شرط مجلس برای تصویب کلیات بودجه

این موضوع در حالی به نقل از قالیباف مطرح می‌شود که حسن روحانی درباره محتوای همین دیدار که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد، تاکید کرد که «با رئیس‌ مجلس به جمع‌بندی خوبی درباره بودجه رسیدیم.» دولتی‌ها ازجمله حسن روحانی که نسبت به تصویب این لایحه در مجلس بعد از بازنگری آن در دولت خوش‌بین هستند، تاکید کرده‌اند که لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با حفظ شاکله اصلی آن اصلاح خواهند کرد. این موضوع دیروز هم از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مطرح شد. محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد که تغییرات در لایحه تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۱۰ ماه گذشته روی آن کار شده و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده، به هم نخورد. او افزود: ما از هرگونه نظرات تکمیلی و اصلاحی که هم در ارتباط با صرفه‌جویی در بودجه و هم درآمدزایی بودجه به ما کمک کند، چه در بخش هزینه و چه در بخش درآمد قطعا استقبال می‌کنیم.

با این همه، با توجه به آنچه درباره منوط شدن تصویب کلیات به اعمال تغییرات و اصلاحات اساسی به نقل از رئیس مجلس مطرح است، به‌نظر می‌رسد اصلاحات مدنظر مجلس متفاوت و بسیار بیشتر از تغییراتی است که دولتی‌ها قصد اعمال آن را در این لایحه دارند. علاوه بر اظهارات قالیباف و روحانی در این باره، می‌توان به تداوم نگاه انتقادی مجلس به لایحه بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد که همچنان می‌تواند مسیر تصویب لایحه را ناهموار کند.

قالیباف دیروز هم در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه بار دیگر با تاکید بر اینکه لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس دارای اشکالات جدی و اساسی است، گفت: به ویژه آنکه بودجه به‌صورت انبساطی دیده شده که باعث تورم و گرانی می‌شود. همچنین بر مبنای این بودجه انبساطی هزینه زیادی هم در نظر گرفته شده است. او افزود: یکی دیگر از اشکالات جدی بودجه سال آینده، ارقامی است که برای صادرات نفت و درآمدهای نفتی توسط دولت در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد، تحقق آن یا سخت است یا امکان‌پذیر نیست. بنابراین می‌تواند باعث کسری بودجه شدید و تورم شود که در این شرایط اقتصادی، فشار مضاعف به مردم خواهد بود و ما در مجلس باید جلوی فشار تورمی بر مردم را با اصلاح بودجه بگیریم.

 به‌نظر می‌رسد مجلسی‌ها بر اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ آنچنان که محمدباقر قالیباف در نامه ۲۵ آذر خود به حسن روحانی تاکید کرده بود، باور دارند و اگر این اصلاحات همان‌گونه که مجلس در نظر دارد صورت نگیرد، احتمال رد کلیات لایحه، ارائه لایحه چند دوازدهم و حتی دو سقفی شدن بودجه را در پی خواهد داشت. این احتمالات در حالی مطرح است که البته دو طرف همچنان بر موضوع همکاری دو قوه بر سر اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید می‌کنند. حسین‌زاده بحرینی که دیروز در جمع خبرنگاران درباره جزئیاتی از نشست مشترک دولت و مجلس برای بررسی اصلاحات لازم در لایحه بودجه سخن گفت، تاکید کرد: دو طرف بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر برای تصویب به‌موقع قانون بودجه ۱۴۰۰ تاکید کردند.

بحرینی افزود: در این جلسه رئیس مجلس با بیان این نکته که لایحه تقدیمی دولت در چارچوب اصلاحات ساختاری موردنظر مقام معظم رهبری نیست، تاکید کرد که تصویب کلیات لایحه تقدیمی دولت در مجلس، منوط به اعمال تغییرات اساسی در آن است. به گفته این نماینده مجلس، در این جلسه قالیباف تصریح کرد که لازمه این کار، هماهنگی تنگاتنگ تیم اقتصادی دولت با کمیسیون تلفیق بودجه برای دستیابی به راهکارهای مناسب رفع کسری تراز عملیاتی بودجه است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم دیروز در جلسه هیات دولت در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به جلسه شامگاه سه‌شنبه دولت و مجلس درباره بودجه گفت: با مباحثی که مطرح شد نظرات به هم نزدیک شد. در این جلسه در بسیاری از موارد، نظرات مشترکی داشتیم و در برخی موارد که مورد بحث و سوال بود به جمع‌بندی خوبی رسیدیم که امیدواریم با حضور سازمان برنامه در کمیسیون تلفیق، بودجه را در زمان مناسب با تصویب نمایندگان محترم دریافت کنیم و برای سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

همچنین روز گذشته واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه بنای دولت درباره بودجه، بر تعامل و همکاری است، به نشست مشترک دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: قرار روسای قوای مجریه و مقننه بر این شد که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق در ارتباط با بودجه بیشتر با هم تبادل‌نظر کنند و قرار است که روز شنبه رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگران بروند و درباره بخش‌های مختلف بودجه تبادل‌نظر داشته باشند.

تشکیل کارگروه مشترک

با همه آنچه گفته شد، در جلسه دولت و مجلس درباره اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ این دو قوه درباره تشکیل یک کارگروه توافق کردند؛ کارگروهی مشترک که به گفته حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در مجلس قرار است برای همفکری درباره نحوه بازنگری در بودجه و اعمال اصلاحات ساختاری موردنیاز در آن، تشکیل شود.

تاکید روحانی بر اهمیت بودجه

از سوی دیگر دیروز روحانی در جلسه هیات دولت بار دیگر بر اهمیت بودجه تاکید کرد و به دفاع از آن پرداخت. او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ پیام‌های بسیار مهمی برای اقتصاد سال آینده داشت و جامعه امروز در عمل این پیام را دریافت کرده است، گفت: پیام بودجه این است که سال آینده با امسال و سال‌های قبل متفاوت خواهد بود، هم از لحاظ سیاسی، هم اقتصادی و تحولاتی که در زمینه بودجه عمرانی خواهد بود، کاملا این بودجه نشان می‌دهد شرایط چگونه است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تغییر لایحه بودجه انتظارات مردم را نسبت به سال آینده به انتظاری مثبت تبدیل کرده، گفت: در هفته‌های اخیر هم تحول مثبت را در کشاورزی و خدمات و صنعت می‌بینیم و از لحاظ رشد اقتصادی، شش ماهه اول ما مثبت بوده و تا پایان سال هم به‌رغم همه مشکلات مثبت خواهد بود و تورم هم اولین نقطه اثر خود را در آذر نشان داد که اولین حرکت در تورم نقطه به نقطه بوده و کاهش تورم ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: اصول و چارچوب بودجه به‌گونه‌ای است که می‌تواند برای سال آینده هم دستگیری خوبی برای قشری داشته باشد که کم‌برخوردارند. یکی از ویژگی‌های بودجه این است که هم برای حقوق‌بگیران، هم بازنشستگان و هم مستمری‌بگیران که تصریح شده حدود ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت، هم برای همسان‌سازی و برای اقشاری که در جامعه باید برای مبارزه با فقر مطلق به آنها کمک شود هم رقم قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی شده است. روحانی گفت: از طرف دیگر صنعت نفت یک تحرک بسیار خوبی خواهد داشت و در بودجه کاملا مشهود است که رقم تولید و صادرات نفت را با شرایط سال آینده پیش‌بینی کردیم و خود این یک تحرک بزرگی را در زمینه اقتصادی به وجود خواهد آورد. همچنین منابع موردنیاز ارزی و ریالی که برای ما به وجود خواهد آورد.

روحانی با بیان اینکه ارزش پول ملی در بودجه سال آینده مدنظر بوده که حائزاهمیت است  گفت: امیدواریم بتوانیم با چابک‌سازی دولت و واگذاری سهام و توسعه بازار سرمایه که امسال نقش بسیار ارزشمندی برای شادابی اقتصاد بورس داشت در سال آینده هم اقتصاد کشور شاهد ثبات بیشتری باشد.