به گزارش «ایسنا» آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌پی‌آر، در پاسخ به این سوال که چرا ایران باید بار دیگر به آمریکا اعتماد کند و وارد توافقی شود که هیچ تضمینی وجود ندارد رئیس‌جمهوری چهار سال دیگر دوباره از آن خارج شود، اظهار کرد: هر کشوری باید محاسبات خود را انجام دهد و به‌گونه‌ای متعادل تصمیم بگیرد که چه چیزی به نفع‌شان خواهد بود.

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: احتمالا، ایران هنوز انگیزه به‌دست آوردن چیزی را دارد که در توافق بر سر آن معامله کرد که برخی لغو تحریم‌ها با توجه به وضع اقتصادی‌اش بود. بنابراین فکر می‌کنم که هنوز در هر دو طرف از جمله میان شرکای مذاکراتی مان در اروپا، چین و روسیه برای انجام دادن این تمایلی وجود دارد. اما این یک قدم اول ضروری همچنین ناکافی خواهد بود. زمان گذشته است و اگر می‌خواهیم به توافق بازگردیم، اگر ایران به پایبندی بازگردد و ما هم این کار را کنیم، باید روی توافقی کار کنیم که طولانی مدت‌تر و مستحکم‌تر از توافق اصلی است. همچنین باید مسائل دیگری را که بخشی از مذاکرات توافق اصلی نبودند و عمیقا برای ما و دیگر کشورهای جهان مشکل‌ساز هستند، یعنی برنامه موشکی ایران و عملکرد ثبات زدایی‌اش در کشوری پس از کشور دیگر را مطرح کنیم. اما قدم اول بازگشت ایران به پایبندی خواهد بود. رئیس‌جمهور بایدن هم به وضوح گفته است که اگر آنها این کار را کنند، ما هم آن را انجام خواهیم داد. اکنون، مسیر دیپلماسی باز است. ایران هنوز از پایبندی فاصله زیادی دارد. بنابراین باید ببینیم که چه کار خواهد کرد. بلینکن در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این شبکه مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه او گفته است مسیر دیپلماسی باز است، آیا اقدامی برای دیپلماسی مستقیم با ایران در راه است، آیا تلاشی برای آن شده است یا خواهد شد، توضیح داد: درحال‌حاضر، رئیس‌جمهور به‌طور علنی، به وضوح و به تکرار موضعمان را بیان کرده است و باید دید که ایران چه واکنشی به آن خواهد داشت، اگر البته واکنشی داشته باشد.

واکنش ظریف

محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات وزیرخارجه آمریکا مبنی براینکه درهای دیپلماسی همچنان باز است، گفت: ما معتقدیم که درحال‌حاضر توافقی داریم که نتیجه مذاکرات مستقیم، دوجانبه، سه‌جانبه و چند جانبه ایران و آمریکا برای مدت دو سال بود. این مذاکرات به نتیجه رسیده و توافقی روی میز هست و نیاز به مذاکره ندارد. این توافق باید اجرا شود. ظریف در حاشیه جلسه دیروز هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره معیار ایران برای لغو موثر تحریم‌ها و اینکه آیا تا پنجم اسفند تحول مهمی درباره برجام رخ می‌دهد، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفتند دولت نظراتش را قبل از مصوبه مجلس با صراحت و شفافیت اعلام کرد. این مصوبه امروز به قانون کشور تبدیل شده است و دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند. وی یادآور شد: براساس این قانون در تاریخ پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس و نه توقف نظارت اجرا می‌شود. تاکنون براساس قرارداد پادمان که در واقع استاندارد نظارت آژانس هست، عمل کردیم و به قرارداد پادمان متعهد هستیم و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد. ظریف تصریح کرد: اقداماتی که ایران انجام داده از جمله قانون مجلس، در اجرای ماده ۳۶ برجام هست. ما داخل برجام هستیم و کشوری هستیم که به تعهداتمان همیشه پایبند بودیم و همان‌طور که در بالاترین سطح کشور اعلام شده، به مجرد اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارد و سایر شرکا به تعهداتشان عمل کنند، دیگر دلیلی نمی‌ماند که ایران اقدام جبرانی انجام دهد.

سفر مدیرکل آژانس به تهران

همزمان با این تحولات، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران سفر می‌کند. به گزارش «ایسنا» کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در وین، اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس روز شنبه به تهران سفر می‌کند. غریب‌آبادی افزود: این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به‌منظور گفت‌وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می‌شود. نماینده ایران پیش‌تر اقداماتی که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در اجرای پروتکل الحاقی از پنجم اسفند ماه متوقف خواهند شد را تشریح کرده بود.

از سوی دیگر، سه دیپلمات اروپایی گفته‌اند که اتحادیه اروپا از وزیر امورخارجه آمریکا دعوت کرده است تا در نشست شورای روابط خارجی شرکت و با همتایان اروپایی خود درباره ایران و چند موضوع دیگر رایزنی کند. بنابر اعلام وزارت‌خارجه فرانسه وزرای‌خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام امروز پنج‌شنبه با همتای آمریکایی خود درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند.