در حالی که طی هفته‌های گذشته خبرهایی مبنی‌ بر شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا درانگلیس و برخی از کشورها منتشر شده بود، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت ورود این ویروس به ایران راتایید کرد. سعید نمکی در ارتباط آنلاین از محل رصد خانه سلامت وزارت بهداشت بابیان اینکه قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در کشور کشف می‌شود به مردم اعلام کنیم گفت: متاسفانه اولین مورد کووید-۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود بعد از مدت‌ها رصد پیدا کردیم که در یکی از بیمارستان های خصوصی بستری بود و با بستری‌های مکرر تست کووید-۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تایید شد.

به گزارش«‌ایرنا»، وی افزود: خوشبختانه حال این بیمار خوب است و چون از روز نخست آگاه و هوشیار بود و با تست پی‌سی‌آر مثبت به ایران آمده بود و خود را ایزوله کرده بود، کسی از اطرافیان او به این ویروس مبتلا نشده است و با غربالگری که از نزدیکان این بیمار انجام شد هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشد.

پیش از این طی روزهای گذشته خبری مبنی بر ابتلای یک پزشک درسنندج به گونه جدیدکرونا که به تازگی از سفر به انگلیس بازگشته بود منتشر شده بود که این خبر را روز دوشنبه سخنگوی علوم پزشکی استان کردستان در گفت‌وگو با «ایسنا» تایید کرده بود.

با این حال نمکی درباره مورد جهش یافته ویروس در غرب کشور گفت: این خبر کلا تایید نشد و این‌ همکار ما بارها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچ یک از آنها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.

به گزارش «ایسنا» نمکی تاکید کرد: تنها مورد ردیابی شده از ابتلا به کووید-۱۹ انگلیسی همان فرد بستری در بیمارستان خصوصی است که حال ایشان هم کاملا خوب است. مردم بدانند این گزارش به معنای وحشت جدید نیست؛ بلکه به معنای رعایت بیشتر پروتکل‌ها و مراقبت‌ها است‌ و اگر مورد دیگری هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسید.

مرزهای جغرافیایی جلوی انتشار بیماری را نمی‌گیرد

ازسوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به قدرت انتقال و سرایت‌پذیری بالای ویروس کرونای انگلیسی گفت: با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها انتشار بیماری از مرزهای جغرافیایی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش «ایسنا» زالی تاکید کرد تاکنون شواهد قطعی مبنی‌ بر اینکه گونه ویروس انگلیسی مرگ‌و‌میر بالاتری داشته باشد یا شواهد قطعی متقن مبنی ‌بر اینکه واریانت مذکور نوع شدیدتری از تظاهرات بالینی را ایجاد می‌کند موجود نیست.

مرگ‌های کرونایی دو رقمی شد

در کنار اعلام ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور، وزیر بهداشت از کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از کووید-۱۹ و دو رقمی شدن آمار آن در کشور خبر داد. آخرین گزارش وزارت بهداشت از آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا نیز از دورقمی شدن تعداد مرگ‌های کرونایی در کشور پس از مدت‌ها خبر می‌دهد.

بر این اساس طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵‌هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

آخرین بار ۲۹ خردادماه سال‌جاری آمار جانباختگان کرونا در کشور دو رقمی بود و در این روز ۸۷  فوتی کرونا در کشور به ثبت رسید. پس از آن تا دیروز تعداد فوتی‌های کرونا سه رقمی بود و حتی این رقم در ۲۶ آبان‌ماه سال‌جاری به ۴۸۶ نفر در روز هم رسید. پس از آن به‌تدریج این رقم با اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی سیر نزولی پیدا کرد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۶ هزار و ۱۱۳ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته و بستری شدن ۶۸۶ نفر از آنها خبرداد.

وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری ۴۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

در همین حال بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۶ دی) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۲۵۲ نفر در ایران مبتلا و بین ۶ تا ۷ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۳۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

همچنین بررسی آماری از میزان مبتلایان هم نشان می‌دهد آمار روزانه موارد ابتلا از ۱۱۵۶۱ نفر در ۱۶ آذرماه به ۶ هزار و ۱۱۳ در روز گذشته رسیده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته با اعلام اینکه موفق به مهار ویروس کرونا شدیم، گفت: خوشبختانه تخت‌های بستری و بیمارستانی خالی شده است و مرگ‌و‌میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است.وی افزود: بروز بیماری در هر ۱۰۰ هزار شش و نیم نفر، و مرگ‌و‌میر در هر یک میلیون نفر به ۴/ ۱۲نفر در هفته رسیده است.

هشدار در مورد افزایش مجدد مبتلایان

به‌رغم کاهش آمار کرونایی در کشور، وزیر بهداشت گفت: آمار کاهشی مرگ‌و‌میر کرونا پایدار نمی‌ماند و همانطور که بارها اعلام کرده‌ام، اگر مردم دچار عادی پنداری شوند، ممکن است مجددا روزهای سختی را پیش رو داشته باشیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: یکی از نگرانی‌های عمده ما همین تحولات و جهش ویروس است. وی تاکید کرد: مهار این ویروس هم، مانند ویروس قبلی هیچ راهی جز فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌هایی که بارها اعلام شده است، ندارد.

به مازندران سفر نکنید

از سوی دیگر در شرایطی که استان مازندران برخلاف دیگر نقاط کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، روز گذشته رضا حاجی پورنماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامساعد استان مازندران در بحث شیوع ویروس کرونا از مردم خواست که در این شرایط فعلا به این استان سفر نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته در تشریح وضعیت مازندران گفت: در حال حاضر و براساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.