به گزارش سایت «انتخاب»، محمد أبورزق در الخلیج آنلاین نوشت: در بحبوحه تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس و حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در آن با هدف ضربه زدن به ایران، نقش دیپلماتیک قدرتمند و موثر پادشاهی عمان در راستای تلاش برای آرام کردن اوضاع و دور کردن گزینه نظامی، بروز می‌یابد.

در ادامه این مطلب آمده است: پادشاهی عمان که سابقه زیادی برای میانجی‌گری بین کشور‌های بزرگی نظیر ایران و ایالات‌متحده دارد، تلاش می‌کند تنش‌ها را کنترل کند. در همین راستا، دو کشور عمان و آمریکا مذاکرات رسمی با هدف بررسی راه‌های تقویت همکاری دوجانبه برگزار کردند. این مذاکرات در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و حضور نظامی آمریکا، با استقرار دو بمب‌افکن در خاورمیانه انجام شد، ضمن آنکه وزیر دفاع ایالات‌متحده این حضور نظامی را هشداری برای ایران دانست.

قدرت نرم

احمد الشیزاوی، تحلیلگر مسائل سیاسی عمان، تاکید می‌کند که پادشاهی عمان به‌دنبال وساطت و میانجی‌گری و زمینه‌سازی برای برگزاری دیدار‌هایی در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به یکدیگر است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد پادشاهی عمان در دوره سلطان هیثم بن‌طارق و وزیر خارجه جدیدش، به همان مسیر قبلی میانجی‌گری ادامه می‌دهد.

درخصوص تضمین موفقیت پادشاهی عمان در آرام کردن دشمنی‌ها در منطقه، الشیزاوی تصریح کرد که این مساله به دو طرف ایران و آمریکا برمی‌گردد که آیا به‌دنبال راه‌حل و آتش‌بس هستند یا نه. به عقیده الشیزاوی، در صورتی که حسن‌نیت وجود داشته باشد، امکان استفاده از ابزار و واسطه‌های زیاد بین تهران و واشنگتن وجود دارد.

به عقیده این تحلیلگر عمانی، پادشاهی عمان روابط خوب و معتدلی با هر دو طرف ایران و آمریکا دارد و سعی کرده خود را از منازعات ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دور نگه دارد، امری که می‌تواند توازن خوبی در روابط و سیاست‌های خارجی‌اش ایجاد کند.

الشیزاوی تاکید می‌کند عمان برخوردار از یک قدرت نرم است که بر عمق و پیشینه تاریخی، فرهنگی و سیاسی این کشور متکی است، موضوعی که باعث شده در حوزه دیپلماتیک توانمند باشد و بتواند با دولت‌های همسایه‌اش تعامل‌های سیاسی مداوم داشته باشد. در واقع عمان توانسته با استفاده از سیاست خارجی و قدرت نرم خود به ندای صلح در منطقه تبدیل شده و برای استقرار آرامش در داخل و خارج تلاش کند.

در رابطه با امکان وقوع جنگ بین ایران و ایالات‌متحده، الشیزاوی معتقد است سیاست آمریکا در طول دهه‌های گذشته نشان می دهد به‌دنبال جنگ با ایران نیست، به این دلیل که دستاورد‌های فعلی آن بیشتر از زمانی است که وارد جنگ شود. آمریکا توانسته از ایران برای فشار بر دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و به یغما بردن منابع مالی آنها از طریق فروش سلاح استفاده کند. به نظر می‌رسد سناریوی نزدیک‌تر، ورود ایران و آمریکا به دور تازه‌ای از مذاکرات است که شاید چند سال به طول بینجامد.

به گفته الشیزاوی، ایران یک نگرانی جدید در منطقه خلیج فارس دارد که همان ورود رژیم صهیونیستی به کشور‌های عربی همسایه است، به‌ویژه آنکه در طول دهه‌های گذشته، ایران موفق به ایجاد روابط حسنه‌ای با همسایگان عرب خود نشده است. در رابطه با بحران فعلی در روابط ایران و آمریکا، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در سپتامبر گذشته با سلطان هیثم بن‌طارق گفت‌وگو کرده و دو طرف به بررسی راه‌های تقویت امنیت منطقه‌ای و نیز تحکیم روابط اقتصادی خود پرداختند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج‌ الجدید»، سلطان هیثم تمایل دارد ایفای نقش عمان در حل بحران به وجود آمده در میان اعضای شورای همکاری خلیج‌‌فارس را تقویت کند و بر این اساس سه اولویت در سیاست‌های داخلی و خارجی او قرار دارد: حل اختلافات بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌‌فارس از طریق پایان دادن به بحران قطر و چهار کشور عربی، حل اختلافات با ایران به روش‌های مسالمت‌آمیز و رونق بخشیدن به اقتصاد عمان از طریق پروژه‌های عظیم سرمایه‌گذاری با مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی.

بنابر این گزارش از دیدگاه سلطان هیثم این سه اولویت با یکدیگر مرتبطند و شکست آشتی چهار کشور عربی با قطر، تاثیرات منفی بر عمان خواهد داشت و مانعی برای خروج عمان از بحران مالی و اقتصادی است. در همین ارتباط مقامات عمان در حال بررسی راهکارهای تضمینی برای موفقیت اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض هستند و یکی از پیشنهادهای مطرح شده نیز سفر سلطان هیثم به دوحه و دیدارش با تمیم بن‌حمد امیر قطر است تا او را برای حضور در اجلاس ریاض ترغیب کند.

تحلیل الخلیج آنلاین درخصوص تمایل عمان به میانجی‌گری بین ایران و آمریکا در شرایطی است که بعد از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به مسقط در اکتبر ۲۰۱۸ و دیدار با سلطان قابوس پادشاه متوفی عمان و احتمال پیوستن این سلطان‌نشین به روند عادی‌سازی دولت‌های عربی با اسرائیل، این دیدگاه در برخی محافل تصمیم‌گیری ایران مطرح شده که مسقط دیگر قابل‌اعتماد نیست و از دایره بازیگران دارای ظرفیت میانجی‌گری برای حل برخی اختلافات با آمریکا خارج شده است. این دیدگاه بر ظرفیت برخی بازیگران نزدیک‌تر به ایران همچون عراق و در شرایط کنونی قطر تاکید می‌کند و معتقد است اگر بنا به میانجی‌گری باشد، دوحه می‌تواند چنین نقشی را بر عهده بگیرد. هر چند برخی تحلیلگران عمانی معتقدند آنچه در رسانه‌ها درباره عادی‌سازی روابط بین عمان و اسرائیل گفته می‌شود تنها تبلیغات رسانه‌ای است و واقعیت ندارد.