رضایت حداکثری ازطرح  دورکاری

وزیر بهداشت، از شناسایی هفتمین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا یا اروپایی در کشور خبر داد. سعید نمکی، با بیان اینکه این مورد مربوط به یک مسافر از هلند بود و در یکی از استان‌های جنوبی مستقر است، گفت: در هیچ‌کدام از نزدیکان این بیماران، ویروس جهش‌یافته کرونا پیدا نشده است. وی تاکید کرد: اگر فاصله‌گذاری رعایت نشده و سفرها محدود نشود، مطمئن باشید از این ویروس زیان‌های سرشاری می‌بریم. در همین حال روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم اعلام کرد: نشانه‌های جدید از خیز کرونا در پایتخت وجود دارد که برای دو هفته آینده باید در فرودگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی پروتکل‌های سختگیرانه اعمال شود. وی افزود: گرچه تاکنون ویروس انگلیسی در تهران مشاهده نشده اما برای بدتر نشدن شرایط شیوع ویروس کرونا در دو هفته آینده پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در فرودگاه‌های تهران اجرایی خواهد شد. همزمان مینومحرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز از به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز پیک چهارم بیماری کرونا خبر داد.  تمام این هشدارها در شرایطی است که اکثر ادارات دولتی و به‌خصوص بخش‌خصوصی از دوهفته قبل به‌دنبال اعلام برطرف شدن شرایط قرمز در تهران و شهرهای دیگر دورکاری‌ها را لغو و خواستار حضور حداکثری کارمندان خود شده‌اند. اقدامی که البته ناشی از کمرنگ شدن اعمال محدودیت‌های کرونایی و رفع ممنوعیت‌های تردد بین‌شهری و دستور بازگشایی مدارس هر چند به‌صورت اختیاری از سوی دولت صورت گرفت. این درحالی است که در این مدت مقامات وزارت بهداشت ضمن هشدار درمورد ورود کرونای انگلیسی یا همان ویروس جهش‌یافته کرونا به کشور، نسبت به مرگ‌آور بودن بیشتر این ویروس و سرعت انتقال آن بارها هشدار داده‌اند؛ هشداری که درصورت عدم‌توجه می‌تواند یکبار دیگر شرایط اسفند سال گذشته را رقم بزند.

رضایت کارمندان و مدیران از دورکاری

لغو دورکاری‌ها در شرایطی صورت گرفته که نتایج بزرگ‌ترین پیمایش ملی درباره دورکاری در ایران نشان از رضایت مدیران و کارمندان از اجرای این رویه دارد، به‌طوری که بیش از ۹۰ درصد از کارمندان و ۷۷ درصد مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری رضایت دارند. این نظرسنجی در بازه زمانی نیمه‌فروردین تا ۱۹ آبان امسال صورت گرفته و در مجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند که از این میان ۸۹ دستگاه اجرایی فرم مربوطه را به‌صورت کامل تکمیل کردند. همچنین مجموع کارکنان شاغل در دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پژوهش یک‌میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، نتایج این پیمایش که در پی یک پژوهش گسترده درباره دورکاری در ایران اعلام شده است، از سوی سازمان امور استخدامی کشور در گزارشی با عنوان «مستندسازی تجارب دستگاه‌های اجرایی در شرایط کرونا»، منتشر شده و نتایج این نظرسنجی از رضایت دو طرف از طرح دورکاری حکایت دارد؛ به‌طوری که بسیاری از مدیران به‌منظور حفظ و تامین سلامت کارکنان و پیشگیری از گسترش آن به خانواده‌ها تا مرحله دستیابی به شرایط عادی در جامعه، خواستار تداوم طرح دورکاری دو‌سوم کارکنان هستند.

در این نظر‌سنجی ۷ پیشنهاد برای ارتقای کیفی دورکاری‌ها ارائه شده است. درخصوص پیشنهادهای ارائه شده می‌توان به «تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری»، «فرهنگ‌سازی و آموزش کارکنان دورکار»، «طراحی و به‌روزرسانی سامانه‌های سازمانی»، «ایجاد شبکه ملی دورکاری»، «طراحی و پیاده‌سازی سامانه ویدئوکنفرانس»، «اصلاح رویه‌ها و تعریف مشاغل و فعالیت‌هایی که به‌صورت دورکاری قابل انجام هستند» و «استمرار طرح دورکاری دو‌سوم کارکنان» اشاره کرد.

مهم‌ترین نتایج این پیمایش مربوط به میزان رضایت مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارآیی کارکنان دورکار، شیوه‌های تعامل کارکنان و البته چالش‌های زیرساختی و الکترونیکی است. ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو (۹۱ درصد) اعلام کرده‌اند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال برنامه دورکاری داشته‌اند. در واقع یعنی تنها ۸ دستگاه اجرایی (۱۰درصد) در این بازه زمانی برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان خود نداشته‌اند. این درحالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشته‌اند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبوده‌اند.

درحالی‌که برخی از کارکنان دستگاه‌ها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشته‌اند، ۲/ ۸۹ درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بوده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه بیش از ۷/ ۸۴ درصد از کارهای سازمان‌ها در زمان مقرر به انجام رسیده است و بیش از ۳/ ۸۳ درصد از کارهای انجام شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده است.

یکی از شاخص‌های دیگری که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته به موضوع رضایتمندی مدیران و کارکنان از کیفیت کار گروهی بازمی‌گردد. براساس ارزیابی صورت گرفته ۴۴/ ۷۸ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در این بازه زمانی و در کارهای گروهی که به‌صورت دورکاری انجام شده، از کیفیت نهایی کار رضایت داشته‌اند.

از سوی دیگر براساس نتایج نظرسنجی بیش از ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری کارکنان خود رضایت داشته‌اند. نکته قابل‌توجه این است که ۸/ ۹۰ درصد از کارکنان دستگاه‌ها نیز از دورکاری راضی بوده‌اند.

