به گزارش «ایسنا» کدخدایی دربخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. وی با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد افزود: بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین‌گونه باشد. سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمی‌خواهیم به بحث‌های بین دولت و مجلس ورود کنیم. اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی دارد. وی درعین حال گفت که برخی نمایندگان مشورت‌هایی را با پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاح قانون بودجه گرفته‌اند.

نظر شورا درمورد شرکت نظامیان در انتخابات

به گزارش «ایسنا»، کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود دریک نشست خبری مجازی و حضوری در پاسخ به سوالی  درباره حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتما درجه آنان سرلشکر باشد، گفت: طبیعتا اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد. اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و این‌گونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین‌ترین درجه را داشته باشد اما ثبت‌نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تاثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسما به ما اعلام کنند.

مخالف انتخابات الکترونیکی نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه گفت: کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد البته برخی مطالب که مطرح می‌شود نیازمند قانون ‌است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز به قانون نیست را انجام می‌دهیم مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق‌ها داشته باشیم از جمله تدابیری است که انجام می‌شود.

وی افزود: انتخابات الکترونیکی را تا آنجا که زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می‌شود و مراحل پایانی آن انجام می‌شود و ما مخالفتی نداریم.

نظر شورا در مورد چند طرح مجلس

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌دست‌مان نرسد، نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است. وی افزود: اگر قرار است رای‌گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افرادی که قبلا رد صلاحیت شده‌اند، می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند و تایید صلاحیت می‌شوند، گفت: طبق قانون همه افراد می‌توانند شرکت کنند و اگر صدها بار رد شده باشند می‌توانند شرکت‌کنند اما اینکه تایید می‌شوند بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد. وی درباره تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به‌دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون‌اساسی اعلام شد. سخنگوی شورای نگهبان درادامه گفت: طرح معیشت نیز در یک نوبت مغایر اصل ۷۵ قانون‌اساسی شناخته شد به‌دلیل اینکه منابعی که تعیین کرده بودند، منابع واقعی نبود و مجلس ایرادات را برطرف کرد و عدم مغایرت آن با قانون‌اساسی و شرع مقدس اعلام شد.

کدخدایی درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: این طرح البته ایراداتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون‌اساسی اعلام شد.