آن‌طور که احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران می‌گوید: روند اپیدمی در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نشان می‌دهد این استان‌ها مانند سایر استان‌های کشور، خیلی در نزولی کردن روند اپیدمی در پیک سوم‌شان موفق نبوده‌اند. از طرفی به نظر می‌رسد در برخی استان‌ها مانند خراسان جنوبی و سمنان آغاز پیک جدیدی اتفاق افتاده باشد که نیاز به بررسی در هفته‌های آینده دارد. همچنین به گفته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، قشم و بندر لنگه و جاسک نیز دچار خیز بیماری شده‌اند. وی گفت: نه تنها در تهران، بلکه در هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان شمالی و فارس این روند قابل‌مشاهده است. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز روز گذشته درمورد وضعیت تهران گفت: از ابتدای هفته جاری با شیب ملایم افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونایی رو‌به‌رو هستیم، هرچند مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۲ بیمار جدید با تست کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند که ۱۱۰ نفر از این بیماران نیازمند مراقبت ویژه بوده‌اند.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند و ۸۲۰ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. زالی تصریح کرد: تقریبا در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعه بیماران سرپایی از عدد ۶ هزار نفر بالاتر بوده است و اورژانس برخی بیمارستان‌های تخصصی در حال شلوغ‌تر شدن است. زالی تصریح کرد: اگرچه در تهران نوسانات آماری زیاد است، اما اگر این روند ادامه پیدا کند نشان‌دهنده آمار جدید است که نیاز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت سختگیرانه‌تر با توجه به پایان سال آمار کاهش یابد.

ممنوعیت سفر به ۱۸ شهرنارنجی شمال کشور

در همین حال محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با بیان اینکه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است، گفت: شهر قرمز نداریم اما مسافرت به ۱۸ شهر نارنجی در شمال کشور همچنان ممنوع است و با مصوبه جدید ستاد کرونا سفر به شهرهای زرد هم ممنوع شد.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: فعلا ۱۸ شهر کشور در استان‌های شمالی شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان نارنجی هستند و مسافرت به این شهرها با خودروهای بدون پلاک بومی این شهرها ممنوع است.

دستور به فرمانداران برای عدم صدور مجوز سفر

درهمین راستا، احمد حسین‌زادگان، استاندار و رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران در گفت‌وگو با «ایرنا» ضمن ابراز نگرانی از احتمال افزایش تردد مسافران غیربومی در سطح شهرهای استان مازندران در تعطیلات ۲۲بهمن گفت: وضعیت استان مازندران از لحاظ آمار کرونایی شکننده است و هرگونه عادی‌انگاری ناشی از مسافرت‌ها می‌تواند استان ما را بار دیگر به وضعیت قرمز سوق دهد. وی اظهار  کرد: با بررسی شرایط شکننده کرونایی این استان، ستاد استانی مقابله با کرونا پیشنهاد خود را مبنی بر تصویب ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ارائه کرد که در صورت تصویب صرفا جمعیت بومی با داشتن کارت ملی استانی مجوز ورود می‌گیرند و مسافران غیربومی در صورت سفر به این استان نیز جریمه و به محل سکونت‌شان بازگشت داده خواهند شد.   به دنبال این درخواست انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران درباره ایجاد محدودیت‌ها در تعطیلات ایام ۲۲ بهمن گفت: فرمانداران مکلف شده‌اند که هیچ مجوزی را برای تعطیلات پیش‌رو برای هیچ‌کس صادر نکنند.

ابلاغ سختگیری‌های بیشتر در جشنواره فجر

از سوی دیگر یکی از نگرانی‌های این روزهای مقامات وزارت بهداشت برگزاری جشنواره فیلم فجر است که عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از آن نشان می‌دهد پروتکل‌های کرونایی در آن رعایت نمی‌شود. موضوعی که روز گذشته واکنش محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت‌ را درپی داشت. به گزارش «ایرنا» وی در این باره گفت: شرط اجرای جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر رعایت کامل پروتکل‌های ابلاغ شده است. تشدید نظارت بر پروتکل‌ها نیز ابلاغ شد. دو سینمای متخلف تذکر گرفتند و بازیگران جشنواره تئاتر نیز باید تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند و فقط در صورتی که نتیجه آن منفی باشد می‌توانند وارد سالن نمایش بشوند. فرهادی تصریح کرد: هیچ اجرایی هم بیشتر از دو ساعت نباید طول بکشد و هیچ سینما و تئاتری نباید نمایش پشت سر هم داشته باشند.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نیز درباره برخی انتقادات به نحوه برگزاری جشنواره فجر در سال‌جاری و عدم رعایت پروتکل‌ها گفت: هشدار قاطعانه‌ای دادیم و اعلام کردم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را می‌بندیم و واقعا پای این حرف ایستاده‌ایم.

طرح سلامت سفر

اما در شرایطی که همه خبرها از آغاز موج چهارم کرونا با شیبی ملایم حکایت می‌کند، ظاهرا قرار نیست سفر تعطیلات نوروزی همچون سال گذشته لغو شود. آن‌طور که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است، وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی طرحی به نام سلامت سفر ارائه کرده است. هر چند او سفرهای نوروزی امسال را مشروط به اینکه تا اسفند هیچ پیک یا شهر قرمزی نداشته باشیم کرده است.

فوت ۷۲ بیمار کرونایی دیگر

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۶۸۲۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته و بستری شدن ۶۶۰ نفر از آنها خبر داد. سیماسادات لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسید.