کدام واکسن وارد می‌شود؟

به‌دنبال ابراز نگرانی‌ها از خرید واکسن روسی کرونا، وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته به حاشیه‌های ایجاد شده در خرید این واکسن واکنش نشان دادند. در اولین واکنش، سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن پاسخ به برخی شائبه‌های ایجاد شده پیرامون واکسن روسی کرونا، با بیان اینکه مگر می‌شود وزیر بهداشت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به کشور برسد، گفت: واکسنی را وارد می‌کنیم که گواهی مصرف اضطراری داشته و در شش کشور دنیا هم مصرف شده باشد. وزیر بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خود و خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا‌ همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم. همزمان محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه گفت: سازمان غذا و دارو، ۱۰ سال قبل از سازمان جهانی بهداشت تا‌ییدیه واکسن دریافت کرده است؛ به این معنی که اگر ما واکسنی را تا‌یید کردیم، سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف آن را حتی در سایر کشورها علاوه‌بر ایران داده است. به گزارش «ایسنا» شانه‌ساز با بیان اینکه واکسن چهار فاز مطالعات بالینی دارد، گفت: در شرایط کنونی دنیا که کرونا به‌صورت گسترده تلفات می‌گیرد، سازمان جهانی بهداشت و مراجع رسمی را متقاعد کردند که فاز سه مطالعه بالینی را بپذیرند.واکسنی که این روزها درباره آن بحث می‌شود که یک واکسن روسی است، فاز سوم مطالعه بالینی را گذرانده است و از ۱۵ کشور مجوز مصرف اورژانس یا EUL را دریافت کرده است. همچنین علاوه‌بر کشور سازنده، کشورهای دیگر مانند برزیل، آرژانتین، الجزایر و حتی اتحادیه اروپا خریدار این واکسن هستند.

در این میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم بدون اشاره به نام واکسن روسی کرونا در جریان سفرش به استان خوزستان تصریح کرد: مطمئن باشید دولت نسبت به واردات واکسن معتبری که مورد تا‌یید وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و سختی‌ها و موانع پیش‌رو اگر واکسنی مورد تا‌یید وزارت بهداشت باشد آن را خریداری کرده و در اختیار جامعه قرار می‌دهیم و براساس گفته وزارت بهداشت تا‌ پایان بهمن و نهایتا اوایل اسفند فرآیند واکسیناسیون در کشور مطابق برنامه توزیع و به‌صورت شفاف و بدون تبعیض آغاز خواهد شد.

سه‌شنبه هفته قبل بود که محمدجواد ظریف درجریان سفر به روسیه‌، در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود از ثبت واکسن روسی کرونا با نام «اسپوتنیک وی» در ایران خبر داد. به‌دنبال آن کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد که مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی کرونا در ایران صادر شده است. روز شنبه نیز کاظم جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه با بیان اینکه قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شد، اعلام کرد اولین محموله این واکسن تا‌‌ ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد. جلالی همچنین گفت که طرف روس و ما توافق کردیم این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود. با این حال خرید واکسن روسی کرونا با اعتراض بسیاری از چهره‌های پزشکی از جمله مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا‌، حسین کرمانپور‌ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، مصطفی معین رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی و حتی حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم مواجه شده است. این اعتراض البته سوی دیگری هم داشت و آن اعتراض فعالان اجتماعی و ورزشکاران به خرید واکسن روسی کرونا در فضای مجازی بود.

اعتراض‌هایی که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت طی دو روز گذشته به آنها پاسخ داد. با این حال روز گذشته وزیر بهداشت در سخنانی تلاش کرد تا‌ شائبه‌های خرید واکسن روسی کرونا را با ارائه توضیحاتی برطرف کند.

