دستور روحانی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

حسن روحانی رئیس‌جمهوری که بلافاصله پس از زمین لرزه، دستورات خود را از طریق محمود واعظی مسوول دفتر رئیس جمهوری به استاندار کهگیلویه و بویراحمد منتقل کرده بود، روز گذشته نیز در تماسی تلفنی با حسین کلانتری، وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان را پیگیری کرد. رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوی تلفنی بر استفاده از همه ظرفیت‌های استان با استفاده از کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل مشکلات مردم منطقه زلزله زده و لزوم اسکان موقت سریع کسانی که منازل مسکونی آنان دچار مشکل شده است تاکید کرد.روحانی با ابراز خرسندی از اینکه زلزله در این استان هیچ تلفات جانی به همراه نداشته است، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، سرعت در امدادرسانی و حل مشکلات مردم زلزله‌زده از اهمیت بالایی برخوردار است.گزارش‌های اولیه سازمان اورژانس کشور حاکی از آن بود که ۴۴ نفر شامل چهار نفر در سمیرم و ۴۰ نفر در شهرستان دنا بر اثر زلزله دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که شمار مجروحان به ۶۳ نفر رسیده، اگرچه اکثر آنان در سی‌سخت درمان شده‌اند.

در ساعات اولیه رخداد این زمین لرزه سعید نمکی، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو، دستور آماده‌باش داد و خواستار بررسی عاجل ابعاد واقعه و تامین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب دیده شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز صبح پنجشنبه در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال بر بسیج همه امکانات استان چهارمحال و بختیاری برای کمک به زلزله‌زدگان و رسیدگی به وضعیت مردم در مناطق زلزله زده این استان تاکید کرد.

تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی منازل

زمین لرزه شامگاه چهارشنبه سی سخت، بر اساس اظهارات حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، منازل زیادی را تخریب کرده که میزان تخریب آنها به ۱۰ تا ۱۰۰درصد می‌رسد. به گزارش «ایلنا» کلانتری با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها برودت هوا و گزارش باران است که سرعت امدادرسانی را کند کرده، گفت: ۲۰ تیم ارزیاب در سطح شهر سی‌سخت فعال داریم که وضعیت را ارزیابی می‌کنند. همچنین اسکان اضطراری را ساماندهی کردیم اما مردم ترجیح می‌دهند در منزل خودشان که آسیب دیده بمانند.همچنین منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد که زلزله شامگاه چهارشنبه به ۵۰۰ واحد مسکونی در ۵۰ روستای منطقه پادنای شهرستان سمیرم خسارت وارد کرده است. او افزود: به این واحدهای مسکونی که بیشتر آنها دارای سازه‌های مقاوم نبودند بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است. همچنین بر اثر این زلزله به ۶ خانه بهداشت، چهار مرکز بهداشت، ۶ باب مدرسه، یک باب مسجد، چند رشته قنات و یک مزرعه پرورش ماهی خسارت وارد شده است.مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بر اثر زلزله شبکه آب برخی از روستاها دچار آسیب و اکنون این مشکل رفع شده است و شبکه برق روستای خفر پادنا به دلیل رانش زمین قطع شد که با ژنراتور این مشکل برطرف شد و به بخشی از مخابرات روستاهای منطقه پادنا خسارت وارده شده است.

شیشه فروش با اشاره به بارش سنگین برف در روز گذشته در مناطق غربی و جنوبی استان از برف‌روبی ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های جنوبی استان خبر داد و گفت: در مجموع بارش‌ها شامل ۷۲ میلی‌متر باران و ۲۵ سانتی‌متر برف در این شهرستان گزارش شده است.

آغاز سریع بازسازی سی‌سخت

از سوی دیگر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز جمعه در جمع مردم شهر زلزله‌زده سی‌سخت گفت: با اقدامی هماهنگ و یکپارچه کار بازسازی شهر سی‌سخت و روستاهای آسیب‌دیده به سرعت انجام می‌شود تا مردم شهر دوباره در خانه‌های ایمن زندگی کنند.همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری کهگیلویه، محورهای مواصلاتی و تونل‌های استان هم اکنون باز است و تردد در آنها جریان دارد.رحمان خادم مدیرعامل گاز استان هم با بیان اینکه گاز در شبکه گازرسانی تمام استان و مناطق زلزله‌زده در جریان است، گفت: بعضی علمک‌ها در اثر تخریب ساختمان‌ها شکسته شده است، ولی آسیب جدی وارد نشده و در تمامی روستاها گاز وصل شده است.

توزیع بیش از ۱۸۰۰ چادر

همچنین کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر از توزیع ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان سی‌سخت خبر داد. به گزارش «ایسنا» همتی در جلسه بررسی وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهر سی‌سخت که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، گفت: تاکنون ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، ما نیاز داریم هزار تخته چادر دیگر نیز در منطقه توزیع شود که این روند در حال انجام است. همتی با اشاره به سرمای هوا در این منطقه گفت: به مدیران سازمان امدادونجات دستور دادم زمینه را برای حضور نیروهای امدادی در منطقه فراهم کند تا آنان در برپا کردن چادرها و راه‌اندازی ایمن وسایل گرمایشی به مردم کمک کنند.