واکسن در برابر پول بلوکه؟

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره، یک مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی تایید کرد که تهران و سئول به همراه آمریکا در حال رایزنی برای صرف پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای، برای خرید واکسن‌های کووید-۱۹ از طریق برنامه جهانی «کوواکس» هستند. این مقام کره‌ای افزود: ما برای این کار از وزارت خزانه‌داری آمریکا تاییدیه ویژه گرفته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت هزینه از طریق تسهیلات کوواکس هستیم.

او همچنین گفت: اما ایران به دلیل نگرانی از بروز مشکلات احتمالی در مسیر تبدیل پول‌هایش به دلار برای خرید واکسن، هنوز تصمیمی نگرفته است. از سوی دیگر یونهاپ گزارش داد، در پی توقیف یک شناور کره‌ای در نزدیکی تنگه‌هرمز یک مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت که تهران و سئول توافق کرده‌اند این موضوع را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل و فصل کنند.

چوی یانگ‌سام سخنگوی وزارت امورخارجه کره‌جنوبی نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: یک هیات به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع‌وقت در تلاش برای حل وفصل مساله توقیف کشتی کره‌ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت. بنابر اعلام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی، همچنین چوی جانگ‌کان معاون وزیر خارجه این کشور نیز که قرار است روز یکشنبه آینده به ایران سفر کند درباره موضوع کشتی توقیف‌شده رایزنی خواهد کرد. برنامه‌ریزی سفر سه روزه معاون وزیر امورخارجه کره‌جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده بود که هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای است.

سفیر ایران در سئول نیز پس از توقیف این کشتی، صبح دیروز سه‌شنبه با کو کیونگ سوک، مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره‌جنوبی در این رابطه دیدار و گفت‌وگو کرد. گفته می‌شود این مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی نسبت به توقیف کشتی کره‌ای در خلیج‌فارس ابراز تاسف کرده و خواستار آزادی فوری تمام خدمه‌اش شده است. همچنین یک مقام وزارت امورخارجه کره تاکید کرد که دوطرف همچنان توافق دارند که موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود. وی افزود: این، همان چیزی است که در دیدار با سفیر ایران بر سر آن به توافق رسیدیم. در همین راستا سئول قصد دارد یک هیات دیپلماتیک را برای حل مساله به تهران بفرستد. روز دوشنبه نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک‌چیمی صبح روز دوشنبه به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شده است. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیرشده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. پیشتر کانگ کیونگ‌وا، وزیر امور‌خارجه کره‌جنوبی درباره توقیف این شناور گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امور‌خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل‌کردن مساله است.

واکنش سخنگوی دولت ایران

همزمان سخنگوی دولت ایران در پاسخ به این پرسش که توقیف نفتکش کره مرتبط با بلوکه‌شدن پول‌های ایران در این کشور است بیان کرد: اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره‌جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. به گزارش «انتخاب»، علی ربیعی در پاسخ به این پرسش که توقیف نفتکش کره‌ای مرتبط با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور است، بیان کرد: اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره‌جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.

مبلغ بدهی

بدهی کره‌ای‌ها به ایران نزدیک به هفت میلیارد دلار عنوان شده است. دو سال است که از بدهی کره‌جنوبی به ایران می‌گذرد و با وجود اینکه در این مدت رایزنی‌هایی بین دو طرف در جریان بوده و جمهوری اسلامی ایران بارها اعتراض خود را اعلام و حتی عنوان‌کرده که این موضوع را از طریق حقوقی پیگیری می‌کند، ولی کماکان شاهد تعلل‌ سئول در این خصوص هستیم. کره‌ای‌ها تحریم‌های آمریکا را بهانه می‌کنند،‌ بهانه‌ای که به گفته مقامات ایرانی اصلا مسموع نیست. در آذر ماه ۹۷ پس از دیدار مقامات کره‌ای با مقامات ایرانی، قرار شد طرف کره‌ای به جای پرداخت پول، به ایران کالا بدهد که همین را هم انجام نداد و تنها به محموله دارویی نیم میلیون دلاری در قبال بدهی ۷ میلیارد دلاری اکتفا کرد. ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول را که دردو بانک کره‌جنوبی نگهداری می‌شوند ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیش‌تر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است. کره‌جنوبی پیش از تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت ۹۷، جزو پنج خریدار نفت ایران بوده و حتی پس از چین به‌عنوان دومین واردکننده آسیایی نفت از ایران مطرح بودند.

خسارت ۵۰ میلیارد دلاری کره به ایران

در همین ارتباط، یک دیپلمات پیشین نیز گفت اگر پول بلوکه شده حدود هشت میلیارد باشد، باید گفت که طی این چند سال با در نظر گرفتن ارزش‌افزوده، کره‌جنوبی رقمی حدود ۵۰ میلیارد دلار به ایران ضربه زده است؛ چراکه ایران در همان مقطع می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و تکنولوژی انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد. فریدون انتظاری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه اقدام انجام شده در توقیف نفتکش کره‌ای حق ایران است و تهران کار خلافی را انجام نداده است، اظهار کرد: در پی این اتفاق، کره‌جنوبی در اقدامی سبک‌سرانه مطرح کرد که گروه ویژه ضددزدان دریایی به سمت خلیج‌فارس روانه کرده است در حالی‌که این اقدام فقط در شأن ارباب آنها آمریکا است که سابقه این‌گونه اقدامات را دارد.

سفیر پیشین ایران در کره جنوبی همچنین با بیان اینکه این اقدام ایران نشان داد که تهران در زمینه بحث محیط زیست در منطقه خلیج فارس با کسی شوخی ندارد، گفت: دولت کره‌جنوبی باید به خاطر این اتفاق از ایران عذرخواهی کند و خسارت وارد شده به ایران را بپردازد. دولت سئول همچنین باید پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد و ضرری که به ایران به این خاطر وارد شده است را جبران کند. انتظاری ادامه داد: از وزارت خارجه و بانک مرکزی می‌خواهیم با عقلانیت و قدرت این موضوع را به پیش ببرند.