موضع روحانی درمورد لوایح FATF

به گزارش «ایرنا» روحانی تاکید کرد: ما با بقیه بحث‌ها و با اینکه گفته می‌شد FATF موثر است یا نیست کاری نداریم. ما الان وارد بحث FATF نمی‌شویم دولت چهار لایحه دارد که دو لایحه تصویب شده و دو لایحه آن باقی مانده که هم دولت و هم مجلس تصویب کردند و در مسیر است. ما دلمان می‌خواهد هرچه سریع‌تر آن دو لایحه هم تصویب شود. FATF مقوله دیگری است که سرجای خودش باید مورد بحث قرار بگیرد. وی گفت: مردم بدانند ما در همه اینها مشکلات داریم اما این مشکلات مانع از فعالیت و اقدامات ما نیست. ممکن است یک چیزی گران‌تر بیاید و با تاخیر انجام گیرد، اما حتما این کار انجام خواهد شد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما در نقل‌و‌انتقال یا نگهداری واکسن هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: در خرید البته مشکل داریم اما روزانه و مورد به مورد از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و این کار را تاکنون هم انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام می‌دهیم. حالا کاری هم به این نداریم که FATF تاثیری بر خرید واکسن دارد یعنی من نمی‌خواهم الان وارد این موضوع شوم. پیش از این روز چهارشنبه سوم دی‌ماه، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام آغاز بررسی مجدد لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع، خواستارپرهیز از فضاسازی‌های خاص و ربط دادن مسائلی همچون واکسن کرونا به این موضوع شده بود.

روایتی از کارشکنی آمریکا در خرید واکسن

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به کارشکنی‌های آمریکایی‌ها برای تهیه واکسن کرونا گفت: اینکه رهبری گفتند تحریم‌ها را بی‌اثر کنید، لحظه به لحظه دنبال این کار هستیم. هر لحظه پولی وارد کشور و کالایی صادر می‌شود ساعت‌ها برای این کار جنگیده شده است. این کاری است که از سال ۹۷ ساعت‌ها و لحظه‌ای انجام شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره تامین واکسن هم خاطرنشان کرد: رسانه‌های ضد‌ایرانی هر روز بهانه‌ای پیدا کرده و موج‌سواری می‌کنند. مردم هم می‌فهمند که اینها دروغ گفته و تحریف کرده‌اند. مدت‌ها اعلام کردند که همه دنیا واکسن می‌زند، چرا ایران واکسن نمی‌زند و نمی‌خرد. بعد گفتند که پول دارد، اوفک اجازه می‌دهد، تحریم‌ها فلان و بهمان است.  روحانی با بیان اینکه از همان روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما واکسن بود، ابراز کرد: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از همان ابتدا کارشان را شروع کردند، به خاطر تاکید بر ساخت واکسن بود و همزمان هم به دنبال خرید برویم. تمام تبلیغات نادرست و ناروا است. ایران به دنبال ساخت واکسن داخلی است و بر آن تاکید می‌کند اما همزمان هم برای خرید واکسن تلاش کردیم.

وی با تاکید بر اینکه حتما آمریکایی‌ها برای ما مشکل ایجاد کردند، عنوان کرد: نه تنها در واکسن، دارو و مواد غذایی بلکه موردی را پیدا نمی‌کنید که بخواهیم چیزی را از خارج بخریم و خباثت و رذالت آمریکا را مشاهده نکنید. پولی را از بانکی تهیه کردیم تا واکسن را از کوواکس بخریم ولی آنها گفتند باید اوفک اجازه دهد. آنها آن‌قدر مردم و سازمان بهداشت جهانی را ترسانده‌اند. پول را تهیه کرده، آن کشور با انتقال پول موافقت کرده، اوفک هم قبول کرده ولی گفتند پول ابتدا باید به بانک آمریکایی واریز شود.  رئیس‌جمهور خطاب به‌ آمریکایی‌ها گفت: چطور می‌توان به شما اعتماد کرد. شما که در دزدی معروفید. شما که مترصد هستید پولی از ما پیدا کرده تا آن را بگیرید. چگونه می‌توان به شما اعتماد کرد. فکر نکنید مشکلی نداریم.

