اسفند سختی پیش رو داریم

سعید نمکی روز گذشته در ستاد مقابله با کرونا استان قزوین تاکید کرد: اسفند سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم، محکم نایستیم و شیوه‌نامه‌ها را رعایت نکنیم.

او تصریح کرد: اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس نباید با سهل‌انگاری برخورد کرد و اگر دیر اقدام کنیم همه رشته‌ها پنبه خواهد شد و هر چه رعایت شیوه‌نامه‌ها کم شود تعداد بیماران بیشتر خواهد شد. نمکی افزود: این ویروس بسیار چموش است و آهنگ گرفتاری آن بسیار بیشتر از کار‌هایی است که کادر درمان انجام می‌دهند. به گزارش «ایسنا»، وی تاکید کرد: راهی که طی دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با این ویروس جهش‌یافته ۷۲ ساعته می‌رویم. یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری ۲ هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. نمکی همچنین خواستار شناسایی سریع کانون‌ها و فعال شدن مراکز سرپایی شد.

وزیر بهداشت در حالی عازم قروین شده است که به‌تازگی یکی از اهالی آبیک قزوین بر اثر ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا جان باخته و براساس گزارش‌ها روستای فرد مبتلا به کرونای انگلیسی قرنطینه شده است. به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدامات درمانی اهالی این روستا در همان آبیک انجام خواهد شد تا خطر شیوع بیماری کاهش پیدا کند. او همچنین گفت که تست کرونا در محل از ۱۸۷ نفر اهالی روستا گرفته شده تا کسی از روستا خارج نشود که دراین بین تست ۴ نفر از خانواده فرد مبتلا به کرونای انگلیسی مثبت بوده و نتیجه باقی تست‌ها نیز به زودی اعلام می‌شود.

پیمان نامدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین نیز در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: بعد از شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی که در شهرستان آبیک فوت شد، تا امروز ۷ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در سطح استان شناسایی شده است. وی اظهار کرد: تمامی افراد در تماس نزدیک با این فرد بیمار یعنی مادر، سه خواهر و پسرعموی او به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده است.

پیش از این، خبرها از مثبت بودن تست ابتلای ۱۱ نفر در کشور به کرونای انگلیسی حکایت می‌کرد. هر چند وزیر بهداشت روز شنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور پخش شده است و از همه مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. خبر ورود کرونای انگلیسی به ایران اوایل بهمن ماه اعلام شد و از آن زمان پروازهای انگلیس به تهران برای مدتی به حالت تعلیق درآمد. با این حال به نظر می‌رسد که ویروس جهش‌یافته کرونا راه خود را به ایران باز کرده است.

افزایش موارد ابتلا میان جوانان

همزمان گزارش‌ها حاکی از افزایش ابتلای جوانان و کودکان به ویروس کروناست. سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته ضمن هشدار نسبت به جدی بودن خطر ورود به خیز چهارم بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در گروه‌های سنی جوان طی هفته‌های اخیر، لزوم همزیستی هوشمندانه کلیه گروه‌های سنی با بیماری را بیش از گذشته حائزاهمیت می‌کند چراکه افزایش ابتلای گروه‌های سنی پایین‌تر به کرونا، هشداری برای ابتلای افراد سالمند خانواده خواهد بود.  نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: میانگین سنی بستری‌شدگان در استان تهران طی سه ماه اخیر کاهش یافته است؛ البته میانگین سنی جان‌باختگان تقریبا در همان رنج قبلی است.

حال خوزستان خوب نیست

در این بین خیزش جدید کرونا در کشور نیز آغاز شده است؛ موجی که در خوزستان و آذربایجان غربی شروع شده و مقامات کشور را به شدت نگران کرده است. روز گذشته نیز سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: روند موارد بستری در استان خوزستان شدیدا افزایشی است و در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه هستیم. بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در هفته اخیر سرعت انتشار کرونا در استان خوزستان به حدی زیاد بوده که تعداد افزایش بیماران کرونایی در این استان ۷۵ درصد و موارد بستری ۶۵ درصد افزایش یافته است. روز گذشته همچنین سیدزین‌العابدین موسوی، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان درگفت‌وگو با «ایرنا» گفت که ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی بیمارستان طالقانی آبادان تکمیل شده و جای خالی برای بستری بیماران بدحال کرونایی نیست.

همزمان وزیر بهداشت خواستار مراقبت و نظارت مستمر در استان‌های البرز، زنجان، تهران، گیلان و مازندران شده است.

زنگ خطر در تهران

در تهران نیز به‌دلیل بی‌توجهی مردم به پروتکل‌ها و اصرار به خریدهای نوروزی در مراکز شلوغی همچون بازار بزرگ تهران، نشانه‌های خیز کرونا به چشم می‌خورد.

توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش موارد بستری و مراجعات سرپایی ناشی از کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان، با بیان اینکه شیب موارد بستری شده مبتلا به کرونا با کمی افزایش همراه است، گفت: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته تعداد موارد بستری تجمیعی در بیمارستان‌های تهران از ۱۶۰۰نفر به نزدیک ۲هزار نفر رسیده و در بسیاری از بیمارستان‌ها افزایش موارد سرپایی را هم شاهد بوده‌ایم که این موضوع هم نگران‌کننده است. به گفته او میزان بستری‌های روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰نفر است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم با ابراز نگرانی از سیر نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در عین حال نسبت به انتشار سریع‌تر و مرگ و میر بیشتر ویروس جهش‌یافته کرونا هشدار داد و گفت: اتفاق استان خوزستان می‌تواند سرآغازی برای سایر استان‌ها و تهران باشد. در اکثر استان‌ها از الگوی نسبتا همگنی در فراگیری برخوردار هستیم و تنها زمان آن متفاوت است.

افزایش مبتلایان

در همین حال براساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت با فوت ۸۳ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسیده است. همچنین به گفته سادات‌لاری در ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۷۸۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید.

قرنطینه اجباری

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر فردی به کرونای انگلیسی مبتلا شد، باید به قرنطینه اجباری که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌کند، برود و مدت بیماری خود را در آن محل خاص سپری کند. وی همچنین اعلام کرد پزشکان در مطب‌های خصوصی هم می‌توانند بیماریابی را انجام دهند و تست‌های سریع کرونا در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

واکسن چینی در راه است

در کنار این نگرانی‌ها وزیر بهداشت روز گذشته تاکید کرد: ۳۰۰ هزار دُز دیگر از واکسن اسپوتنیک در راه است و یک واکسن چینی به نام ساینوفارم هم به‌زودی خواهد رسید. وی ابراز امیدواری کرد تا قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه شوند.