زنگ خطر موج چهارم کرونا

همزمان با یک سالگی شیوع ویروس کرونا، عادی‌انگاری‌ها و کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها کشور را به سمت موج چهارم کرونا سوق داد. موجی که به گفته مقامات وزارت بهداشت به‌دلیل درگیرشدن همه گروه‌های سنی و چرخش کرونای جهش یافته در کشور این بارسهمگین‌تر از قبل خواهد بود.حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به قرمز شدن چند شهر، آن را زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا توصیف کرد. براساس گزارش‌ها از روز گذشته ۹شهر کشور به وضعیت قرمز و همچنین ۲۵شهر به وضعیت نارنجی بازگشتند. در این میان وضعیت استان خوزستان با توجه به قرمزشدن وضعیت ۹شهر و بالاترین میزان شیوع بیماری، حاد و نگران‌کننده توصیف شده است. موضوعی که روز گذشته با هشدار علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روبه‌رو شد و وی با بیان اینکه خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد تاکید کرد: بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است. به گزارش ایرنا، رئیسی همچنین تصریح کرد که آژیر قرمزکرونا در خوزستان به صدا در آمده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند.  در همین راستا، سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به وضعیت قرمز اهواز و هشت شهر دیگر، در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: متاسفانه اخبار نگران‌‌کننده‌ای از بیمارستان‌های اهواز و حدود هشت شهرستان دیگر داریم و متاسفانه شیب صعودی بدی در ابتلا شاهد هستیم. وی افزود: از بابت کمبود تخت‌های بیمارستانی در خوزستان نگرانیم و همچنین نگران هستیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانند جوابگوی این حجم از بیماران باشند. همزمان رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: با این روند وضعیت خوزستان، مردم باید منتظر روزهای ناگواری باشند.

البته این تنها استان خوزستان نیست که با وضعیت حاد افزایش مجدد بیماران کرونایی مواجه شده است.به گفته عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان روند افزایشی شیوع کرونا در این استان نیز آغاز شده است. در همین حال علیرضا رئیسی از افزایش موارد بیماری دراستان آذربایجان غربی خبرداد و گفت که استان گلستان و گیلان همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد. وضعیت در بوشهر و مازندران نیز به‌رغم روند کاهشی کرونا با اعمال محدودیت‌ها، هشدارآمیز توصیف شده است.

سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت این وضعیت رانگران‌کننده و ناشی از کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم به حدود ۷۴ درصد بیان کرده است. به گفته لاری این موضوع زنگ خطری برای بروز خیز جدید بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شهرستان‌های قرمز و نارنجی گفت: در صورت تداوم روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت بیماری در کشور مجددا با خیز جدید و سخت مواجه خواهد شد که با توجه به مشاهده مواردی از ویروس کرونای جهش یافته در کشور و ترددهای آخر سال بسیار نگران‌کننده است.

هشدار در مورد چرخش ویروس جهش یافته

کشور در شرایطی در حال ورود به موج چهارم کرونا است که خبرها از شیوع گونه جدید کرونا در کشور حکایت می‌کند. سعید نمکی وزیر بهداشت هم روز گذشته با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: روزهای سختی دارد برایمان آغاز می‌شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون یافته‌ای که متاسفانه دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنید.  سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد مقابله با کرونا هم روز گذشته پس از جلسه ستاد اعلام کرد نمونه‌هایی از ویروس انگلیسی و آفریقایی در کشور دیده ‌شده است.پیش ازاین هم مقامات وزارت بهداشت ابتلای ۷نفر به گونه جدید کرونا (کرونای انگلیسی) را به‌طوررسمی تایید کرده بودندکه یک نفر از آنها روز جمعه درآبیک قزوین درگذشت.

دستور روحانی برای کنترل مبادی ورودی

تمام این خبرها موجب شد تا روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بابیان اینکه در هفته گذشته هیچ شهر قرمزی در کشور نبود، گفت: امروز در خوزستان چند شهر قرمز شدند و شهرهایی هم در کشور از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافتند و همه اینها یعنی زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مراقبت‌های شدید و دقیقی در زمینه ورود افراد به کشور باید اعمال و مراعات شود، اظهار کرد: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل، مخصوصا از کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند، باید بیشتر شود. وی افزود:چه افراد خوششان بیاید و چه نیاید، همه باید بدانند که هر کسی وارد این کشور می‌شود باید با تست‌های بهداشتی مورد مراقبت قرار گیرد و اگر کسی آلوده باشد مقررات قرنطینه درباره‌اش اعمال شود و همه دست به دست هم دهیم تا از ایجاد خیز چهارم کرونا جلوگیری شود. برای ما مهم است که سلامت مردم حفظ شود و به سرعت موارد جهش‌یافته این ویروس و مبتلایان به آن را شناسایی کنیم. روحانی با بیان اینکه معلوم نیست این واکسن‌ها در برابر جهش این بیماری می‌تواند کارآمد باشد یا نه، اظهار کرد: همچنان باید مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهیم‌.

۳۹ شهر نارنجی و افزایش موارد ابتلا

به هر حال براساس آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸شهر زرد و ۱۷۲شهر آبی کرونایی در کشور وجود دارد که به گفته سخنگوی ستاد از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی اضافه شده است. زنگ خطر موج چهارم کرونا در حالی به صدا در آمده است که تعداد مبتلایان کرونا در یک هفته گذشته به سرعت رشد پیدا کرده وازحدود ۶ هزار نفر به ابتلای روزانه ۷هزارنفررسیده است.البته دراین میان میزان جان باختگان کرونا کاهش قابل‌توجهی یافته است. هرچند که به گفته علیرضا رئیسی دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستری‌ها افزایش می‌یابد و ۴ هفته بعد میزان فوتی افزایش می‌یابد. روز گذشته نیز ۷۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسید.همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

بازگشت محدودیت‌ها به خوزستان

در همین حال به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کشور و وضعیت وخیم استان خوزستان، رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از بازگشت محدودیت‌ها به این استان خبرداده است. درشهرهای دیگر نیز منع تردد و محدودیت‌های شبانه به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. همچنین در همین راستا سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از اجرای محدودیت تردد شبانه در تمام شهرهای کشور خبر داد.


وزیر بهداشت: ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور پخش شده است

سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با فوت یک زن ۷۱ ساله در تهران که هیچ سفری هم نداشت، اثبات شد که ویروس انگلیسی کاملا در کشور پخش شده است. نمکی گفت: ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش است و قدرت سرایت و بیماری زایی بالا و مرگ‌ومیر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی دارد. وزیر بهداشت اظهار کرد: قرنطینه‌ها باید جدی گرفته شود. اگر یک مورد مثبت ویروس جهش یافته کرونا پیدا کردیم، حتما باید به اجبار وارد قرنطینه شود. وزیر بهداشت گفت: هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر این ویروس به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود.