دیروز محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران تاکید کرد که نحوه رای‌گیری بودجه ۱۴۰۰ در مجلس ابهامی نداشته است. به گزارش «ایسنا» فرهنگی در این زمینه توضیح داد: در مورد لایحه بودجه انتقاداتی در برخی رسانه‌ها مطرح و عنوان شده که مشخص نبوده لایحه به رای گذاشته می‌شود یا گزارش کمیسیون تلفیق. وقتی لایحه‌ای به مجلس بیاید و در کمیسیون بررسی شود تا آخر عنوانش لایحه است و رئیس مجلس هم موقع رای‌گیری صراحتا گفت اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون می‌شویم. بنابراین ابهامی در ارتباط با نحوه رای‌گیری بودجه ۱۴۰۰ وجود نداشته است.

او افزود: علت عدم موافقت اکثریت نمایندگان هم به‌دلیل این واقعیت بود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس ابهاماتی در اذهان نمایندگان وجود داشت و دولت هم در هیچ مرحله‌ای با اصلاحات کمیسیون همراهی نکرد، حتی در جلسه بررسی کلیات نماینده دولت صراحتا اعلام کرد که ما این تغییرات را قبول نداریم.

نماینده مردم تبریز افزود: اینکه چرا نمایندگان با این نظر همراه شدند علتش این بود که بالاخره اجراکننده دولتی خواهد بود که لایحه را ارائه کرده و وقتی دولت خودش اعلام می‌کند همراهی نخواهیم کرد طبیعتا نمایندگان هم نظر مساعدی نداشتند.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس به تایید این موضوع که در آیین‌نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را تایید کرده باشد و صحن علنی آن را رد کند، ما شاهد سکوت آیین‌نامه هستیم، گفت: بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره‌ای از ماده ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که به سایر مواد آیین‌نامه مراجعه شود.

نماینده مردم تبریز همچنین گفت: اگر دولت لایحه جدیدی ارائه کند، مسلما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اگر لایحه ارائه نکند، مجلس مجبور است رأسا وارد این موضوع شده و تا سه دوازدهم مصوب کند، یا اینکه اگر دولت بیشتر از سه دوازدهم بخواهد، باید لایحه بدهد.

فرهنگی با بیان اینکه درخصوص رد شدن کلیات لایحه بودجه، اتفاق خاصی که خارج از رویه مجلس باشد، صورت نگرفت، گفت: اما از یک جهت متفاوت عمل شد که بعد از رد شدن کلیات، آیا لایحه به کمیسیون مربوطه بازمی‌گردد یا مانند سایر طرح‌ها و لوایح از مسیر رسیدگی مجلس خارج می‌شود؟ باید گفت با توجه به اینکه لایحه بودجه، احکام خاصی دارد و در گذشته برداشت این بوده که باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و حتی یکی، دو مورد نیز این‌گونه انجام شد، در واقع مرجع تشخیص آن هیات‌رئیسه مجلس است، بنابراین در این خصوص هیات‌رئیسه به‌طور مشخص وارد موضوع شده و بحث‌های مختلفی صورت گرفت که دو برداشت وجود داشت که این برداشت‌ها به رای گذاشته شد و در نهایت اکثریت نظر به بازگشت لایحه به دولت را داشتند.

با این حال برخی نمایندگان مجلس ازجمله برخی نمایندگان عضو هیات‌رئیسه مجلس نظری مخالف دارند. برای نمونه می‌توان به اظهارات دیروز حسینعلی حاجی دلیگانی اشاره کرد که در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید به رای گذاشته می‌شد اما آن چیزی که در صحن گفته و به رای گذاشته شد، کلیات بودجه ارسالی از سوی دولت بود و نمایندگان هم به آن رای دادند که این تعبیر به نظر من تعبیر درستی نیست.

این عضو هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: کلیات لایحه بودجه هنگامی که از طرف دولت به مجلس فرستاده می‌شود، ابتدا لایحه دولت است اما بعدا با اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق روی آن صورت می‌گیرد از حالت لایحه خارج می‌شود و به گزارش کمیسیون تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: طرح‌ها و لوایحی که چه از دولت بیاید یا اینکه خود نمایندگان ارائه و پیشنهاد دهند به کمیسیون مربوطه می‌رود، کمیسیون هم آن را بررسی و نتیجه را به‌صورت گزارش به قضاوت نمایندگان می‌گذارد که یا آن را قبول دارند یا ندارند.

حاجی دلیگانی همچنین درباره اصلاح لایحه کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت گفت: قصد دولت از اصلاح لایحه آن چیزی نیست که مجلس خواسته بلکه لایحه‌ای که خودش به مجلس فرستاده را قرار است مجددا اصلاح و دوباره به مجلس ارائه کند.