ظاهرا روز پنج‌شنبه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه این ستاد گزارشی از سفر مردم به قشم و بی‌توجهی مردم قم به پروتکل‌های بهداشتی کرونا ارائه کرده است. گزارشی که هشدار جدی دولت نسبت به وقوع موج چهارم کرونا را در پی داشته است. براساس این گزارش به‌دنبال اعلام وضعیت زرد در بندرعباس و وضعیت آبی در جزیره قشم بسیاری از مردم بدون توجه به شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ظرف روزهای گذشته با خودرو و لنج به قشم سفر کرده‌اند. در همین حال گزارش‌ها و فیلم منتشر شده از مسافران قشم در فضای مجازی نشان می‌دهد که به‌دلیل حجم زیاد مسافران، آنها ساعت‌ها در صف‌های طولانی و فشرده در انتظار سوار شدن لندیگرافت برای رفتن به قشم از بندرعباس بوده‌اند. حتی برخی گزارش‌ها از سفر ۴۰ هزار نفر به این جزیره ظرف چند روز گذشته حکایت می‌کند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌رغم اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مبنی‌بر اینکه از مسافران ورودی به جزیره قشم در بندر پهل و اسکله حقانی بندرعباس تست کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک یا مثبت هم به شهر مبدا بازگردانده می‌شوند، این موضوع عملی نشده است. ازسوی دیگر برگزاری چند مراسم تشییع در قم و برگزاری نماز جمعه در این شهر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک با پیش‌بینی وزارت بهداشت مبنی‌بر پیک شدید کرونا در این استان همراه شده است .

در همین راستا، روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برخی نگرانی‌ها از سوی مقام‌های بهداشتی و درمانی کشور از لغو برخی محدودیت‌ها و شروع بازگشایی‌ها گفت: این اظهار نگرانی‌ها با توجه به نگرانی‌های موجود از جهش‌های ویروس کرونا، فصل سرما و در نتیجه بسته شدن فضاها و وارونگی هوا، کاملا بحق است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از پیش به طور دقیق مراعات شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه شرایط لب مرز است که ما را ممکن است بلغزاند و خدای ناکرده با خطر دیگری مواجه شویم نسبت به موج چهارم کرونا و جهش ویروس ابراز نگرانی کرد.

روحانی همچنین با تا‌کید دوباره بر اینکه ضرورت دارد مجالس سوگواری ایام فاطمیه با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود، گفت: در جلسه روز پنج‌شنبه تصمیم گرفته شد که مراسم ۲۲ بهمن امسال نیز به صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار شود.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری نیزروز پنج‌شنبه در توییتی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی کرونا نوشت: «‌معاون بهداشتی وزارت بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا توفان به‌پا کرد. او شواهدی تصویری از قشم و قم ارائه کرد که نشان می‌داد در سفرها، مراسم و تجمعات مذهبی مراعات دستورالعمل‌ها بسیار کاهش یافته ‌است. او در همین راستا نسبت به بی‌توجهی‌ها و بروز موج چهارم، که نظام درمانی را در خطر ناپایداری قرار می‌دهد هشدار داد.

ازسوی دیگر سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا باتوجه به مراسم عزاداری فاطمیه نوشت اگراین مراسم منطبق بر شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی نباشد، در افزایش بیماری موثر است .

 اودرهمین ارتباط با توجه به شدت بیماری دراستان‌های شمالی به ویژه استان مازندران خواستار جلوگیری از ورود مسافران غیربومی به استان‌های شمالی شد. نمکی همچنین گفت: به شدت نگران خیز جدید بیماری و شروع موج چهارم با ارتفاعی به مراتب بیشتر از امواج قبلی بوده و هستیم.

به‌دنبال این هشدارها، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نامه وزارت بهداشت به وزارت کشور مبنی‌بر ایجاد ممنوعیت در جاده‌ها گفت: دوشنبه (امروز) مجددا در این زمینه جلسه‌ای برگزار می‌شود و تصمیم‌گیری خواهد شد و قطعا اعمال محدودیت‌های شدیدتری خواهیم داشت.

براساس آخرین گزارش‌ها ، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.