قالیباف دیروز پیش از عزیمت به روسیه در جمع خبرنگاران گفت که این سفر «به دعوت آقای والادین رئیس دومای روسیه» انجام می‌شود. با این همه، دلیل لغو دیداری که به گفته برخی مشاوران قالیباف و نمایندگان مجلس قرار بود با پوتین انجام شود، چیست؟ اگرچه تا لحظه تدوین این گزارش مقامات روس درباره این موضوع دلیلی اعلام نکرده و درباره آن حتی اظهار نظری هم نکرده‌اند، اما مجلس ایران «نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین از سوی قالیباف» را دلیل این لغو دیدار عنوان کرده‌اند. گواه این مدعا اظهارات مجتبی توانگر، نماینده تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» است که گفته بود: «محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته، بنابراین پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است.»

همچنین می‌توان به اظهارات دیروز حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس اشاره کرد که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنامه‌های سفر قالیباف به روسیه با درک محدودیت‌های کرونایی تنظیم شده است. امیرعبداللهیان درباره برنامه‌های سفر قالیباف به روسیه به دیدار و رایزنی او با «روسای» مجالس «دوما» و «سنا» و «برخی از مقامات عالی‌رتبه دولتی روسیه» اشاره کرد.

این درحالی است که پیش از این، مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در مطلبی، سفر رئیس مجلس به مسکو را «ماموریت تاریخی قالیباف» خوانده بود. او نوشته بود: «آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مکتوب مهم، تاریخی و دوران‌ساز رهبر انقلاب برای رئیس‌جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی‌سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کنند.»

این مشاور قالیباف البته به این نکته نیز اشاره کرده بود که «دیدار با پوتین به‌دلیل پروتکل‌های کرونایی خاص کرملین تا این لحظه نهایی نشده است.»

محمدی در ادامه این توییت‌ها مدعی شده بود که «سفر روسیه با هدف گفت‌‌وگویی راهبردی درباره مسائلی فوق‌العاده مهم و پیچیده توسط فردی انجام می‌شود که امین و فرستاده خاص رهبر انقلاب است. این سفر با تعاملاتی دیگر با چین و اروپا تکمیل خواهد شد.»

در مقابل مشاوران و حامیان قالیباف که در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند بر مهم و تاریخی بودن این سفر او به مسکو تاکید کنند، بسیاری این تلاش‌ها را جریان‌سازی حامیان قالیباف برای حضور احتمالی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواندند. برای نمونه می‌توان به توییت عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اشاره کرد که خطاب به قالیباف نوشت: «فقط به دو اشکال آقای قالیباف اشاره می‌کنم. ۱- به جای اینکه زندگی و فعالیت عادی خود را انجام دهد، همه کارهایش معطوف به انتخابات است. بنابراین کارهایش همیشه مصنوعی و خراب می‌شود. ۲- مشاورانش از خودش خیلی ضعیف‌ترند. مشاور محترم لطفا آقای رئیس را از این توییت بی‌خبر نگذار.»

البته این تحلیل محمدی فقط با نقد اصلاح‌طلبان روبه‌رو نشد. همقطاران اصولگرای او نیز به این تحلیلش انتقاد کردند. سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری دیروز مطلبی منتشر کرد که در آن آمده است: «این اغراق‌گویی با هشتگ معتمدنظام به‌گونه‌ای است که گویا اگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نبود رهبرانقلاب هیچ فردی را برای انتقال پیام به مسکو نداشته و شخص ایشان از محتوای پیام مهم‌تر بوده است!» رجانیوز افزود: «نکته دیگر اینکه مشخص نیست چرا نزدیکان قالیباف به خود اجازه می‌دهند برای کسب وجهه سیاسی برای رئیس مجلس اخبار مهم، راهبردی و حاوی پیام‌های بین‌المللی را به بازی سیاسی تقلیل دهند.»

محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا نیز در توییتی نوشت: «خاک بر سر من که بادمجان دورقاب چین‌های رئیس مجلس مملکتم برای عکس او با پوتین، برای مصرف در انتخابات۱۴۰۰ تاریخ دیدار را به دروغ جعل می‌کنند. ... و وقتی «نه» می‌شنوند به دروغ می‌گویند پروتکل روسیه را نپذیرفتیم.»

با همه این حواشی، قالیباف به روسیه رفت و پیش از سفرش هم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره بر روابط راهبردی با کشور روسیه تاکید داشته‌اند و این تاکیدات مستمر، موجب شد اولین سفر خارجی من در جایگاه ریاست مجلس با دعوت رسمی، به روسیه باشد. بنابراین یکی از برجستگی‌های سفر این است که حامل پیام مهمی برای دولت روسیه درخصوص مسائل راهبردی هستم.