ظریف قرار است در ادامه این سفر به روسیه، ارمنستان، گرجستان و در صورت انجام هماهنگی آخر هفته نیز به ترکیه برود.

وزیر امورخارجه یکشنبه شب در بدو ورود به باکو با بیان اینکه بسیار خوشحالم که توانستم این سفر را انجام دهم، گفت: «در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم کرد.» وی در تشریح موضوع و علت این سفرها عنوان کرد: «موضوع اصلی بحث همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات دوجانبه با این کشورها که ایران با این کشورها دارای رابطه بسیار خوب و نزدیکی است.» ظریف گفت: «روز دوشنبه در دیدار با مقامات آذری درباره بازسازی و وضعیت قره‌باغ و همکاری برای حفظ ثبات در اینجا صحبت خواهیم کرد. خشنود هستیم کشور و ملت برادر ما آذربایجان سرزمین‌های خودش را به‌دست آورده و امروز سرزمین‌های آذری در اختیار مردم آذربایجان است و علاقه‌مندیم کمک کنیم که هر چه زودتر ساکنان سرزمین‌های آزاد شده به محل اقامت خود برگردند. اینها خویشان ما هستند و در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.علاوه بر این درباره مسائل مربوط به ترانزیت و کریدور شمال- جنوب و شمال- غرب با دوستان آذری گفت‌وگو خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اف در دیدار با ظریف با برشمردن پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور، از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ابتکار ۶جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه ارزیابی کرد. الهام علی‌اف همچنین از برگزاری نشست‌های ٣ جانبه ایران- آذربایجان- روسیه و همچنین ایران- آذربایجان- ترکیه در آینده استقبال کرد.

این نخستین سفر ظریف به جمهوری آذربایجان پس از درگیری اخیر بین این کشور و ارمنستان است. ظریف قرار بود آذر ماه به باکو و مسکو سفر کند که به‌خاطر شرکت در جلسات مربوط به بودجه در هیات دولت به تعویق افتاد. پس از آن نیز وزیرخارجه جمهوری آذربایجان به تهران آمد و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این مدت نیز معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دو سفر به ایران داشت که در آخرین سفر نیز چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد.

سقفی برای همکاری‌های فی‌مابین قائل نیستیم

همچنین محمدجواد ظریف در ادامه دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، با «جیحون بایراموف» وزیر امورخارجه این کشور دیدار و درخصوص موضوعات مهم مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. وزیر امورخارجه ایران در این دیدار با بیان اینکه سقفی برای همکاری‌های فی‌مابین قائل نیستیم، آمادگی بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری آذربایجان در زمان پس از آزادی سرزمین‌های اشغالی این کشور و ادای احترام به قربانیان جنگ خصوصا غیرنظامیان، با خانواده‌های آنان ابراز همدردی کرده و مرحله جدید را برهه مهمی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه و برای منافع همه طرف‌ها ارزیابی کرد. ظریف هدف از سفر به منطقه و آغاز آن از باکو را تلاش و مساعدت برای برقراری صلح و آرامش عنوان و از اینکه دیدارهای فشرده مقامات جمهوری آذربایجان و کشورمان در ماه‌های اخیر در سطح مناسبی گسترش یافته است ابراز خرسندی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با اعلام آمادگی ایران برای حضور فعال و گسترده در بازسازی مناطق آزاد شده که در مرزهای مشترک دو کشور نیز واقع شده است، به گفت‌وگوهای نتیجه بخش دو کشور در اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و دیدگاه اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار امروز را بیانگر عزم جدی دو کشور برای همکاری‌ها عنوان کرد.

ظریف با اعلام اینکه سقفی برای همکاری‌های فی‌مابین قائل نیستیم، آمادگی همه‌جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و فعال‌سازی کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب برشمرد.

جیحون بایراموف، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را برپایه دوستی و مشترکات تاریخی و فرهنگی خواند و از مواضع ایران در سطوح عالی و مردمی در قبال تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور قدردانی کرد. وی با اشاره به‌تبادل هیات‌های بلندپایه بین دوکشور، توسعه مناسبات اقتصادی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در روابط دو کشور ارزیابی کرد و برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را بیانگر این مهم دانست. همکاری‌های دو کشور در حوزه خزر، موضوعات فرهنگی، همکاری‌ها در حوزه آب، حمل و نقل و حوزه‌های بین‌المللی و همکاری‌های ٣جانبه با ترکیه، از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌ نظر وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار بود. وزیرخارجه کشورمان در پایان دیدارهایش در باکو گزارشی توییتری منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: «در باکو گفت‌وگوهایی مفصل و بسیار مثمرثمری را درخصوص روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای با رئیس‌جمهور علی‌اف، شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر و جیحون بایراموف وزیرخارجه به پایان رساندم.» وی افزود: «راه رسیدن به صلح پایدار از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر گذر می‌کند؛ از جمله کریدورهای حمل‌ونقل که منفعت آن برای همه است.»

دیدار ظریف و لاوروف

از سوی دیگر وزارت امورخارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران خارجه ایران و روسیه قرار است امروز سه‌شنبه (۲۶ ژانویه) در مسکو با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آرمن پرس، وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در دیدار با محمدجواد ظریف درباره موضوعات مختلف، ازجمله مساله قره‌باغ رایزنی خواهند کرد.