خوزستان طی دو هفته گذشته با افزایش قابل‌توجه موارد ابتلا به کرونا و به تبع آن بستری‌شدگان کرونا در بیمارستان‌ها مواجه شد تا آنجا که چهارشنبه هفته گذشته فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خواستار اعلام وضعیت اضطراری در خوزستان به دلیل مشاهده ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی شد. او البته روز ۸ بهمن ماه شناسایی اولین مورد کرونای انگلیسی در استان خوزستان را اعلام کرده بود. به دنبال این درخواست و افزایش چشمگیر موارد ابتلا در اهواز و آبادان و شادگان، روز پنج‌شنبه شکرالله سلمان‌‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با تایید مشاهده کرونای انگلیسی در شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر گفت: این ویروس خطرناک با سرعت در منطقه جنوب غرب خوزستان در حال گسترش است. به گزارش «ایرنا» وی افزود: مواردی از گونه جهش‌یافته این ویروس در نمونه‌های شهرهای آبادان و خرمشهر نیز مشاهده شده است که اگر شیوع بیشتری پیدا کند، شرایط بسیار پیچیده و دشوارتر از موج‌های قبلی کرونا خواهد بود. او همچنین شیوع این ویروس در خوزستان را «خطری جدی» برای این استان و کل کشور خواند.

ازسوی دیگر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز روند بستری بیماران در جنوب‌غرب خوزستان را افزایشی دانست و گفت: تعداد بیماران بستری کووید-۱۹ در بیمارستان طالقانی آبادان نسبت به چهار هفته قبل پنج برابر شده است. به گزارش «ایرنا» وی افزود: به‌طور خاص در شهرستان اهواز به دلیل اینکه از مناطق حاشیه‌نشین و سایر شهرستان‌ها مراجعه زیاد و تعداد مبتلایان نیز افزایش یافته، ممکن است در صورت ادامه این روند با مشکل روبه‌رو شود.

آنچه بیش از همه موجب افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در استان خوزستان شده اصرار مردم به شرکت در مراسم‌های عزا و عروسی است. براساس گزارش وزارت بهداشت، شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. هفته گذشته ۷ شهرستان در وضعیت قرمز بود که حالا رنگ ۱۱شهر به قرمز کرونایی درآمده است. با این حال روز گذشته استانداری خوزستان تعطیلی یک‌هفته‌ای ادارات در این استان را تکذیب کرد.

افزایش بستری در سنین زیر ۱۲سال

البته این تنها استان خوزستان نیست که با کرونای جهش‌یافته دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت کرونای انگلیسی در همه نقاط کشور شیوع پیدا کرده، و نوجوانان و جوانان عامل پخش این ویروس و انتقال به دیگر افراد و به‌ویژه سالمندان هستند. وی افزوده کرونای انگلیسی در استان‌های تهران، البرز، خوزستان و قزوین بیشتر دیده شده و تاکنون ۲۴ نفر را در این چهار استان مبتلا کرده و ۴ نفر نیز فوت شده‌اند.

آن‌طور که حریرچی اعلام کرده موارد ابتلا در سنین ۵ تا ۱۷ سال افزایش یافته؛ به‌طوری که در استان تهران از ۴ درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است. وی همچنین گفت که موارد زیر ۱۲ سال بستری‌ها نیز افزایش یافته است.

رشد بیماران سرپایی در تهران

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم از رشد ۲۳ درصدی مراجعان سرپایی به بخش‌های بهداشتی و درمانی استان تهران در هفته جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، زالی رشد شاخص‌های آماری بیماران سرپایی و بستری در تهران را حاکی از شکل‌گیری امواج جدید بیماری برشمرد و شرایط تهران را کماکان بحرانی ذکر کرد. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران تاکید کرد: تغییر آمار مرگ‌ومیر بیماران نیز بین دو تا چهار هفته دیگر پیش‌بینی می‌شود.

آخرین گزارش وزارت بهداشت هم حاکی از افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا در کل کشور است. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸۰۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۶۷۸ نفر از آنان بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۷۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. روز پنج‌شنبه هم ۸هزار و ۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۵۷۸ نفر از آنها بستری شده‌اند. باتوجه به این شرایط انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران بر تداوم محدودیت منع تردد شبانه در تهران تاکید کرد.