به گزارش فارن‌پالیسی، گروه‌های مترقی تاکنون عمدتا با تیم انتقال قدرت بایدن همکاری کرده‌اند و فقط با مایکل مورل، معاون سابق سازمان سیا که در تلاش برای دستیابی به سمت عالی در آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) است مخالفت جدی دارند و نگرانی‌هایی نیز در مورد میشل فلورنوی و ارتباطاتش با صنایع نظامی ابراز داشته‌اند، اما فشار مستمر آنها برای قرار دادن نامزد‌های خود در پست‌های مهم دولت می‌تواند باعث ایجاد تنش با رئیس‌جمهور منتخب شود چراکه وی تصمیم دارد پست‌های رده بالای امنیت ملی را به متحدان قدیمی خود مانند لوید آستین، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان بدهد. مت داس، مشاور دیرینه سیاست خارجی برنی سندرز، گزینه اصلی لیست مترقیان است. او مرد پشت پرده تحرکاتی در کنگره با هدف محدود کردن اختیارات نظامی دونالد ترامپ در ارتباط با جنگ عربستان سعودی علیه یمن بود.

در این لیست، داس به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی یا مشاور ویژه وزیر امورخارجه در نظر گرفته شده است. دونالد ترامپ تصمیم کنگره درباره محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکا را وتو کرد، اما این موضوع به برنگ برنده‌ای در دست گروه‌های مترقی تبدیل شد و داس نیز خود را به‌عنوان منتقد صریح سیاست‌های ایالات‌متحده در قبال اسرائیل، مطرح کرد. براساس گزارش‌ها، بایدن قصد دارد سیاست ترامپ در ترغیب کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تحت عنوان «پیمان ابراهیم» را ادامه دهد، موضوعی که می‌تواند محل اختلاف با مترقیانی مانند داس باشد. یکی دیگر از نامزد‌های برجسته پیشنهادی، تریتا پارسی، بنیان‌گذار ایرانی‌الاصل اندیشکده کویینسی (Quincy Institute for Responsible Statecraft‎) در واشنگتن است. مترقیان از بایدن خواسته‌اند وی را به‌عنوان مدیر ارشد امورخاورمیانه در شورای امنیت ملی در نظر بگیرد. پارسی قبل از آغاز مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، خواستار تعامل دیپلماتیک ایالات‌متحده با ایران شده بود و موسسه کویینسی نیز از ایالات‌متحده خواسته بود حضور نظامی‌اش را در سراسر جهان کاهش دهد.

ده‌ها سازمان، از جمله موسسه کویینسی و گروه MoveOn، نام‌هایی را به این لیست اضافه کرده‌اند. از جمله گزینه‌های پیشنهادی این گروه‌ها می‌توان به آلیسون فریدمن، که در زمان دولت اوباما در دفتر نظارت و مبارزه با قاچاق انسان، سمت معاونت را داشت، اشاره کرد که برای پست معاونت وزارت امورخارجه آمریکا در امور امنیت غیرنظامی، دموکراسی و حقوق‌بشر، پیشنهاد شده است. انتخاب این افراد به مترقیان این امکان را می‌دهد که فروش اسلحه به عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین روابط با مستبدان خارجی مانند عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر را که در دوره ترامپ به ایالات‌متحده نزدیک‌تر شده‌اند، مورد بررسی قرار دهند. گروه‌های مترقی همچنین نوح گوتشالک، مشاور ارشد سیاست‌های بشردوستانه در Oxfam America را برای پست معاون وزیرخارجه در دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت امورخارجه ایالات‌متحده و مایک دانر را که رئیس فراکسیون نمایندگان ترقی‌خواه کنگره است به‌عنوان مشاور ارشد سیاست‌گذاری کاخ‌سفید پیشنهاد داده‌اند.

این گروه‌ها همچنین امیدوارند بتوانند افرادی را که در دولت ترامپ از کار برکنار شدند وارد تیم بایدن کنند، از جمله سوزان تورنتون، یک دیپلمات حرفه‌ای که تا اواسط سال ۲۰۱۸ دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور آسیای شرقی بود و سحر نوروززاده، که مسوول ایران در دفتر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت امورخارجه آمریکا بود و پس از انتقادات رسانه‌های محافظه‌کار، توسط برایان هوک از این سمت برکنار شد.

ترقی‌خواهان امیدوارند دولت بایدن افراد متخصص و باسابقه دوران اوباما را به پست‌های سطح بالا برگرداند، مانند رابرت مالی، مقام ارشد سابق شورای امنیت ملی و مشاور سندرز؛ جرت بلانک، هماهنگ‌کننده پیشین وزارت‌خارجه آمریکا و ناظر اجرای برجام در دوران اوباما و پاتریک گاسپارد، سفیر سابق آمریکا در آفریقای جنوبی. همچنین ساشا بیکر، مشاور ارشد سناتور الیزابت وارن و کین‌بات، مدیر ارتباطات فعلی سندرز نیز برای پست‌های رده بالا معرفی شده‌اند.