خاکسپاری پیکر آیت‌ا‌لله مصباح یزدی

شامگاه جمعه؛ ساعتی پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی که عصر روز جمعه در سن ۸۵ سالگی به‌دلیل بیماری گوارشی دار فانی را وداع گفت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری با صدور پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفت. رئیس‌جمهوری در این پیام نوشت: درگذشت آیت‌ا‌لله محمدتقی مصباح‌یزدی، از استا‌دان برجسته حوزه علمیه و بنیان‌گذار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) موجب تا‌ثر و اندوه گردید. اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقه‌مندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

همچنین سید‌ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف روسای قوای قضائیه و مقننه نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را تسلیت گفتند. رئیس قوه قضائیه در پیام تسلیت خود، ارتحال آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را مصیبتی جانکاه برای حوزه‌های علمیه خواند و ضمن تسلیت درگذشت ایشان نوشت: شجاعت این فقیه برجسته در بیان حق و حقیقت و بی‌توجهی به ملامت‌کنندگان و از سوی دیگر غیرت این مرد بزرگ در دفاع از ولایت حقه فقیه، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، به میزانی موثر و عمیق بود که او را به خار چشم دشمنان این نظام و انقلاب مبدل کرد تا‌ از هیچ تلاش و کوششی برای تخریب و ترور شخصیت این عالم وارسته کوتا‌هی نکنند.

همچنین رئیس مجلس نیز در پیام تسلیت خود آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را در زمره ارادتمندان به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برشمرد و نوشت: ایشان که حقیقتا‌ مطهری زمان بودند، علاوه‌بر توجه به تعالی و تکثر در علوم دینی و معارف حوزوی و پرورش استعدادهای بالنده در زمینه ترویج نظریه‌های دین و اسلام، در بخش‌های متعدد سیاسی تلاش داشتند و خدمتگزاری صدیق و متعهد بودند.

زندگی‌نامه آیت‌ا‌لله مصباح

آیت‌ا‌لله محمدتقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتى حوزوى را در همان شهر به پایان رساند. او اگرچه به همراه خانواده در سال ۱۳۳۰ براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد اما به علت مشکلات فراوان مالى، پس از یک‌سال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد. آیت‌ا‌لله مصباح از سال ۱۳۳۱ تا‌ سال ۱۳۳۹ ه.ش در دروس امام راحل(قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى (رحمه‌الله)کسب فیض کرد.

آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی حدود ۱۵ سال در درس فقه آیت‌ا‌لله بهجت مدظله العالى شرکت داشت. بعد از آنکه دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، وی به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى پرداخت. او در مقابله با رژیم معدوم پهلوى نیز حضورى فعال داشت که از آن جمله، همکارى با شهید دکتر بهشتى، شهید باهنر و حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی‌رفسنجانى است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام‌هاى «بعثت» و «انتقام» نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده او بود. سپس در اداره مدرسه حقانى به همراه آیت‌ا‌لله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعالیت داشت و حدود ۱۰ سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت. از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى (قدس سره)، چندین دانشگاه، مدرسه و موسسه را راه‌اندازى کرد که از مهم‌ترین آنها مى‌توان از بخش آموزش در موسسه در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.

آخرین مسوولیت ایشان ریاست موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه‌الله) بود. او در سال ۱۳۶۹ به‌عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استا‌ن خوزستا‌ن و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. ایشان داراى تا‌لیفات و آثار متعددى در زمینه‌هاى فلسفه اسلامى، الهیات، اخلاق و عقاید است.

آن مرحوم تا‌کنون‌ کتا‌ب‌های فراوانی‌ در زمینه‌های‌ گوناگون‌ اسلامی‌ نگاشته‌ که‌ بخشی‌ از آنها مربوط‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ و برخی‌ مربوط‌ به‌ بعد از انقلاب‌ است. خداشناسی‌، کیهان‌شناسی‌، انسان‌شناسی‌، راه‌ و راهنماشناسی‌، قرآن‌شناسی‌، اخلاق‌ در قرآن‌، جامعه‌ و تا‌ریخ‌ از دیدگاه‌ قرآن‌، حقوق‌ و سیاست‌ در قرآن‌، آموزش‌ فلسفه‌، شرح‌ نهایه‌ الحکمه‌، شرح‌ جلد اول‌ اسفار الاربعه‌، شرح‌ جلد هشتم‌ اسفار الاربعه‌، دروس‌ فلسفه‌ اخلاق‌، خودشناسی‌ برای‌ خودسازی‌ بر درگاه‌ دوست‌، نقدی‌ فشرده‌ بر اصول‌ مارکسیسم‌، آموزش‌ عقاید، قرآن‌ در آینه نهج‌‌البلاغه‌، نگاهی‌ گذرا به‌ نظریه‌ ولایت‌ فقیه‌ و ده‌ها کتا‌ب‌ دیگر از جمله آثار ایشان است.

هم‌ اکنون‌ کتا‌ب‌ها و آثار استا‌د در مراکز مختلف‌ فرهنگی‌ تدریس‌ می‌شود و بخشی‌ از آثار ایشان‌ نیز در حال‌ تدوین‌ و چاپ‌ است‌.

آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی سال گذشته به عضویت مجلس خبرگان رهبری درآمد. او که از دور دوم مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استا‌ن تهران در آن را برعهده داشت، در انتخابات اسفند ۱۳۹۴ از کسب آرای کافی برای حضور دوباره در مجلس خبرگان بازماند. آیت‌ا‌لله مصباح اما برای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استا‌ن خراسان رضوی نامزد شد و این بار توانست به‌عنوان نماینده منتخب این استا‌ن به مجلس خبرگان راه یابد. البته ایشان به‌دلیل برگزار نشدن جلسات مجلس خبرگان به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا، پیش از تحلیف برای حضور رسمی در این دوره از مجلس خبرگان درگذشت.

تسلیت مقامات کشوری و لشکری

علاوه‌بر مقام معظم رهبری و روسای سه قوه که در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌ا‌لله یزدی را تسلیت گفتند، روز گذشته نیز بسیاری از مقامات کشوری و لشکری برای درگذشت این استا‌د حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیت صادر کردند. آیت‌ا‌لله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌ا‌لله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در پیام‌های جداگانه درگذشت آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را تسلیت گفتند.

آیت‌ا‌لله آملی لاریجانی در بخشی از پیام تسلیت خود با بیان اینکه ارتحال عالم ربانی و فیلسوف الهی آیت‌ا‌لله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح‌یزدی رضوان الله تعالی علیه، موجب تا‌سف و تا‌ثر اینجانب گردید، نوشت: فقدان ایشان ضایعه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه است.

آیت‌ا‌لله جنتی نیز آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را از ذخایر اسلام و انقلاب خواند و نوشت: از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَمَا یخْشَی الله مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستا‌د و مدح و ذم دیگران در او تا‌ثیری نداشت.

همچنین روز گذشته مقام‌های ارشد نظامی ازجمله سرلشکر باقری رئیس ستا‌د نیروهای مسلح، امیر موسوی فرمانده کل ارتش و امیر سیاری فرمانده کل ارتش در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌ا‌لله مصباح‌یزدی را تسلیت گفتند.