واکسن آسترازنکا در سبد خرید ایران

سعید نمکی در ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در شهر بم، بابیان اینکه تا‌ زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود، گفت: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار د‌ز واکسن در قالب سبد کواکس پیش‌خرید کردیم که قول دادند در فوریه یعنی در روزهای آینده اولین مقادیر آن برسد. در آن سبد به جز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که نیستند، بقیه واکسن‌سازها مثل آسترازنیکا که از مجموعه‌های اروپایی - هندی است، حضور دارند. این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار د‌ز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که برای همه کافی نیست و تقلا کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بخریم.

به گزارش «ایسنا»، نمکی با تا‌کید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت برای هیچ واکسنی گواهی انتهایی را صادر نکرده است، گفت: هیچ‌کدام از این واکسن‌ها قبل از طی کردن فاز سوم انسانی نباید به کشور بیاید. الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا ۵ سال طول می‌کشد به همین دلیل تا‌ امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا فاز ۴ طی نشده است.

وزیر بهداشت افزود: ما واکسنی را وارد می‌کنیم که گواهی مصرف اضطراری داشته و در شش کشور دنیا هم مصرف شده باشد.

وی افزود: برای همین گفتیم ما واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز ۳ مطالعات بالینی‌اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری یا EUL یا EUA را در مبدا داشته باشد. همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. ما ۵ منبع شناسایی و ثبت کردیم. تا‌کنون از برندی اسم نبرده بودم، اما امروز می‌گویم تا‌ مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپایی آسترازنکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه در حال ثبت هستند.

پاسخ به شبهات واکسن روسی

نمکی در ادامه گفت: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند واکسن روسی اسپوتنیک‌وی موسسه گامالیا است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و... ثبت شده و شروع به واکسیناسیون کرده‌اند. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیداهای تزریق واکسن نیست.

واکنش سازمان غذا و دارو

محمد‌رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به انتقادها از خرید واکسن روسی گفت: ما نمی‌خواهیم این واکسن را تبلیغ کنیم، اما اظهارات غیرکارشناسی و بدون اطلاع کافی که انجام می‌شود، به نوعی فکر می‌کنم بیشتر اغراض سیاسی و تجاری پشت آن است تا‌ نگرانی از بابت سلامت مردم. شانه‌ساز همچنین گفت: اظهارنظر افراد برای خودشان محترم است، اما نظر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این زمینه فصل‌الخطاب است.

نامه سازمان نظام پزشکی به رئیس‌جمهور

با تمام اینها روز گذشته سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که ۹۸ نفر از اعضای از نمایندگان‌مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار «بررسی بیشتر برای خرید واکسن مطمئن و معتبر کرونا» شدند.

به گزارش «ایسنا» در بخشی از این نامه که در سایت سازمان نظام پزشکی منتشر شده با اشاره به آنچه «نبود اطلاعات شفاف از مراحل تحقیق و ساخت واکسن روسی «اسپوتنیک V» خوانده شده، تاکید شده که مدارک و مستندات و دلایل تایید این واکسن در اختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است. نویسندگان نامه همچنین با اشاره به ضرورت واکسیناسیون سراسری، خواستار خریداری بهترین واکسن‌های موجود دنیا از شرکت‌های چندملیتی شده‌اند. در بخش دیگری از این نامه همچنین گفته شده که «واکسن مذکور توسط هیچ‌یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده و اثربخشی و بی‌خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا هم مورد تشکیک قرار گرفته است.»

افزایش بیماران در تهران

در همین حال به توجه به افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در کشور،  علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از شیب ملایم رو به افزایش پذیرش بیمارستانی بیماران کرونایی در تهران خبر داد و گفت: اگر در روزهای آینده نیز همین الگو تکرارپذیر باشد، باید هشدارهای لازم برای تغییر رنگ شهر اعلام شود. وی افزود: در حال حاضر تعداد کلی بستری در تهران ۱۹۶۶ بیمار است و این در حالی است که در هفته قبل به کمتر از ۱۸۰۰ نفر نیز رسیده بودیم. از این تعداد، ۷۷۷ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار کرونایی دیگر جان باختند. همچنین ۶ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۶۹ نفر از آنها بستری شدند.