واکسن غیر معتبر نمی‌خریم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در هر کجا غیر از کوواکس، جای دیگری اگر واکسن مورد اعتمادی باشد و وزارت بهداشت و درمان اعلام کند که این واکسن مورد اعتماد است حتما خریداری می‌کنیم. پول آن را تهیه می‌کنیم و به هر شرایطی که باشد، پول را منتقل می‌کنیم. اما ما آماده نیستیم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند. یک شرکتی یک واکسنی درست کرده و حالا می‌خواهد تمرین کند و دوره تست آن را بگذراند و می‌خواهد این واکسن را به برخی از کشورها بفرستد و بعد بگوید این ۱۰ هزار، ۱۰۰ هزار و یک میلیون را به چه کسانی تزریق کردید، چه اتفاقی افتاد که بعد برود و تصحیح کند. وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان ما چنین کاری انجام نمی‌دهد. ولی هرکجا شرکت معتبر و واکسن معتبر باشد ما هم وسیله حمل و نقل و هم وسیله نگهداری آن را داریم. حال این واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه، ۱۰ درجه یا زیر ۸۰ درجه باشد در نقل‌و‌انتقال و نگهداری ما مشکلی نداریم، در خرید مشکل داریم و از مشکل عبور می‌کنیم.

هشدار در مورد ویروس انگلیسی

روحانی همچنین با بیان اینکه شاهد جهش این ویروس در برخی از کشورهای اروپایی مخصوصا انگلیس هستیم، اظهار کرد: این ویروس از انگلیس عبور کرده و به دیگر کشورهای اروپایی رفته است. باید مراقبت بیشتری از مسافرانی که از این منطقه عبور کرده‌اند، و ورودی‌ها داشته باشیم تا این ویروس جهش‌یافته مردم را گرفتار نکند. رئیس‌جمهورگفت: بسیار خوشحالیم که امروز در کشور منطقه قرمز نداریم، منطقه نارنجی هم تقریبا نداریم و مناطقی که داریم، زرد هستند.

دسترسی همه مردم به واکسن

درکنار سخنان رئیس‌جمهوری، روزگذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سومین جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جلسات متعدد برای تولید و خرید واکسن گفت: هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، به واکسن دسترسی پیدا کند. وی تاکید کرد: اولویت‌ها را وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند. به گزارش «ایسنا» جهانگیری افزود: اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد؛ مردم مطالبه دارند و دولت وظیفه دارد منابع مورد نیاز را تامین کند؛ دولت موظف است نه ۲۰۰ میلیون یورو بلکه به هر میزان که نیاز باشد تامین کند تا مردم احساس کنند اینکه دولتمردان مکرر می‌گویند سلامت مردم اصلی‌ترین مساله است، متناسب با این حرف اقدامات خود را انجام می‌دهند. وی تصریح کرد: یک لحظه و یک ساعت در تامین واکسن برای اطمینان دادن به مردم برای بازگشت به زندگی عادی‌شان تعلل نخواهیم کرد و اگر کسی تعلل کند در پیشگاه خداوند موظف به پاسخگویی است.

خرید واکسن چینی کرونا از سوی هلال احمر

ازسوی دیگر کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر مانند وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا اقداماتی را برای خرید و واردات واکسن انجام داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی افزود: واکسن خریداری شده توسط ما چینی است اما سازمان غذا و دارو همه داروها و واکسن‌ها را به شدت مورد نظارت قرار می‌دهد. رئیس جمعیت هلال احمر درعین حال گفت: ما با تولید کنندکان دیگر که دسترسی آسان‌تری برای ما دارند رایزنی کردیم و امیدواریم در روز‌های آینده خبر‌های خوشی در این خصوص به مردم ایران اعلام کنیم.