دفاع و امنیت به شکل دسته‌جمعی و توسط کشورهای مسلمان منطقه می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو و توسعه همکاری‌ها باشد.