آمادگی کویت برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض

در همین ارتباط، خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی»، شامگاه دوشنبه به نقل از منابع دیپلمات آگاه در وزارت‌خارجه کویت از آمادگی مشروط این کشور برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض خبر داد. براساس این گزارش، منابع یادشده گفته‌اند که کویت «در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، آماده است میانجی‌گری خود میان عربستان سعودی و ایران را ادامه دهد.» این منابع در ادامه گفتند: «[روند] بحث و تبادل افکار به منظور نزدیک‌سازی ‌نظرات قطع نشده و همواره ادامه دارد.» این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌و‌گو با آناتولی افزودند: «کویت همواره تلاش کرده است که ‌نظرات به یکدیگر نزدیک و اختلافات از راه دیپلمات حل‌وفصل شود.»

در ادامه این اظهارات آمده است: «تمام آنچه درباره از سر گرفته شدن میانجی‌گری منتشر شده، صرفا تحلیل است و بر پایه اطلاعات دقیقی نیست. اختلافات میان عربستان سعودی و ایران تنها محدود به یمن نیست بلکه شامل عراق، سوریه و لبنان نیز می‌شود که همه این موضوعات با یکدیگر در ارتباط است.» منابع یادشده با اشاره به اینکه توافق میان تهران و ریاض پیامدهای مثبتی در منطقه خواهد داشت، گفتند: «این موضوعی است که کویت همواره به دنبال آن بوده و امیدوار است به آن دست پیدا کند.» کویت در تنش میان عربستان و قطر نقش تسهیل‌کننده گفت‌وگوها را ایفا کرد و در نهایت ماه گذشته محاصره قطر با تصمیم نشست سران شورای همکاری در شهر العلا عربستان پایان یافت.

پیشنهاد قطر

آمادگی کویت برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان در شرایطی است که ماه گذشته قطر نیز از میانجی‌گری میان تهران و ریاض خبر داده بود. وزیر امورخارجه قطر ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹ در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست وارد گفت‌وگو با ایران شوند. شیخ‌محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امورخارجه قطر آمادگی کشورش را برای میانجی‌گری جهت برگزاری نشستی میان اعضای ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ که وبگاه این شبکه خبری گزیده‌ای از آن را منتشر کرده گفت: «دولت [قطر] امیدوار است که این اتفاق بیفتد و ما معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد. سایر اعضای شورای همکاری هم،‌چنین تمایلی دارند.»

سفر عراقچی به کویت

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران نیز هفته گذشته با وزیر امورخارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدعباس عراقچی سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ در رأس هیاتی به کویت با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر چند روز بعد از اعلام آمادگی عربستان برای گفت‌وگو با ایران انجام شد. فیصل بن‌فرحان، وزیرخارجه عربستان روز جمعه ۲۲ ژانویه  (۳بهمن) در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت دست ریاض برای گفت‌وگو همواره دراز است اما ایرانی‌ها به حرف‌های خود پایبند نیستند. بنابراین ما باید نشانه‌های واقعی در تغییر رفتارهای آنها در منطقه و بحث حمایت از تروریست‌ها مشاهده کنیم.

وزیرخارجه سعودی درباره برجام و مسائل هسته‌ای ایران هم گفت: اگر از ما خواسته شود در پرونده هسته‌ای ایران مشارکت خواهیم کرد.

استقبال ایران

پیشنهاد قطر برای میانجی‌گری با استقبال ایران مواجه شد و به‌نظر می‌رسد که اعلام آمادگی کویت نیز با واکنش مثبت ایران همراه شود. در همین خصوص وزیر امورخارجه ایران اول بهمن در پیامی در توییتر از پیشنهاد وزیرخارجه قطر درباره گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس استقبال کرد. محمدجواد ظریف در این پیام توییتری نوشت: «ایران از دعوت برادرم محمد بن‌عبدالرحمن (وزیرخارجه قطر) برای گفت‌وگوهای فراگیر در منطقه‌مان استقبال می‌کند.» وزیر خارجه ایران در ادامه این پیام توییتری نوشت: «همان‌طور که ما همیشه تاکید کرده‌ایم راه‌حل چالش‌هایمان در همکاری برای تشکیل مشترک منطقه‌ای قوی قرار دارد: صلح‌آمیز، باثبات، موفق و عاری از هژمونی جهانی یا منطقه‌ای.»  سخنگوی دولت نیز آمادگی ایران را برای گفت‌وگو با عربستان اعلام کرد. علی ربیعی سه‌شنبه ۷بهمن در نشستی خبری گفت: اعلام اشتیاق وزیر امورخارجه عربستان به تعامل با ایران را استقبالی مفید اما ناکافی از طرح‌های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه در منطقه می‌دانیم. ما‌ همواره اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با همه کشورهای همسایه از جمله عربستا‌ن سعودی برای رفع اختلافات هستیم، اما تا‌ وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل‌جمع جبری صفر را کنار گذاشته‌اند، لفاظی‌های به‌ظاهر همکاری‌جویا‌نه را بیش از حد جدی نمی‌گیریم.