واکسن‌های بازار سیاه تقلبی است

همزمان با وعده دولت مبنی بر خرید و انتقال واکسن‌های خارجی کرونا، سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض مرگبار واکسن تقلبی کرونا هشدار داد و از مردم خواست فریب فروش هرگونه واکسن با برچسب واکسن کرونا در ناصرخسرو و فضای مجازی را نخورند. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو روز گذشته در ارتباط زنده تلویزیونی درخصوص برخی اخبار درخصوص فروش واکسن کرونا در بازار سیاه و ناصر خسرو با بیان اینکه واکسن کرونا در ناصرخسرو وجود خارجی ندارد،گفت: افراد سودجو و فرصت‌طلب در بسیاری از کشورها اقدام به کلاهبرداری در این زمینه کردند که متاسفانه در کشور ما در بازار سیاه ناصرخسرو چنین شایعاتی دامن زده شد اما اطلاعات میدانی نشان می‌دهد چنین موضوعی وجود ندارد و اگر کالایی با برچسب واکسن کرونا و آنفلوآنزا در بازار سیاه یا فضای مجازی به فروش رسید، کالایی تقلبی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: با توجه به اینکه زنجیره انتقال واکسن کرونا به کشور خاص است و تهیه این واکسن در بازارهای غیررسمی اثربخشی ندارد و مصرف آنها منجر به عوارض جدی و مرگ خواهد شد بنابراین مردم توجه داشته باشند اقدام به تهیه داروهایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است نکنند و واکسن‌ها قطعا از طریق مبادی رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

جهانپور با بیان اینکه وزارت بهداشت بر این موضوع نظارت می‌کند گفت: وزارت بهداشت و نیروهای انتظامی و قضایی به تخلفات رسیدگی خواهند کرد، مردم چه در بازار داخل چه در خارج از کشور کالا را از مبادی غیررسمی تهیه نکنند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن کرونا در ناصرخسرو وجود خارجی ندارد، گفت: با توجه به زنجیره سرد، نحوه حمل، نگهداری و انتقال واکسن‌های کووید-۱۹ بسیار بعید است، حتی اگر واردات انجام شود آنچه در بازار سیاه عرضه می‌شود، سالم و قابل مصرف نخواهد بود. جهانپور تصریح کرد: به‌طور قطع واکسن از مبادی رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود.

توضیح درمورد کرونای انگلیسی

در کنار این نگرانی حالا موضوع ورود گونه جدید کرونا به کشور که اولین بار در انگلیس شیوع پیدا کرده، به دغدغه تازه مقامات وزارت بهداشت مبدل شده است. روز سه‌شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت ورود این‌گونه جدید به کشور را تایید کرد و از مردم خواست ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی وحشت نکنند.

درهمین ارتباط روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز با اشاره به گونه جدید کرونا در انگلیس با تاکید بر اینکه نیاز به واهمه و هراس نیست اما لازم است هوشیار باشیم، گفت: هنوز برای هیچ مرجع علمی رفتار این ویروس مشخص نیست. همچنین نمی‌دانیم آیا تغییرات ویروس موجب شود که یک‌سال دیگر نیاز داشته باشیم که دوباره واکسن بزنیم یا تاثیر آن تا یک‌سال ادامه دارد.

به گزارش «ایلنا» وی در ادامه افزود: فرد مبتلابه کرونای انگلیسی هم خوشبختانه به‌دلیل تعقیب مکرر سیستم بهداشت فردی شناسایی ‌شده و چون ایشان خود اصول را رعایت کرده‌اند خطر رفع شده است، همچنین از تمامی اطرافیان تست‌های متعدد گرفته ‌شده و هیچ مورد انتقال و ابتلایی نداشته‌ایم؛ اما باید توجه کرد این ویروس به کشورهای همسایه رسیده و امکان وارد شدن به کشور ما نیز وجود دارد. حریرچی همچنین گفت: فعلا علائم آن با قبلی تفاوت چندانی ندارد و تفاوت‌ها فقط از طریق نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها مشخص می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: رفتار با این ویروس مانند رفتار قبلی است و با شست‌وشوی دست، فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و استفاده از ماسک در تمام لحظات و اجتناب از تردد باید با آن مقابله کرد. وی درادامه از مردم خواست فعلا تا اطلاع ثانوی به فکر برگزاری هیچ‌گونه مراسمی نباشند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت درخصوص ویروس کرونای انگلیسی و اینکه محدودیت‌ها بیشتر می‌شود گفت: به محض اینکه انگلیس اعلام کرد یک ویروس جهش‌یافته در بین بیمارانشان کشف کرده‌اند، نخستین اقدام این بود که ارتباط مسافری با انگلستان را قطع کردیم.

وی اضافه کرد: بلافاصله ستاد ملی کرونا دستور داد تمام مسافران که از اروپا می‌آیند، تست شوند و مراقبت بیشتری شوند چراکه موضوع سلامت مردم است و در این زمینه نمی‌توانیم انعطافی نشان دهیم. واعظی گفت: وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی همه افرادی را که قبل از این خبر از انگلستان به ایران آمده بودند شناسایی کرده و از آنها و اطرافیانشان تست گرفتند.   واعظی تصریح کرد: ردیابی ویروسی که به ۴۰ کشور منتقل می‌شود، خیلی سخت می‌شود بنابراین مهم‌ترین کار در شرایط کنونی مراعات و مراقبت است.

واکنش به ابتلای دومین نفربه کرونای جدید

همچنین علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: تا امروز تنها یک مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در ایران شناسایی شده و خبر ابتلای نفر دوم صحت ندارد. به گزارش «ایلنا» وی ادامه داد: کرونای نفر دوم مثبت است؛ اما هنوز مشخص نیست که از نوع ویروس انگلیسی باشد. پس از انجام آزمایش‌های دقیق‌تر نتیجه از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. این در حالی است که به گفته حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا این فرد در تهران شناسایی شده و از انگلیس به کشور آمده است.

تعلیق پروازها از مبدا انگلیس

از سوی دیگر حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس روز گذشته در صفحه توییتری خود نوشت: «ایران از هفته‌ها قبل و به‌موقع سفر‌های مستقیم و غیرمستقیم از مبدأ انگلیس به مقصد ایران را به حالت تعلیق درآورد. در ایران فقط یک نفر مبتلا به این نوع ویروس جهش‌یافته شناسایی شده که تحت درمان است. ورود مسافران از مبدأ انگلیس به ایران تا اطمینان از کنترل این ویروس در تعلیق خواهد بود.»

ادامه کاهش جان‌باختگان کرونا

هشدار درمورد ورود گونه جدید کرونا به کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که براساس گزارش‌ها روند ابتلا به کرونا و در کشور با اتخاذ تدابیر سختگیرانه کرونایی سیر نزولی پیدا کرده است. روز سه‌شنبه نیز پس از ۶ماه میزان جان‌باختگان کرونا دورقمی شد و تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان نیز کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد. این روند روز گذشته نیز ادامه داشت به‌طوری‌که طی ۲۴ساعت گذشته ۸۲ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند. ویروس کرونا روز سه‌شنبه ۹۸ نفر را قربانی کرده بود. همچنین دراین بازه زمانی ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و از این میان ۶۰۳ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسید. در همین حال به گفته سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ۴۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آنچه موجب کاهش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا درکشور شده است، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور است که به گفته سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت به ۸۶ درصد رسیده است. با این حال سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد روند نزولی کووید-۱۹ در کشور هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست، بلکه ویروس کرونا همچنان بدون هیچ گونه تسامحی در کمین ماست.