همچنین با توجه به اینکه بسیاری از جلسات به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شده است، براساس این پیمایش ۲۷/ ۸۸ درصد از مدیران و کارکنان این دستگاه‌ها که در این جلسات حاضر بودند اعتقاد داشتند ویدئوکنفرانس‌ها کارآیی لازم را داشته و جلسات باکیفیت برگزار شده است. نظارت بر دورکاری کارمندان هم به شکل‌های مختلفی انجام شده و جالب آنکه در ۹درصد موارد، مدیران اعلام کرده‌اند که نظارتی وجود نداشته است. در این میان تنها ۱۷ درصد از نظارت‌ها با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای دورکاری انجام شده و در ۶۶ درصد از موارد، مدیران و کارمندان به‌صورت مستقیم بر دورکاری همکاران‌شان نظارت کرده‌اند.

نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌ها

با این حال به‌نظر می‌رسد که بسیاری از مدیران خصوصا در بخش‌خصوصی علاقه‌ای به ادامه دورکاری‌ها نداشته و با اولین خبر در مورد زرد شدن وضعیت استان‌ها اقدام به لغو دورکاری‌ها بدون توجه به بازگشت به شرایط سخت کرونایی گذشته کرده‌اند. در همین راستا روز گذشته وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی درمورد کلان‌شهرها و به‌خصوص تهران گفت: گزارش‌‌هایی که همکاران من فرستادند و دیروز با سه رئیس دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهید بهشتی و تهران و ایران جلسه داشتیم نشان می‌دهد آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران نصف شده و از ۸۱ درصد به ۳۹ درصد رسیده است. این زنگ خطر بزرگی است که در آینده نزدیک گرفتار می‌شویم. نسبت بسیار مستقیمی بین عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش بستری و مرگ‌ومیر وجود دارد.

مراکز پرخطر

نمکی در ادامه سخنانش از اتوبوس‌های شهری و مترو و بازارها در تهران به‌عنوان مراکز پرخطر یاد کرد.

نمکی از مردم تقاضا کرد که در مورد سفرها و دورهمی‌ها و برگزاری مراسم و رفتن به مراکز خرید دقت کنند چراکه اگر فاصله‌گذاری کاهش پیدا کند، گرفتاری‌های بزرگی در مورد مدیریت بیماری خواهیم داشت. او در عین حال از همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست تا کانون‌های جدید آلودگی را شناسایی کنند. پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت از جایگاه‌های سوخت به‌عنوان یکی از مکان‌هایی که با بیشترین خطر آلودگی کرونا روبه‌رو هستند نام برده بود.

وضعیت کرونا در شمال و جنوب

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش وضعیت استان‌های شمالی به‌خصوص مازندران را ملتهب توصیف کرد و گفت که بیش از هزار و ۱۰۰ بستری در این استان داریم. گرچه با همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به حداقل ممکن رسیده، اما باز هم مقدار بالایی است.

وی ادامه داد: موارد فوتی در استان‌های شمالی باز هم رقم‌های غیرقابل قبولی است. در استان گلستان، گیلان باز هم نگران خیز بیماری هستیم. گرچه همکاران ما تلاش بی‌وقفه‌ای می‌کنند.  نمکی گفت: در استان‌های جنوبی باز هم شاهد افزایش مختصری هستیم. به‌خصوص در هرمزگان با توجه به افزایش سفرها به جزایر جنوبی شاهد این افزایش هستیم. امیدواریم این سفرهای بی‌رویه کام مسافران و میزبانان را تلخ نکند.

اجرای پروتکل‌های سختگیرانه‌تر در فرودگاه‌ها

ازسوی دیگر در پی هشدار فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران درباره نشانه‌های جدید از خیز کرونا در پایتخت و ضرورت اعمال پروتکل‌های سختگیرانه‌تر در فرودگاه‌های تهران، محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آماده اجرای هرگونه پروتکل سختگیرانه ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها و پروازها در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستیم.

ورود واکسن کرونا تا ۲۰ روز دیگر

در میانه این نگرانی‌ها روز گذشته بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: واکسن کرونا در نهایت تا ۲۰ روز دیگر وارد کشور می‌شود و واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز اعلام کرد از ۴ منبع جهان شامل اروپایی، چینی، روسی و ۲ تولید‌کننده در هندوستان به‌دنبال خرید واکسن هستیم که کار توافقات درحال اتمام است. وی افزود: به‌زودی اولین محموله‌ها برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور می‌شود. البته درخصوص تولید داخل هم انستیتو رازی نیز اجازه آزمایش بالینی گرفته است که به‌زودی این مرحله را آغاز خواهد کرد.

نمکی افزود: همچنین واکسنی که در انستیتو پاستور با همکاری فنی کشور کوبا پیگیری می‌کردیم به نتیجه رسیده است. در مجموعه‌ای از بخش‌خصوصی درحال کار با یکی از شرکت‌های معتبر آسیایی هستیم.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در مورد خرید واکسن اسپوتنیک روسی گفت: مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی هم نیست. حدود دو ماه و شاید هم بیشتر است هم با روس‌ها و هم با چینی‌ها و هندی‌ها مذاکره می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرارداد با روس‌ها مقداری از چین و هند جلوتر است، ادامه داد: خوشبختانه سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده است. آنها همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت تمام اینها را بررسی کرده و در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند.  رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: مقدمات قرارداد فراهم شده و امیدوار هستیم همین امروز یا فردا امضا شود و اولین محموله آن هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد. همچنین مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا از تولید واکسنی مرتبط با وزارت دفاع با نام «میلاد نور» خبر داد و گفت: این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است.