عراقچی گفت  در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا می‌توان غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرد. معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مردم ایران در چهار سال گذشته از اثرات تحریم‌های آمریکا صدمات زیادی متحمل شده‌اند، افزود: «به‌عنوان یک دیپلمات، یک دقیقه را هم از دست نخواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌ها یک بار دیگر برداشته می‌شود.» وی گفت: «اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران بتواند از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود، به تعهدات خود باز می‌گردد. غنی‌سازی ۲۰درصدی به راحتی و به سرعت قابل برگشت است.» روز دوشنبه ۱۵ دی ماه علی ربیعی سخنگوی دولت از آغاز مجدد غنی‌سازی ۲۰ درصد در تاسیسات غنی‌سازی فرد‌و در راستای اجرای قانون اخیر مجلس شورای اسلامی خبر داد.

همچنین عراقچی درباره احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام نیز گفت: «این به خود آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند. بایدن باید به جای ابراز آمادگی با کلمات، اقدامات قاطعی اتخاذ کند. ایران اقدامات بایدن و نه حرف‌های او را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.»وی افزود: «ما از بازگشت آمریکا استقبال می‌کنیم، اما برای بازگشت آنها التماس نمی‌کنیم.»

عراقچی در ادامه گفت: «ایران منتظر خواهد ماند تا ببیند چگونه می‌خواهند به توافق هسته‌ای برگردند و به تعهدات خود عمل کنند.»

از سوی دیگر در آخرین واکنش‌ها به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت  کشورش از ایران خواسته تا به تعامل با دولت جدید آمریکا بپردازد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از الجزیره، هایکو‌ماس روز چهارشنبه پیش از کنفرانسی در امان، پایتخت اردن گفت: «ما از ایران خواسته‌ایم که شیوه خود را تغییر دهد و به گفت‌وگو با دولت جدید آمریکا مشغول شود. توافق هسته‌ای ایران با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شانس تازه‌ای دارد.»