حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز دراین جلسه با اشاره به این گزارش تاکید کرد که باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، از آغاز موج چهارم بیماری کرونا جلوگیری شود تا به این ترتیب مسوولان ناچار نشوند مجددا یک سلسله محدودیت‌ها را در شهرهایی که در وضعیت نارنجی یا قرمز قرار می‌گیرند، اعمال کنند. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور به همه کمیته‌ها به‌ویژه کمیته تبلیغات و قرارگاه عملیاتی دستور داد که هشدارهای لازم درخصوص ضرورت رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با هدف حفظ سلامتی مردم و تداوم فعالیت‌های مرتبط با معیشت مردم، داده شود.

همزمان مینومحرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درگفت‌وگو با«ایرنا» بابیان اینکه شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم،گفت: روند افزایش بیماری کووید-۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران‌کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است. وی افزود: علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفندماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.

موضوعی که روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم برآن تاکید کرد و گفت:مسوولان نظام سلامت کشور این روزها نگران افتادن به تله عادی‌انگاری شرایط بیماری در کشور هستند. لاری تصریح کرد:وضعیت بیماری به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است. درکنار عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی،آن چیزی که موجب نگرانی مسوولان شده ورود گونه جدید ویروس کرونا به کشور است.هرچند وزارت بهداشت تاکنون ۷مورد را به‌صورت رسمی تایید کرده است، اما این نگرانی وجود دارد که جهش ویروس کرونا با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌ها موجب شعله‌ورشدن مجدد این بیماری درکشورشود.

درهمین راستا مینو محرز، درگفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ویروس جهش یافته کرونا اکنون به آمریکا، ایران و همه جای دنیا رفته است؛ چون به هر حال مسافرت‌ها وجود دارد. در ایران هم رفت و آمد و پروازها به انگلیس و از انگلیس به ایران همیشه بوده است. البته امیدواریم این ویروس در ایران خیلی پخش نشود؛ اما اگر گسترش پیدا کند، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.

نگرانی از سفر‌های آخرماه

دراین بین احتمال سفرهای مردم باتوجه به تعطیلات آخر بهمن به یکی دیگرازدغدغه‌های مسوولان تبدیل شده است.درهمین راستا سخنگوی وزارت بهداشت از احتمال اعمال محدودیت‌های تردد در تعطیلات ۲۲ بهمن، به استان‌های شمالی و جنوبی خبر داد. این پیشنهاد از طرف وزارت بهداشت، در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا تایید و تصویب شود. علیرضا شریعت، فرماندار شهرستان آمل نیزنسبت به تعطیلات پیش‌رو و اقدام مردم به مسافرت و دورهمی در ییلاقات هشدار داد و گفت: وضعیت نارنجی کرونایی در آمل بسیار شکننده است و اگر در تعطیلات پیش رو با عادی انگاری مردم مواجه شویم، بازگشت به شرایط قرمز دور از انتظار نخواهد بود.

درهمین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، بررسی آماری نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱ تا ۱۰ بهمن) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۲۶۴ نفر در ایران مبتلا و بین۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۶۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۷۱ بیمار کووید-۱۹ درکشور جان باختند.ازسوی دیگر دراین بازه زمانی، ۶۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۰ نفر از آنها بستری شدند. براساس این گزارش۳۹۹۰ بیمارهم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. همچنین به گفته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت کاهش و روزانه به ۱۵ مورد رسیده است.