دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد: «مارتین گریفیتس فرستاده ویژه دبیرکل این سازمان در امور یمن، سفر دو روزه خود به ایران را شروع کرد و او طبق برنامه قرار است با جواد ظریف وزیرخارجه و دیگر مقام‌های ایرانی ملاقات کند.» بنا بر اعلام این دفتر، سفر گریفیتس به تهران «بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک نماینده ویژه (در امور یمن) در حمایت از راه‌حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای جنگ در یمن است؛ راه‌حلی که خواسته‌های مردم یمن را دربرمی‌گیرد.»

دفتر نماینده آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در امور یمن افزود: «اولویت فوری نماینده ویژه (در امور یمن)، حمایت از توافق میان طرف‌های درگیر جنگ بر سر یک آتش‌بس در سراسر این کشور، اتخاذ اقدامات فوری انسان دوستانه و از سر‌گیری فرآیند سیاسی است.»

چند ساعت قبل از انتشار این بیانیه، رسانه‌ها خبر دادند که مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن به‌منظور رایزنی و تبادل‌نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص حل بحران یمن وارد تهران شد. علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور با گریفیتس در ژنو دیدار و درخصوص برقراری آتش‌بس و روند صلح در این کشور بحث و تبادل‌نظر کرده بود. سفر دو روزه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران در شرایطی انجام شده که حملات ائتلاف عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی به یمنی‌ها و محاصره این کشور فقیر عربی توسط این ائتلاف متجاوز از ششم فروردین ۱۳۹۴ همچنان ادامه دارد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند. بایدن گفت: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم.» رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت که قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد. او با وجود این گفت که آمریکا به عربستان سعودی کمک خواهد کرد از «تمامیت ارضی» خودش دفاع کند. او مدعی شد عربستان سعودی با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران مواجه است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه نیز شنبه شب در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره بحران یمن، با تأکید بر پایان جنگ‌ و محاصره یمن گفت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد. خطیب‌زاده همچنین اظهار کرد: ایران از هرگونه تلاش جامعه جهانی در جهت حمایت از یمن و قطع حمایت از متجاوز استقبال می‌کند و در جهت حل مشکل همچنان راه‌حل چهار ماده‌ای خود را نافذ می‌داند. از سوی دیگر عربستان از آنچه در سخنرانی جو بایدن در مورد تعهد ایالات‌متحده برای همکاری با عربستان در دفاع از حاکمیت آن و مقابله با تهدیدها علیه آن بیان شد، استقبال کرد.

گفتنی است، علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور ماه با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در ژنو دیدار و درخصوص برقراری آتش‌بس و روند صلح در این کشور بحث و تبادل‌نظر کرده بود.

همزمان با این تحول، برخی تحلیلگران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کردند که تصمیم واشنگتن برای حذف نام انصارالله از لیست تروریستی در راستای جلب رضایت ایران است. به گزارش «ایسنا» عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت در برنامه «ماوراء الخبر» که از شبکه الجزیره پخش می‌شود، با اشاره به تصمیم دولت جو بایدن برای خارج کردن نام انصارالله یمن از لیست تروریستی گفت: این اقدام به‌منظور نزدیک شدن به ایران و جلب رضایت تهران است. وی در ادامه گفت که دولت بایدن از این طریق به‌دنبال کسب اعتماد ایران درخصوص پرونده هسته‌ای است.

از سوی دیگر محمد الشرقاوی، استاد دانشگاه «جورج میسون» نیز در این برنامه تاکید کرد که اقدام دولت بایدن برای حذف نام انصارالله از لیست تروریستی احتمالا به‌منظور جلب رضایت تهران باشد. دولت آمریکا اخیرا از آغاز روند حذف نام انصارالله یمن از لیست «تروریسم» خبر داد؛ اقدامی که به رفع موانع پیش روی سازمان‌های بشردوستانه برای تامین کمک‌های ضروری در یمن می‌انجامد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ما به‌صورت رسمی تصمیم آنتونی بلینکن، وزیرخارجه برای حذف نام انصارالله از لیست «تروریسم» را به کنگره اعلام کردیم.