این در حالی است که براساس گزارش فرمانداری بیشترین تقاضای مردم برای سفر و گرفتن مجوز تردد مربوط به استان مازندران است و به نظر می‌رسد با شرایط موجود در محورهای ورودی مازندران و ترافیک قابل توجه آنها، مازندران در حال ورود به تعطیلات پایان دی‌ماه باشد. موضوعی که موجب نگرانی شدید از نظر شیوع مجدد کرونا در کشور شده است. در همین راستا چند روز پیش نیز سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار محدود کردن جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی کشور شد. درحال حاضر شهرستان‌های نکا، ساری، قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه، بابل، فریدونکنار، آمل، تنکابن و رامسر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

تاثیر جدی سفر بر شعله‌ور شدن کرونا

در همین حال روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تا‌کید بر اینکه ترددها و سفرها در انتشار ویروس کرونا بسیار موثر است، از سفرهای اخیر به جزیره قشم انتقادکرد و گفت: عدم رعایت می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر به علت کرونا شود. ازسوی دیگر حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا ضمن تشریح وضعیت ناپایدار کرونا در کل کشور بر تا‌ثیر جدی سفر بر شعله‌ور شدن اپیدمی تا‌کید کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: متاسفانه این اتفاق در مازندران رخ داده و بسیار نگران‌کننده است؛ به‌گونه‌ای که حدود یک پنجم کل فوتی‌های ناشی از کرونا طی چند روز گذشته تنها مربوط به مازندران بوده است.

پیک چهارم کرونا در تهران؟

وضعیت در تهران نیز شکننده توصیف شده است. علیرضازالی رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران ضمن انتقاد از سفرهای روزهای اخیر از شکننده بودن شرایط تهران در مقابله با بیماری کووید-۱۹ و احتمال شکل‌گیری پیک چهارم خبر داد. به گزارش «ایسنا» زالی با اشاره به مشاهده نوع جهش یافته بیماری کرونا در تهران، بر توجه به ورود مسافران خارجی به کشور تا‌کید کرد و گفت: شاید لازم باشد پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری ظرف دو هفته آینده برای افرادی که از اروپا وارد می‌شوند اعمال کنیم؛ چراکه نوع جدیدی که در کشورهای انگلستان و آلمان مشاهده شده می‌تواند ما را با مشکل مواجه کند. وی در ادامه گفت: هفته قبل با توجه به حجم گسترده خروجی‌های تهران و همچنین ورود بیش از ۵۰ هزار نفر به جزیره‌ای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز ممکن است با بازگشت به تهران شاهد فرم‌های جدیدی از بیماری باشیم. از سوی دیگر سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با تا‌کید بر اینکه شرایط کرونا شکننده است و نباید فریب آمار را خورد گفت: شرایط آمار فوت کرونا در تهران دقیقا شبیه اردیبهشت‌ماه است و در صورت کوچک‌ترین غفلت و بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط سخت و بحرانی آبان‌ماه ٩٩ بازخواهیم گشت. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز برضرورت آمادگی برای مواجهه با پیک‌های بعدی کرونا تاکید کرد. به گزارش «ایرنا »وی گفت: برگزاری مراسم و آئین‌ها با زیرپا گذاشتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای ما مصیبت مضاعف ایجاد می‌کند، به این معنا که این همه دستاورد درخشان در مدیریت بیماری و همه‌گیری را به قربانگاه می‌برد.

عقب‌نشینی از بازگشایی مدارس

یکی دیگر از مسائلی که این روزها درکنار برگزاری مراسم، موجب نگرانی شده، بحث بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه است. این در حالی است که به گفته زالی درویروس جدید کرونا تغییر آمار سنی فوتی‌ها رخ داده و گروه سنی پنج تا‌ ۱۷ سال و همچنین زیر ۱۰ سال در حوزه مرگ‌و‌میر با افزایش مواجه بودند. موضوعی که با بحث بازگشایی مدارس می‌تواند با خطر بیشتری مواجه شود. گزارش‌های پیشین نیز از افزایش موارد ابتلا میان دانش‌آموزان و معلمان و افراد نزدیک به آنها درابتدای سال تحصیلی حکایت می‌کرد.

شاید همین نگرانی‌ها موجب شد تا‌ رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش شامگاه یکشنبه اعلام کند: بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت و اطلاق این عبارت درست نیست. به گزارش خبرآنلاین وی افزود: مصوبه‌ای مبنی‌بر بازگشایی مدارس پایه اول و دوم به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز گذشته تا‌کید کرد که مدارس به هیچ وجه به‌صورت اجباری، حضوری برگزار نخواهد شد و در مناطق آبی یا زرد پایه اول و دوم، خانواده‌ها به‌صورت اختیاری می‌توانند دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند. شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی استاندار تهران هم گفت: بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و شکننده بودن وضعیت این بیماری، حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است.

در کنار این نگرانی‌ها تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا در کشور ادامه دارد. روز گذشته نیز احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، از صدور مجوز این کمیته برای آغاز فاز اول مطالعه بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی خبر داد. وی افزود: کارآزمایی بالینی دومین واکسن ایرانی کرونا توسط انستیتو سرم‌سازی و واکسن‌سازی رازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می‌شود. همچنین علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کوبایی - ایرانی در اسفندماه خبر داد. وی گفت: درخصوص واکسن‌های تولید داخل خوشبینانه‌ترین حالت این است که خردادماه می‌توانیم در صورت موفقیت برنامه‌هایی که پیش می‌رود واکسن‌های تولید داخل را برای واکسیناسیون عمومی داشته باشیم، در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۸۳نفر از بیماران مبتلا به کرونا تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسید. همچنین ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید در این بازه زمانی شناسایی و ۵۸۶ نفر از آنها بستری شدند.