او در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های حیات خودش همواره سیاست نه شرقی و نه غربی را پیگیری کرده و درسال‌های اخیر نیز نگاه به شرق را دنبال کرده است. این سیاستی است که از دولت آقای خاتمی تا الان پیگیری شده است. خطیب‌زاده تاکید کرد: پیگیری سیاست نگاه به شرق از سوی جمهوری اسلامی ایران برخاسته از یک شناخت است نه یک الزام بین‌المللی صرف. شناخت اینکه شرق سیاسی و شرق اقتصادی درحال برآمدن است و این شرق سیاسی و اقتصادی پایتخت‌هایی دارد از جمله پکن، تهران و مسکو. این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و ناشی از شناختی از دنیای پساغربی است.

سخنگوی وزارت‌خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اساسا برای اینکه از برخی از این برداشت‌های نادرست فاصله گرفته شود نقشه راهبردی میان ایران و چین را طراحی کرده است. وی ادامه داد: این نقشه راهبردی ۲۵ ساله در این راستا تدوین شده که ما از بالا و پایین رفتن‌های روزمره فاصله بگیریم و یک چشم‌انداز راهبردی در روابط داشته باشیم. سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه در مورد روسیه نیز چنین نگاهی وجود دارد به سفرهای متعدد ظریف به روسیه در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: وزیرخارجه در این مدت به‌طور متعدد به مسکو سفر کردند و باز هم خواهند رفت. در روزهای پیش‌رو ما شاهد گسترش هرچه بیشتر روابطمان با شرق خواهیم بود.

پول‌های بلوکه‌شده

خطیب‌زاده همچنین در مورد وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و آخرین تحولات رخ داده در این زمینه گفت: در ارتباط با این پول‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما منتظر اجرایی شدن و پیش بردن راه‌حل‌ها و سازوکارهایی هستیم که کره‌ای‌ها در جریان سفر قائم‌مقام وزیرخارجه کره‌جنوبی به ایران مطرح کردند و امیدواریم آنچه در این زمینه مطرح شده سریع‌تر عملیاتی شود.

بدهی به سازمان ملل

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع بدهی ایران به سازمان ملل و مسائلی که در این زمینه مطرح است گفت: در ارتباط با مساله مورد اشاره بر خلاف آنچه برخی گفته‌اند موضوع این‌گونه نبوده است که ایران آماده پرداخت این پول‌ها نبوده باشد بلکه ما منابع را تخصیص داده‌ایم مسیر کانال را نیز مشخص کرده‌ایم ولی عدم امکان برداشت وجود دارد و آن هم به‌خاطر سنگ‌اندازی‌های آمریکا است و این سنگ‌اندازی‌ها مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ما با دبیرخانه سازمان ملل درحال ارتباط هستیم و این موضوعات را مجددا به آنها یادآوری کردیم و به‌دنبال این هستیم که مسیر امنی را برای انتقال پول پیدا کنیم و همان‌طور که گفتم مانع اصلی در این مسیر سنگ‌اندازی آمریکا است.

روابط ایران و عربستان

سخنگوی وزارت‌خارجه در ارتباط با روابط ایران و عربستان و اظهاراتی که اخیرا از سوی مقامات تهران و ریاض در این زمینه مطرح شده است تصریح کرد: موضع تهران درباره همه همسایگان یکسان است. سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه موقعی که آقای رئیس‌جمهور طرح صلح هرمز را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد ایران در این زمینه نامه‌ای به تمامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال کرد و ما پیامی برای عربستان ارسال کردیم. پیام ما کاملا روشن بود ما به‌دنبال ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای با مشارکت کشورهای منطقه برای حل و پیشبرد مسائل در منطقه هستیم.

او با بیان اینکه ما همچنان معتقدیم که سازوکار ارائه شده بهترین راه‌حل برای تنظیم روابط در منطقه است خاطرنشان کرد: اگر واقعا عربستان از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه‌ای و دیگر سیاست‌هایی در این زمینه فاصله بگیرد و اگر ما واقعا این تغییر نگرش را در رفتار و گفتار و همچنین اقدامات ریاض مشاهده کنیم قطعا آغوش ایران باز خواهد بود البته آغوش ما از همان ابتدا برای همسایگانمان باز بوده و ما در این راستا گام‌های موثرتری را طراحی خواهیم کرد. خطیب‌زاده با بیان اینکه یک تغییر نگرش و شجاعت در طرف سعودی برای فاصله گرفتن از سیاست‌هایش لازم است، خاطرنشان کرد: ایران در طول سال‌های گذشته در کلام، گفتار و اقدامات خود همواره سیاست تداومی داشته و آن دعوت کشورهای منطقه از جمله عربستان به سمت یک سازوکار منطقه‌ای است.

کمیسیون مشترک ایران و عراق

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش کمیسیون مشترک ایران و عراق برگزار شد و قرار بود در این کمیسیون بین مقامات دو کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد و علت آن چیست، تصریح کرد: ما با عراق در سطوح مختلف روابط نزدیکی داریم البته موانعی وجود دارد که این موانع را باید با رایزنی حل و رفع کنیم. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه برخی از بندهای توافق شده بین رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق را هنوز موفق به اجرایی شدن آن نشده‌ایم، اظهار کرد: تمام رایزنی‌ها برای رسیدن به یک برنامه جامع است چه درحوزه مرزی، لایروبی، مراودات تجاری و راه‌آهن شلمچه به بصره. خطیب‌زاده گفت: ما فکر می‌کنیم که مسیر به درستی پیش می‌رود البته شاید برخی موضوعات حرکت این مسیر را کند کرده باشد ولی ما مراودات و گفت‌وگوهای خود را با مقامات عراقی ادامه می‌دهیم و امیدواریم با این تفاهمی که وجود دارد برخی از موانع موجود برطرف شود.