ازسوی دیگر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اگر حدود سه میلیون دز واکسن کرونا قبل از پایان سال به دست ما برسد، می‌توانیم افراد آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و قرار است از هند، چین و روسیه واکسن وارد شود. این در حالی است که سبد واکسن داریم و فقط یک واکسن وارد نخواهیم کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: مطمئن باشید چند هفته دیگر از جاهای مختلف واکسن به دستمان می‌رسد که می‌توانیم افراد آسیب‌پذیر را تحت پوشش دهیم و بعد هم سراغ واکسن داخلی برویم. وی تاکید کرد: به هیچ مسوول و پست و مقام سیاسی خارج از اولویت واکسن نمی‌دهیم.

اسپوتنیک مشابه آسترازنکا

به گزارش «ایرنا» رئیسی در مورد واکسن روسی کرونا نیز گفت: مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است. یعنی می‌توان اثربخشی و امن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد. رئیسی افزود: بنابراین اگر کسی نظراتی در مورد واکسن دارد، باید مستندات را در اختیار داشته باشد سپس نظر دهد. به هر حال باید حرف واحد زده شود و مردم دچار نگرانی نشوند. اگر قرار باشد حرف‌های متفاوتی زده شود، مشکل ایجاد می‌شود. رئیسی درادامه گفت که احتمالا حدود ۵/ ۱ میلیون دز واکسن در نهایت از روسیه خریداری می‌شود. وی گفت: پلت‌فرم اسپوتنیک مانند پلت‌فرم آسترازنکا است و از طریق آدنو ویروس‌ها است. خود انگلیس دارد با روسیه مذاکره می‌کند که باهم این تکنولوژی را ادغام و یک واکسن تولید کنند. یعنی انگلیس هم این واکسن را به نوعی مورد تایید قرار داده است.

تزریق رایگان واکسن برای سه گروه

رئیسی در ادامه گفت: برای تزریق واکسن کرونا پولی دریافت نمی‌شود. بحث دریافت رضایت‌نامه هم وجود ندارد. هرکسی دوست داشته باشد واکسن را تزریق می‌کند و اجباری برای تزریق واکسن وجود ندارد. وی افزود: بر اساس تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است، واکسیناسیون تا اولویت سه رایگان خواهد بود و وجهی دریافت نمی‌شود.

زمان ورود واکسن ایرانی کرونا به بازار

همزمان محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم گفت: واکسن ایرانی کرونا اواخر فروردین سال آینده به بازار می‌آید و به این ترتیب واکسیناسیون همگانی با واکسن ایرانی آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی ادامه داد: کشورهای مختلفی حتی از همسایگان (دور و اطراف ما) پیام‌هایی برای استفاده از واکسن ایرانی ارسال کرده‌اند؛ اما هنوز به‌طور رسمی اتفاق نیفتاده است.