ربیعی: درآمدهای جدید بودجه واهی است

حسن روحانی هم شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بر ضرورت افزایش تعامل میان مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس و توجه به واقعیات کشور در لایحه بودجه تا‌کید کرد و گفت: مسائل کلان و راهبردی کشور باید به دور از تنش و رفتارهای سیاست‌زده در فضای آرام و منطقی، تدبیر و برنامه‌ریزی شود.

اعتراض دولت

علی ربیعی صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به مواردی که تا‌کنون به‌عنوان مصوبات کمیسیون مطرح شده است، گفت: نخست اینکه با افزایش مبنای محاسبه قیمت ارز و بعد با افزایش پیش‌بینی‌های مالیاتی، پیش‌بینی درآمد واهی شده است و در مقابل هزینه‌های قطعی را خواهیم داشت. در واقع اولین نگرانی ما درآمدهای واهی است و هزینه‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمدهای واهی دولت را با چالش بزرگی در سال ۱۴۰۰ مواجه خواهد کرد، اظهار کرد: تا‌کید دولت بر این است که ارقام بودجه واقع‌بینانه و بر اساس واقعیت‌های اقتصادی باشد. ضرر پیش‌بینی درآمدهای واهی و غیرقابل وصول آن است که با عدم تحقق آن، به کسری بودجه تبدیل می‌شود و فشار بر پایه پولی و نقدینگی نهایتا به سمت تورم کشیده می‌شود. سخنگوی دولت با بیان اینکه در بودجه یکساله نمی‌توان قانون دائمی را لغو کرد، عنوان کرد: ما مجوز دادیم و گفتیم هر کس در مناطق آزاد کار می‌کند این‌قدر سال از پرداخت مالیات معاف است و افراد زندگی و سرمایه‌گذاری‌ خود را بر این اساس سامان دادند. ما نمی‌توانیم با یک قانون یکساله برنامه‌ریزی ۱۰ و ۲۰ ساله افراد را زیر سوال ببریم.  او با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد، علیه ارزش پول ملی و دادن علائم نامناسب به ثبات بازار است، گفت: ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالاتی که مربوط به شرایط موجود بود، این تصمیم برای دفاع از زندگی مردم در دوران بحران تحریم اتخاذ شد. وقتی اقتصادی در تعادل نباشد، و فشار بین‌المللی زیادی برای برهم زدن تعادل اقتصادی و فشار بر زندگی مردم که هدف اصلی آن فروپاشی بوده وجود دارد، ناچار سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که از زندگی و معیشت مردم حمایت شود.

واکنش به اظهارات نایب رئیس مجلس

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس گفت: من تعبیری را دیدم که مطرح شده بود که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا‌ با روی کار آمدن بایدن، قیمت دلار کاهش پیدا کند. این سخن را نایب رئیس مجلس مطرح کرده است البته وی عنوان کرده که من این را شنیده‌ام و مشخص نیست که صحت داشته باشد یا نه. ربیعی افزود: ظاهرا دوستان ما از آثار و تبعات این گفتار مطلع نیستند. این سخن، کذب محض و تکرار افترائاتی است که معمولا از رسانه‌های ضد ایرانی شنیده می‌شود. چیزی را که مطمئن نیستید نباید بیان کنید. بهتر است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟  سخنگوی دولت با بیان اینکه ما قطعا انتظار داریم که در بیان مسائل بحث‌های اقتصادی و کارشناسی صورت بگیرد، گفت: ما به دلسوزی دوستان اعتقاد داریم و در کنار هم می‌توانیم بودجه مطلوبی را برای ۱۴۰۰ بدون هیاهوهای سیاسی داشته باشیم.

حرف‌های سیاسی دردی درمان نمی‌کند

ربیعی با بیان اینکه حرف‌های سیاسی و بدون محاسبه درباره بودجه دردی از دردهای مردم را درمان نمی‌کند، گفت: هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود، برخلاف منافع ملی و عمومی مردم است و ما باید از آن پرهیز کنیم. ربیعی اظهار کرد: کلی‌گویی درخصوص بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سودجویان خواهد شد، تعبیر درستی نیست یا اینکه بودجه منجر به فروپاشی نظام می‌شود، یا اینکه دوستی گفتند اینها ارزها را پنهان کردند تا‌ در شرایط دیگر وارد کنند. این تعابیر غیراقتصادی و غیرکارشناسی زیادی که امروز بیان می‌شود، به مصلحت جامعه نیست.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره نرخ ارز

از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم دیروز جلسه غیرعلنی داشتند و محور اصلی این جلسه نرخ ارز در لایحه بودجه بود. ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در این جلسه درباره فروش نفت، یارانه‌ها و نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ نکاتی مطرح شد، افزود: مجلس نرخ ارز را در لایحه بودجه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است.

زمان تصمیم مجلس درباره تسعیر نرخ ارز

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق دیروز در نشست خبری خود از بررسی نحوه هزینه‌کرد مابه‌التفاوت ارز در کمیسیون تلفیق خبر داد.  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد که این کمیسیون در پی مصوبه پیشین خود مبنی بر اصلاح قیمت از و تک‌نرخی کردن آن، نحوه هزینه‌کرد ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز را تا‌ پایان هفته مورد بررسی قرار می‌دهد. زارع افزود: بحث این است که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چطور به دست مردم برسد. ما تا‌ آخر هفته در این زمینه تصمیم می‌گیریم که این مابه‌التفاوت به شکل بن کارت، یارانه نقدی، یا یارانه دارویی و سلامت باشد. کمیسیون تلفیق در جلسات اخیر خود برآوردهای جدیدی از درآمد دولت در بودجه ۱۴۰۰ ارائه کرد. پیش‌بینی‌هایی که حاصل تغییر در برخی ارقام و ردیف‌های این لایحه است و بخشی از درآمدهای دولت در سال آتی را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر حذف و اضافه برخی ردیف‌های مربوط به «صادرات نفت و گاز»، «مالیات و عوارض» و «فروش اوراق»، کمیسیون تلفیق دو منبع جدید برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است که در لایحه دولت نبود. تغییر فرمول تسعیر ارز و شفاف شدن دو ردیف که ۴۰۱ هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت می‌افزاید؛ درآمدی که از منظر دولتی‌ها واهی است. بنابر تصمیم کمیسیون تلفیق، قرار است ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز، به جدول تبصره ۱۴ یعنی منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منتقل شود. بخش دیگری که در لایحه دولت نبود و تلفیق به ردیف‌های درآمدی اضافه کرد، درآمد حاصل از دعاوی مطرح‌شده وزارت دفاع در محاکم بین‌المللی است. تلفیق با درنظر گرفتن تغییر نرخ ارز در بودجه از ۱۱ هزار و ۵۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، پیش‌بینی کرده که دولت در سال آینده می‌تواند از این محل، ۲۰‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. پیش‌بینی تلفیق این است که دولت در سال آینده می‌تواند از محل تسعیر نرخ ارز، ۲۷۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق با انتقال دو ردیف درآمدی دولت به لایحه با هدف شفافیت درآمدها، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای شفاف دولت افزود. «تسویه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی» و «واگذاری سهام، طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و اموال دولت» این دو ردیف را تشکیل می‌دهند.