پیام طبرسی با بیان اینکه متاسفانه دو نفر از این افراد تا‌کنون فوت کرده‌اند، گفت: علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ‌و‌میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است. پیش از این روز سه‌شنبه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، از شناسایی ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران خبر داده بود.

همزمان روز گذشته مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سویه انگلیسی که هم‌اکنون در کشور شیوع پیدا کرده خطرناک‌تر از نوع قبلی ویروس کروناست. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم شوخی نگیرند و وقت را تلف نکنند و در صورت مشاهده علائم بیماری سریع به پزشک مراجعه کنند. این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تا‌کید کرد: مردم باید آن را جدی بگیرند و حتی یک دقیقه هم تلف نکنند. به گزارش تا‌بناک او با اشاره به علائم واریانت انگلیسی افزود: علائم واریانت انگلیسی مانند علائم قبلی کرونا مانند تب، سرفه و... است؛ اما بسیار شدیدتر است و ظرف ۳ روز بیمار را از پا می‌اندازد.

همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: بخشی از نقاط کشور دچار موجی از ویروس موتاسیون(جهش) یافته شده است، ولی طبق گزارشی که به ما رسیده این ویروس‌ها از نوع انگلیسی است و هنوز گزارشی از نوع دیگر نداشتیم.  با این حال به‌نظر می‌رسد که در عدم جدیت دولت برای مهار هرچه سریع‌تر موج چهارم کرونا و مهار کرونای مرگبار انگلیسی، مردم هم به سمت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی رفته‌اند. اتفاقی که می‌تواند خاطرات تلخ اسفند و فروردین‌ماه گذشته را یک بار دیگر زنده کند. هجوم مردم برای خرید‌های نوروزی و سرازیر شدن مسافران بدون واهمه از گسترش ویروس کرونا، به جزیره کیش تنها یکی از نمونه اهمال‌کاری‌های دولت و مردم است. به مجموعه این اهمال‌کاری‌ها باید برنامه‌ریزی سازمان گردشگری برای رزرو نوروزی هتل‌ها را نیز اضافه کرد. در همین ارتباط روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم از امکان ایجاد سازوکار‌های جدیدی برای سفر‌های نوروزی خبر داد.

ورود کرونای انگلیسی به خوزستان

در این میان با توجه به وضعیت فوق حاد استان خوزستان روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا‌ اطلاع ثانوی به‌دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس کووید-۱۹ در استان و افزایش سریع موارد تا‌کید کرد. به گزارش «ایرنا» روز گذشته فرهاد ابول‌نژادیان، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان نیز خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد و گفت: اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است. ابول‌نژادیان همچنین در صفحه اینستاگرام خود از ورود کرونای انگلیسی به استان خوزستان خبر داد و نوشت: مطابق بررسی‌های آزمایشگاهی در ۲ هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی در خوزستان شناسایی شده که نگران‌کننده است. از سوی دیگر رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از مشاهده موارد کرونای انگلیسی در شهرهای جنوب غرب خوزستان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: با توجه سرعت بالای انتشار کرونا در شهرستان شادگان در دو هفته گذشته و احتمال وجود ویروس کرونای انگلیسی در منطقه، تعدادی از نمونه‌های گرفته‌شده از این بیماران به مرکز انستیتو پاستور ایران ارسال شد که نتایج آزمایش‌ها پس از یک هفته نشان داد که این ویروس از نوع کرونای جهش‌یافته انگلیسی بوده که خطری جدی برای استان خوزستان و کشور محسوب می‌شود. وی افزود: مواردی از گونه جهش‌یافته این ویروس در نمونه‌های شهرهای آبادان و خرمشهر نیز مشاهده شده است. در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ورود و خروج به شهرهای قرمز و تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا‌ چهار بامداد ممنوع است. در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۲۴ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۷۴۴ نفر بستری شدند. از سوی دیگر در این مدت ۶۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین براساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.