در همین ارتباط، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه صبح دیروز سه‌شنبه از سفر هیات‌سیاسی طالبان به تهران به ریاست ملا‌عبدالغنی‌برادر خبر داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان‌ کرد: این هیات براساس هماهنگی قبلی و به‌دعوت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، خطیب‌زاده همچنین اظهار کرد: هیات سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدارهایی را با مقامات مسوول کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمدابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و درخصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل‌نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد گرفت.

ملابرادر به همراه سایر اعضای دفتر سیاسی طالبان و هیات مذاکره‌کننده آن آذر ۱۳۹۸ در سفر به تهران با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. در آن زمان هدف از این دیدار ترغیب طرف‌های افغان به گفت‌وگوهای بین افغانستانی و تشویق به یافتن راه‌حل مسائل از طریق گفت‌وگو و حمایت از همه نیروهای افغانستانی برای یافتن فصل‌مشترک همکاری در بیرون‌رفتن نیروهای خارجی از این کشور و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی عنوان شد و در آن دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به شکل‌گیری و تقویت گفت‌وگوها بین افغان‌ها با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی اعلام شد.

   رایزنی نماینده ویژه ظریف در افغانستان

سفر هیات‌سیاسی طالبان به تهران در شرایطی صورت گرفته که نماینده ویژه وزیر امورخارجه ایران در امور افغانستان نیز روز سه‌شنبه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان درباره آخرین وضعیت مذاکرات درون افغانی و روند صلح در این کشور و دستیابی به ثبات پایدار گفت‌وگو کرده است. «محمدابراهیم طاهریان‌فرد» سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه در ادامه رایزنی‌هایش با برخی مقامات درباره اوضاع افغانستان، با خانم «دبورا لیونز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور این کشور گفت‌وگو کرد. طرفین در این گفت‌وگو‌ درباره آخرین وضعیت مذاکرات درون افغانی، روند صلح در افغانستان و‌ دستیابی به ثبات پایدار از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک به‌رایزنی پرداختند.

طاهریان‌فرد روز دوشنبه، ششم بهمن‌ماه با نمایندگان ویژه آلمان و روسیه در امور افغانستان نیز به‌رایزنی پرداخته بود. در این گفت‌وگوها نماینده ویژه وزیر امورخارجه کشورمان بر ضرورت کاهش خشونت‌ها و تشریک مساعی کشورهای دوست افغانستان در استقرار صلح پایدار از طریق راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

او همچنین گفت‌و‌گوهای درون‌افغانی را مناسب‌ترین راه برای خاتمه بحران در افغانستان و کاهش آلام مردم این کشور خواند و آمادگی کشورمان را برای ارائه هرگونه مساعدت در این مسیر مورد‌اشاره قرار داد. نماینده ویژه وزیر امورخارجه در امور افغانستان همچنین روز دوشنبه با «محمد‌حنیف اتمر» وزیر امورخارجه افغانستان گفت‌وگو کرده بود. در این گفت‌وگو آخرین تحولات افغانستان، مناسبات دوجانبه و روند صلح افغانستان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.