سه خطر نگران‌کننده کرونایی

روحانی همچنین با اشاره به شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس و نگرانی مردم از این ویروس گفت: اگر ما مراعات نکنیم، دروازه‌ها را محکم نگیریم و این ویروس جدید وارد کشور شود با مشکل بسیار بزرگی مواجه می‌شویم و مجددا کنترل کردن این ویروس بسیار سخت است بنابراین باید خیلی مراقبت کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه عادی‌انگاری درخصوص ویروس کرونا را معضل و خطر بزرگی برای ماه‌های آینده دانست و اظهار کرد: فصل سرما، آلودگی هوا و ویروس جهش یافته انگلیسی خطرهای بزرگی است که در روزها و هفته‌های آینده پیش رو داریم لذا از مردم عزیز خواهش می‌کنم که توجه و مراقبت بیشتری در این ایام داشته باشند تا بتوانیم از این معضلات عبور کنیم.

همزمان با هشدار رئیس‌جمهوری در مورد ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلیس، روز گذشته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت با اشاره به جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه درباره وضعیت کرونا در دنیا و ویروس جهش یافته در انگلستان بررسی‌هایی انجام شد. این ویروس جهش‌یافته تمام اروپا را در‌بر گرفته و موجی از نگرانی در اروپا ایجاد شده است. این ویروس تنفسی است و هر کشوری را می‌تواند درگیر کند. حتی خبرهایی مبنی‌بر دیده‌شدن موارد سرایت این ویروس جهش‌یافته در ترکیه هم دریافت شده است؛ بنابراین باید مرزهای زمینی و هوایی و دریایی رصد شود تا از ورود این ویروس جهش‌یافته جلوگیری کنیم. در همین حال آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ از جمله تهران و اصفهان نگرانی‌ها از اشغال تخت‌های‌ آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها با بیماران تنفسی را افزایش داده است. در همین راستا علیرضا زالی فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مهم‌ترین مساله ما آلودگی هوا در شرایط شیوع کرونا است، اظهار کرد: آلاینده‌های موجود در هوا با ایجاد حساسیت و تغییر در مکانیزم موضعی ممکن است فرد را مستعد بیماری کرده و منجر به این شود که فرد در آلودگی هوا در خطر ابتلای بیشتر بیماری کرونا قرار بگیرد.

وی افزود: در آلودگی هوا با پدیده اینورژن و سکون آلاینده‌ها مواجه هستیم، با توجه به اینکه ویروس کرونا یک ویروس سنگین است امکان زدوده شدن این ویروس در چنین شرایطی به مراتب کمتر است و ویروس کرونا در وارونگی هوا پایندگی بیشتری دارد.

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: همچنین با توجه به اینکه سایر آلاینده‌ها در شرایط آلودگی هوا موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شوند ممکن است ظرفیت‌های بیمارستانی در بخش‌های تنفسی که برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است با تداوم این شرایط اشغال شود. به گزارش «ایلنا» وی افزود: همچنین آلودگی هوا در تهران باعث ایجاد زمینه‌های آلرژی و حساسیت بیشتر شده و افرادی که از زمینه نسبی بیماری آسم برخوردار هستند چنانچه به بیماری کرونا دچار شوند از فرم وخیم‌تری بیماری در آنها تبعیت خواهد کرد.

کاهش ابتلا و قربانی‌ها درکشور

تمامی این نگرانی‌ها در شرایطی است که آمار مبتلایان به کرونا و میزان جان‌باختگان این بیماری در کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. آن طور که قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است: موارد بستری بیماران کرونایی در کشور روند کاهشی دارد و میزان بستری به یک‌چهارم یک‌ماه گذشته رسیده است. به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت که میزان مرگ‌و‌میر کرونا نیز کاهش داشته است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از روند نزولی کووید-۱۹ در کشور خبر داد و گفت: نسبت به حدود پنج هفته قبل میزان بستری در بیمارستان‌ها تقریبا یک‌چهارم و مرگ‌و‌میر کمتر از یک‌سوم شده و این آمار بسیار درخشان نتیجه رعایت مردم است. بر این اساس طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱‌۱۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور قربانی کرونا شدند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۴۳۸ نفر رسید. همچنین سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ۶ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری‌شدن ۶۹۳ نفر از آنها خبر داد. به گفته لاری ۴۹۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: با فعالیت همه ارگان‌ها که به صحنه آمدند، موج سوم را سریع‌تر از آنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند، مهار کردیم و به‌جز چهار شهرستان، اغلب شهرستان‌ها، زرد و نارنجی هستند.

کاهش فوتی‌ها در تهران

وضعیت در تهران نیز امیدوار‌کننده است. به گفته علیرضا زالی فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در حال‌حاضر ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در تهران کماکان بستری هستند و ۸۹۰ نفر نیز در‌ آی‌سی‌یو به‌سر می‌برند. همچنین ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به فوت حدود ۲۳ هزار نفر در پایتخت به‌دلیل کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری‌فارس، درباره آخرین آمار متوفیان کرونا در پایتخت اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۳ هزار نفر به‌دلیل این بیماری در پایتخت جان خود را از دست داده‌اند. وی افزود: از مجموع متوفیان حدود ۱۴ هزار نفر مرد و ۹ هزار نفر زن بوده‌اند. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: شیب ابتلا و فوت ناشی از کرونا در پایتخت نزولی بوده و مثلا سه شنبه نهم دی ۲۸ مورد فوتی و دوشنبه هشتم دی ۳۸ مورد فوتی در تهران به‌دلیل بیماری کرونا داشتیم و تقریبا می‌توان گفت که در هفته‌های گذشته روزی ۱۰ مورد از متوفیان کم شده است.

پیک سوم کرونا در مازندران

البته از آن‌سو وزارت بهداشت وضعیت چهار شهر سواد‌کوه شمالی، ساری، آمل و رامسر در استان مازندران را قرمز اعلام کرده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت موارد مرگ‌و‌میر و بستری در استان مازندران به شکل نگران‌کننده‌ای افزایشی است.

به گزارش«ایسنا» سیما سادات لاری در این‌باره گفت: به‌رغم روند کاهشی در موارد بستری روزانه در کشور اما نمودار موارد بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در اکثر شهرهای استان مازندران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال صعود است‌. وی افزود: مطمئنا در ادامه این فرآیند شهرستان‌های بیشتری از این استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند، بنابراین سفر به شمال کشور بسیار پرمخاطره  است. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت هم با بیان اینکه در استان مازندران به نوعی پیک سوم بیماری آغاز شده است، اظهار کرد: بنابراین اکثر شهرهای استان درگیر هستند. وی ادامه داد: خوشبختانه ۴۰۱ شهر زرد و ۴۳ شهر نارنجی داریم که حدود ۱۵ تا ۱۸ شهر نارنجی در استان مازندران است. شهر لاهیجان در استان گیلان نیز نیاز به مراقبت بیشتر دارد و همه شهرهای استان مازندران هم مراقبت بیشتر می‌خواهند و امیدواریم با همکاری مردم این موج را هم کنترل کنیم. ازسوی دیگر سید‌عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران علت اصلی افزایش آمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طی روزهای اخیر در این استان را دورهمی‌های شب یلدا اعلام کرد.