روزهای تاریک با کووید انگلیسی آغاز خریدهای شب عید و نگرانی از اوج‌گیری کرونا

همزمان با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور، ایران یک بار دیگر در آستانه قرار گرفتن در وضعیت قرمز کرونایی است. هرچند هنوز آمار جان‌باختگان و بستری‌شدگان کرونا همچون پاییز سال‌جاری به مرز انفجار نرسیده است، اما با توجه به اعلام روز شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت مبنی‌بر اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا در کل کشور پخش شده است روزهای تاریک پیش رو دور از انتظار نیست. روزهایی که از شنبه مقامات وزارت بهداشت هشدارهایشان را در مورد آن آغاز کرده‌اند. پیش از این هم مقامات وزارت بهداشت ابتلای ۷ نفر به گونه جدید کرونا (کرونای انگلیسی) را به‌طور رسمی تایید کرده بودند که یک نفر از آنها روز جمعه در آبیک قزوین درگذشت. همچنین روز شنبه وزیر بهداشت از مرگ زنی ۷۱ ساله در تهران بر اثر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی خبر داد و تاکید کرد قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر این ویروس به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود. تمام این هشدارها در شرایطی است که کشور به‌دلیل عادی‌انگاری‌های دوماه گذشته از سوی مردم وارد موج چهارم کرونا شده است و به گفته مسوولان وزارت بهداشت در بسیاری از شهرها از جمله تهران موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است.

حالا کشور نه تنها درگیر موج چهارم کرونا شده که شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا می‌تواند به‌زودی نقشه ایران را یک بار دیگر از رنگ‌های آبی و زرد و نارنجی به سمت قرمز سوق دهد.

در همین ارتباط روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شناسایی مواردی از ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور می‌تواند زنگ خطری جدی برای ورود به خیز جدید بیماری باشد، گفت: در صورت ایجاد خیز جدید، وضعیت بیماری به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» سیما سادات لاری گفت: ایجاد روند صعودی در نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌ها و شناسایی مواردی از ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور می‌تواند زنگ خطری جدی برای ورود به خیز جدید بیماری قلمداد شود.

وی افزود: با توجه به افزایش قدرت سرایت در نوع موتاسیون‌یافته ویروس، لزوم رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات بیش از گذشته لازم است. لاری همچنین تاکید کرد در صورت ایجاد خیز جدید، وضعیت بیماری به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود. پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز شنبه درخصوص ورود ویروس جهش‌یافته کرونا به کشور هشدار داده و خواستار کنترل مبادی ورودی کشور شد.

ایران درآستانه قرمز شدن

اواخر آبان‌ماه سال‌جاری به‌دنبال سه‌رقمی شدن آمار جان‌باختگان کرونا در کشور و رسیدن موارد ابتلا به کووید-۱۹ به رقم ۱۳هزارو۳۲۱ نفر در روز، دولت دستور تعطیلی‌های گسترده و ممنوعیت ترددهای غیرضرور را به‌منظور قطع زنجیره انتقال رو به رشد ویروس کرونا صادر کرد و این طرح در ۱۶۰ شهر کشور از اول آذرماه اجرایی شد.

البته دولت درنیمه اول مهر ماه طرح استفاده ماسک از خانه تا خانه را در مرحله اول در پایتخت و بنا به ضرورت در باقی استان‌ها اجباری کرده بود وهمین سختگیری‌ها موجب شد تا نهایت آمار جان‌باختگان کرونا از روزی ۴۰۰ نفر در آبان حتی به روزی ۵۷ نفر در بهمن‌ماه برسد. همچنین به‌دنبال این سختگیری‌ها میزان موارد ابتلای روزانه به این ویروس مرگبار از روزی ۱۳هزارو۳۲۱ نفر در دهم آذرماه سال‌جاری به ۶۰۲۸ نفر در اواخر دی‌ماه امسال رسید. هرچند به‌رغم همه این تلاش‌ها با کم شدن موارد ابتلای روزانه و تغییر وضعیت شهرهای قرمز کرونایی به سمت زرد و آبی شدن، به یکباره اکثر محدودیت‌ها لغو شد و خود دولت به سمت کم کردن پروتکل‌های سختگیرانه خود در ماه‌های آذر و دی رفت. کاری که برای مردم به معنای سیگنالی از سوی متولیان امر برای کاهش رعایت پروتکل‌ها بود.

به‌دنبال این امر یک بار دیگر آمار موارد ابتلای روزانه از ۶۰۲۸ نفر در ۲۲ دی‌ماه به ۷۵۸۵ نفر در ۲۲ بهمن‌ رسید. رقمی قابل‌توجه که هشدار مقامات وزارت بهداشت را مبنی‌بر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در پی آن افزایش مبتلایان در اسفندماه در پی داشت. در این میان خبرها از وضعیت قرمز در ۹ شهر خوزستان و بازگشت ۲۵ شهر به وضعیت نارنجی حکایت می‌کند که در صورت عدم بازگشت محدودیت‌ها با توجه به شیوع گونه‌های جدید کرونا خصوصا در آستانه عید نوروز کشور برای چندمین بار فاجعه‌ای انسانی را تجربه خواهد کرد.

در همین راستا روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نگرانی‌های بیشتری در مورد کرونا در راه است ضمن اشاره به جشن‌های پیش رو در ایام مبارک ماه‌های رجب و شعبان و در راه بودن نوروز هشدار داد با ویروس خطرناک‌تری روبه‌رو هستیم که با جهش‌یافتگی خود می‌تواند آثار مخرب‌تری داشته باشد. حریرچی تصریح کرد: این ویروس ظرف چند روز رشد پیدا می‌کند و می‌تواند استانی مانند خوزستان را با تغییر رنگ ناگهانی، ظرف چند روز به اوج برساند. ازسوی دیگر فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: دیده شدن ۱۲ مورد در بین موارد آزمایش‌شده ما نگران‌‌کننده است؛ زیرا احتمالا این ویروس در کوچه‌ها و خیابان‌های کشور به حرکت درآمده است و باید منتظر تعداد زیادی از مبتلایان ویروس انگلیسی در کشور باشیم. محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا نیز گفت: پیک بعدی بیماری کرونا می‌تواند به همراه ویروس انگلیسی باشد و این در حالی است که خطر انتشار این نوع ویروس پنج برابر و مرگ‌و میر آن سه برابر بیشتر است که در واقع ۱۵ برابر خطر بالاتر خواهد رفت.

تمایل ویروس به جوانان

گونه جدید ویروس کرونا نخستین بار در تاریخ ۳۱ شهریور در منطقه کنت شناسایی شد، اما مقامات انگلیس این مساله را به مدت سه ماه کتمان کردند. به‌دنبال آن بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس سوم بهمن‌ماه نسبت به مرگبارتر بودن گونه انگلیسی کرونا هشدار داد. همان زمان پروفسور شارون پیکاک، رئیس برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا پیش‌بینی کرد ویروس جهش‌یافته کرونا می‌تواند به گونه غالب این ویروس در جهان تبدیل شود. در همین حال دانشمندان انگلیسی معتقدند گونه جدید تا ۷۰ درصد مسری‌تر بوده و بارِ (load) ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است. در این میان براساس گزارش‌ها ظاهرا احتمال ابتلای تمامی گروه‌های سنی به خصوص کودکان و جوانان در این گونه جدید بیشتر است.

در همین ارتباط ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال ابتلای کودکان به ویروس جهش‌یافته گفت: در استان تهران درصد افراد جوان و زیر ۱۰ سال مبتلا بالا رفته است که از حدود نیم درصد به چهار و نیم درصد رسیده است و بستری در افراد جوان بین ۵ تا ۱۷ سال افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، ولی تاکنون این افزایش ابتلا در کودکان و افراد جوان با بیماری شدید و مرگ‌و‌میر بیشتر مواجه نبوده است.

وی افزود: نکته نگران‌کننده این است که عامل اصلی پخش ویروس در کشورها جوانان هستند چون مقاومت بیشتری دارند یا کم‌علامت‌تر هستند موجب انتقال ویروس هستند و تمایل ویروس انگلیسی به جوانان و کودکان بیشتر است.

ازسوی دیگر فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفت: کرونای انگلیسی جوان‌ها را بیشتر درگیر کرده و ممکن است قدرت سرایت این ویروس خیلی بالاتر از آمارهای فعلی باشد.

آی‌سی‌یوها در حال پر شدن است

در همین حال با توجه آغاز موج چهارم کرونا در کشور مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: در صورتی که روند به همین شکل ادامه یابد، نمود آن را طی دو تا سه هفته آینده در موارد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدای ناکرده شب عید ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» او همچنین از مردم به خاطر عدم استفاده از ماسک در معابر عمومی انتقاد کرد. هشدار مردانی در مورد عدم رعایت پروتکل‌ها به‌خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی در حالی است که عکس‌های منتشر شده از بازارها و پاساژها بیانگر حضور پرمخاطره مردم بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم به حدود ۷۴ درصد رسیده است.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در توییتی نوشت: افزایش بیماران کرونا در بیمارستان‌ها شروع شد و «آی‌سی‌یو»ها در حال پر شدن است، علت اصلی آن هم رعایت نکردن اصول بهداشتی است.

۷۳۹۰ مبتلای جدید کرونا در کشور

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۲ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید. همچنین در این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت براساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.