سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: امنیت تعطیل‌بردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیل‌بردار نیست و با وجود شرایطی که بیماری کرونا بر دنیا تحمیل کرده است، ما تمرینات را تعطیل نکردیم و امیدواریم با رعایت همه شرایط بهداشتی سناریوهای از پیش تعیین شده، رزمایش را با ایمنی کامل در دریا انجام دهیم.

امیر دریادار دوم طحانی تصریح ‌کرد: منطقه شمال اقیانوس، منطقه عاری از تهدید است و ما در این منطقه که امنیت در آن برقرار است این تمرینات را انجام می‌دهیم که برای مناطق ناامن مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای دریایی به حداکثر برسد. او ادامه داد: یگان‌های شناور نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های منتخب نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دومین سال متوالی میزبان شناورهایی از روسیه هستند و با توجه به طرح‌ریزی‌های منسجم و فشرده‌ای که در طول یک‌سال گذشته انجام شده است، امیدواریم در این چند روز رزمایش سناریوهای از پیش تعیین‌شده را به بهترین شکل اجرا کنیم.

سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: منطقه انجام این رزمایش منطقه شمال اقیانوس هند به وسعت ۱۷هزارکیلومترمربع است و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است امروز استقرار شناورها را در لنگرگاه داشتیم، امشب برنامه‌های پیش‌بینی شده در لنگرگاه در ساعت مشخص شده برای عزیمت شناورها به سمت منطقه تمرین انجام خواهد شد.

وی یکی از اهداف این رزمایش را مهارت‌افزایی کارکنان در حوزه امداد و نجات دریایی عنوان کرد و افزود: تعامل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه دریاهای بین‌الملل و برقراری امنیت تجارت دریایی با تمرین فرماندهی و کنترل و بهره‌گیری از تمرینات مخابراتی و عملیاتی از نکات قابل‌توجه و حائز اهمیت است که در این رزمایش اجرا می‌شود.

دریادار دوم طحانی با اشاره به پیام‌های رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: مهم‌ترین پیام این رزمایش صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و کشورهای منطقه‌ است و اینکه جمهوری اسلامی ایران درحالی‌که در آستانه چهل‌وسومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است، با وجود تحریم‌های ظالمانه به حدی از بلوغ فناوری تجهیزاتی و علمی در صحنه دریا و دریانوردی رسیده که برای دومین بار میزبان قدرت‌های جهانی برای برگزاری رزمایش مرکب می‌شود.

در ادامه فرمانده ناوگروه نیروی دریایی کشور روسیه گفت: از طرف ناوگروه روسی و فدراسیون روسیه برگزاری این رزمایش را به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم این رزمایش به نحو احسن انجام شود ما با دو یگان در این رزمایش مرکب شرکت کردیم، فریگت Stoiky و ناو سوخت‌رسان kola.

نیروی دریایی هند به رزمایش ملحق می‌شود

همزمان فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هدف کلی رزمایش مرکب امنیت دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است، گفت: نیروی دریایی هند به این رزمایش ملحق می‌شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رزمایش مرکب امنیت دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند گفت: از سال گذشته سلسله رزمایش‌های امنیت دریایی که به شکل مرکب برگزار می‌شود، با شرکت کشورهای منطقه و جهان در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است. در این نوبت که از امروز آغاز شده است، نیروی دریایی روسیه به محل رزمایش ملحق شده و نیروی دریایی هند هم در رزمایش مرکب امنیت دریایی حضور می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه این رزمایش در منطقه شمال اقیانوس هند با هدف دستیابی به امنیت جمعی و تمرین مشارکتی کار خود را آغاز کرده است، افزود: در سال گذشته نیروی دریایی چین را که نیروی پر قدرتی است، در کنار نیروهای دریایی پرقدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داشتیم. امسال با توجه به اینکه رزمایش با سال نو چین همزمان شده است، چینی‌ها اعلام کردند بعد از سال نو چینی به رزمایش اضافه خواهند شد.

دریادار خانزادی تصریح کرد: هدف کلی رزمایش دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است که کمک کند امنیت شمال اقیانوس هند به این شکل که پایدار است به نفع ذی نفعان تداوم پیدا کند. ویژگی رزمایش امسال اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش است. هند یکی از نیروی‌های دریایی قدرتمند در منطقه است. حضور نیروی دریایی این کشور در رزمایش برای هند و ایران بسیار مهم است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: همزمان اتفاقات خوبی در منطقه اقیانوس هند در حال انجام است. در کشور پاکستان با محوریت پاکستان رزمایش «امان» که مفهومش ایمن‌سازی است درحال برگزاری است که فرمانده قرارگاه ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش حضور و بر چگونگی انجام آن نظارت دارد. همین‌طور یکی از کارگاه‌های اجلاس آیونز در کشور هند تحت عنوان مقابله با بلایای طبیعی (HADR) درحال برگزاری است که در این کارگاه هم نماینده ما حضور دارد.

دریادار خانزادی اظهار کرد: مجموعه تلاش‌هایی که در منطقه اقیانوس هند درحال شکل‌گیری است، نشان می‌دهد که کشورهای این منطقه به‌ویژه آنهایی که صاحب قدرت‌های دریایی هستند نسبت به گذشته همگراتر می‌شوند که امنیت جمعی را به‌دست بیاوریم. مفهوم آن این است که استکبار جهانی که تا امروز در منطقه یکه‌تازی می‌کرد، باید متوجه شود که منطقه را ترک کند. این منطقه صاحب دارد و نیروی دریایی تسلط کافی را برای برقراری امنیت منطقه دارد. همه اینها به معنای رشد و توسعه امنیت به نفع امنیت منطقه‌ای و تجارت جهانی خواهد بود.