این اقدامات پس از آن صورت گرفت که چهارشنبه شب در برنامه زاویه شبکه ۴ صداوسیما، احمد جهان‌بزرگی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، در اظهاراتی توهین‌آمیز ضمن انتقاد از مسوولان دولتی و بدون نام بردن از رئیس‌جمهور او را به نشستن پای منقل و سرنزدن به مملکت و وزرایش متهم کرد. سخنانی که با واکنش برخی از اعضای کابینه و چهره‌های سیاسی کشور مواجه شد.

در پی این واکنش‌ها بود که شبکه ۴ صداوسیما با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد قطعا سخنان این فرد خلاف مصالح کشور و منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است و باید آن را جبران کند.

شبکه ۴سیما در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کرد: شبکه ۴ وظیفه خود می‌داند که از سخنان نادرست میهمان برنامه تبری جوید و صراحتا آن را مخالف اهداف رسانه ملی و نیز شبکه چهار سیما در توسعه گفت‌وگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه می‌داند. در ادامه بیانیه مذکور با بیان اینکه این صحبت‌ها نه‌تنها مورد تایید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند آمده است: امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی میهمانان در برنامه‌های زنده نباشیم تا خدای ناکرده عرصه گفت‌وگو تنگ‌تر نشود و شکاف‌های فکری و اجتماعی بیش از این نشود.

سابقه اختلافات دولت و صداوسیما

این اولین‌بار نیست که دولت حسن روحانی با صداوسیما دچار اختلاف می‌شو‌د. اولین مورد اختلاف میان دولت و صداو‌سیما بهمن ماه سال ۹۲ در جریان دومین حضور تلویزیونی حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران رخ داد. اختلافی که بر سر انتخاب مجری گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری با مردم بود و در نهایت با پافشاری دولت بر سر مجری موردنظر خود آن گفت‌وگو با تاخیری یک ساعته انجام شد. با این حال عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صداوسیما‌‌ همان شب در نامه‌ای به رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد. در ادامه این اختلاف‌ها دولت یازدهم و دوازدهم بارها از رسانه ملی بابت عدم پوشش دستاوردهای دولت گلایه کرده است.

اما شاید اوج این اختلافات مربوط به دوسال اخیر باشد. درسال ۹۸ در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه تصویری ماهواره‌ای از پهلو گرفتن کشتی ایرانی سالینا برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال نفت به چین پخش شد و به‌دنبال آن مقامات دولت و برخی از نمایندگان مجلس به شدت از صداوسیما به‌دلیل آنچه لو رفتن سیاست دور زدن تحریم نفتی دولت توصیف کردند انتقاد کردند. در ادامه ساخت سریالی ۳۰ قسمتی به نام گاندو و پخش آن از شبکه سه سیما نیز یکی دیگر از مواردی بود که به‌دلیل طرح برخی اتهامات به دولت حسن روحانی با انتقاد دولتی‌ها مواجه شد. موضوعی که همین چند روز پیش نیز در گفت‌وگوی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با روزنامه همدلی هم مطرح شد و او به صراحت گفت که این سریال ‌علیه او ساخته شده بود. ظریف همان زمان هم نامه‌ای دراین خصوص به مقام معظم رهبری نوشته بود.

با این حال به‌نظر می‌رسد حجم برنامه‌های انتقادی از دولت درچند ماه گذشته بیشتر شده است، همچنان ‌که در سال‌جاری موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و ادعای واگذاری جزایر ایرانی به طرف خارجی از سوی برخی از میهمانان برنامه‌های صداوسیما، به یکی دیگر از موارد اختلافی دولت با صداوسیما تبدیل شد.

هفته گذشته نیز معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ایران از عملکرد صدا‌و‌سیما به‌دلیل دوگانه‌سازی‌‌ها درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا انتقاد کرد و گفت که مراسم‌های عزاداری بدون رعایت دستورالعمل‌ها، همان‌قدر به گسترش کرونا و مرگ شهروندان خواهد انجامید که مسافرت رفتن شهروندان در تعطیلات. موضوعی که به گزارش وزارت بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم و مسافرت‌ها مرتبط بود اما صداوسیما تنها بخش مربوط به مسافرت را به‌عنوان عامل شیوع کرونا در اخبارپخش کرده بود.

برنامه زاویه و واکنش‌ها

با این حال ماجرای برنامه زاویه که چهارشنبه شب از صداوسیما پخش شد توهین آشکار به رئیس‌جمهوری بود. در همین راستا محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در توییتی با بیان اینکه هر چه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم توهین به رئیس‌جمهوری و تخریب دولت افزایش می‌یابد، تاکید کرد: مردم از تنش و توهین و جنجال خسته‌ شده‌اند. به گزارش «ایرنا» علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری نیز در توییتر خود نوشت: آنچه در برنامه‌ای از شبکه چهار، رخ داده افتضاحی شرم‌آور است. بحث آزادی بیان نیست چون دیگر همه می‌دانند که نقد و اعتراض که هیچ، حتی درشت‌گویی به رئیس‌جمهور هم ابدا عقوبتی به دنبال ندارد؛ اما شوربختانه این بار بحث هرزگویی و فحاشی است.

معزی در این توییت تاکید کرد که نهاد ریاست‌جمهوری، منتظر توضیح سریع و صریح رسانه‌‌ ملی در این باره خواهد بود و مصمم است که این مورد عجیب و شرم‌آور را به‌صورتی موثر و در بالاترین سطوح پیگیری کند. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در توییتی نوشت: وقتی کلیپی از یک برنامه تلویزیونی حاوی ‎توهین به رئیس‌جمهوری را دیدم،‌ نمی‌دانم چرا بی‌اختیار فراتر از آن توهین، حرمت‌ این کلمات به ذهنم خطور کرد: ‎دهه فجر، روحانیت، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ‎صداوسیما به منزله دانشگاه.

همزمان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا و عباس آخوندی نیز درتوییت‌های جداگانه‌ای به برنامه مذکور انتقاد کردند.

واکنش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

در پی این انتقادها پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن تقبیح هتاکی میهمان یک برنامه سیما به رئیس‌جمهوری، انتساب این فرد هتاک را به خود تکذیب کرد. به گزارش «ایرنا» روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای درباره حواشی ایجاد شده از سوی میهمان یک برنامه سیما و هتاکی به رئیس‌جمهوری اعلام کرد: «متاسفانه در اقدامی غیرحرفه‌ای و به اشتباه، نسبت به سِمَت علمی نامبرده، جعل عنوان صورت گرفته و ایشان عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی شده، در حالی که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با این مجموعه ندارد.» پیش‌تر نیز حجت‌الاسلام والمسلمین ‌علی‌اکبر رشاد، رئیس و موسس این پژوهشگاه نیز در واکنش به توهین اخیر به رئیس‌جمهوری در یک برنامه سیما، با تاکید بر ضرورت حفظ حریم مقامات کشور گفته بود: انتقاد کردن حق هر کسی است اما کسی حق افترا زدن به دیگری را ندارد و انتقاد را نباید با انتقام خلط کرد.