به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر جدید غنا روز دوشنبه، هشتم دی ماه با حضور در محل وزارت امورخارجه ضمن دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، رونوشت استوارنامه‌ خود را تقدیم کرد. براساس این گزارش، اریک اووسو بواتنگ سفیر جدید غنا در جمهوری اسلامی ایران در آغاز ماموریت دیپلماتیک خود در تهران با ظریف دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر امورخارجه کرد. امدو سو، سفیر سنگال در جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر دیپلمات آفریقایی بود که با حضور در وزارت امورخارجه در پایان ماموریتش، ضمن دیدار با وزیر امورخارجه از ظریف خداحافظی کرد.

گفت‌وگوی ظریف با همتای ارمنستانی درباره همکاری‌های دوجانبه و امنیت منطقه‌ای

همچنین وزارت‌خارجه ارمنستان از گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته آرا آیوازیان، وزیرخارجه جمهوری ارمنستان با محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان خبر داد.   بنابر اعلام وزارت‌خارجه ارمنستان، در گفت‌وگوی وزیرخارجه این کشور با وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت تقویت روابط و گفت‌وگوها در سطوح مختلف تاکید شد.  به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر اعلام این وزارتخانه، همکاری‌های دوجانبه و امنیت و ثبات منطقه‌ای، موضوع گفت‌وگوی وزرای‌خارجه دو کشور بود.  به گزارش آرمن پرس، ایروان افزود: در این زمینه چشم‌انداز همکاری در جهت رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای جدید مطرح شد.  بنابر این بیانیه، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین همدردی طرف ایرانی با مردم ارمنستان در ارتباط با قربانیان این کشور در درگیری‌های منطقه قره‌باغ کوهستانی را ابراز کرد.  طبق این گزارش، دو طرف در ادامه بر اهمیت تقویت بیشتر روابط و گفت‌وگوها در سطوح مختلف بر مبنای دوستی چند صد ساله دو کشور تاکید کردند و آمادگی متقابل برای تعمیق مشارکت نزدیک در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه هم مورد تایید قرار گرفت.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان، از توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.  در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره‌باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

روسیه نیز طی این مدت، نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرد.