به گزارش خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات جیک سالیوان درباره گفت‌وگو با ایران اظهار کرد: همواره وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا از اولویت‌های ایران بوده و بسیاری از زندانیان ما در وضعیت ناگواری در زندان‌های آمریکا به‌صورت خاص مورد ظلم قرار دارند. استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و در زندان انفرادی نگه می‌دارند و به بهانه‌های واهی فرد دیگری را زندانی و بعد از پایان محکومیت باز در زندان نگه می‌دارند.

خطیب‌زاده ادامه داد: دولت ایران نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار درخصوص اتباع خودش باشد. اینها میراث شومی است که دولت قبلی آمریکا برای دولت فعلی گذاشته و هنوز فاصله گرفتن از این میراث شوم را در دولت فعلی شاهد نبودیم. پیام‌هایی از طریق سفارت سوئیس در تهران و برخی وزرای‌خارجه به تهران رسیده که طرف آمریکایی علاقه‌مند است این موضوع انسانی را حل‌وفصل کند و پاسخ خود را از همان طریق دادیم. او افزود: پیشنهاد قبلی ظریف برای آزادی همه زندانیان ایرانی در مقابل محکومان آمریکا در ایران سر جای خود است و در همان مسیر می‌تواند انجام شود.

پیش‌تر مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی مدعی شده بود دولت بایدن درخصوص آزادی «زندانیان آمریکایی» در ایران با مقامات تهران تماس گرفته ‌است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، جیک سالیوان روز یکشنبه در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز در پاسخ به اینکه «آیا دولت بایدن مذاکره با ایران بر سر چند تن از شهروندان آمریکایی حبس شده در ایران را آعاز کرده است؟» گفت: ما تماس با ایرانیان را درخصوص این مساله آغاز کرده‌ایم. ما هیچ طرح بلندمدتی را که در آن، آنها به حبس کردن آمریکایی‌ها به طریق ناعادلانه و نامشروع ادامه بدهند قبول نخواهیم کرد. وی همچنین مدعی شد جو بایدن «مصمم» است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و دیپلماسی را بهترین راه برای این کار می‌داند. این مقام ارشد آمریکایی همچنین درخصوص آغاز مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام ادعا کرد که «ایران همچنان پاسخی نداده است.» این درحالی است که سخنگوی وزارت‌خارجه ایران یکشنبه شب در گفت وگو با خبر ۲۱ صداوسیما با تکذیب این ادعا گفت هیچ تماسی از سوی آمریکا با ایران گرفته نشده است.

 آمریکا باید عمل موثر کند

در همین خصوص سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جو بایدن برای گفت‌وگو با ایران در چارچوب ۱+۵ و همچنین اشاره به موضوعات منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران گفت: بایدن باید تصمیم بگیرد می‌خواهد به سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری آمریکا ادامه دهد که خب نتیجه آن شکست حداکثری بیشتری برای آمریکا خواهد بود یا می‌خواهد از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرد. وی با بیان اینکه این یک انتخاب ساده است، اظهار کرد: این انتخاب باید در واشنگتن صورت بگیرد. اگر از میراث شکست‌خورده و سیاست فشار حداکثری شکست‌خورده فاصله بگیرند قطعا مسیر اصلاح سیاست‌های شکست‌خورده خود را طی خواهند کرد.

خطیب‌زاده افزود: در چارچوب برجام فعلا چهار عضو شورای امنیت به اضافه آلمان و ایران هستند. آمریکا از می ‌۲۰۱۸ از برجام خارج شده و نه تنها از برجام خارج شده و از میز برجام بلند شده و از اتاق تعبیه شده برای گفت وگوهای برجامی خارج شده، بلکه از ساختمان برجام خارج شده و در مسیر خروج، کلی تله‌گذاری کرده و تله‌های انفجاری گذاشته که نه کسی بتواند در برجام بماند و نه کسی بتواند از مزایای برجامی استفاده کند.

وی گفت: ما روشن گفتیم آمریکا چگونه می‌تواند به این خواست خودش برای برگشتن به مسیر درست برسد. این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ابتدا باید تعهد خودش را به برجام اعلام کند تا بتواند وارد ساختمان شود و بعد آمریکا باید عمل موثر کند و تمامی تله‌هایی را که تحریم‌ها جزو آن است بردارد و بعد تازه می‌تواند وارد اتاق برجام شود و گفت‌وگوهای خود را در چارچوب برجام داشته باشد. خطیب‌زاده درباره برنامه موشکی تصریح کرد: ما درخصوص امنیت ملی و توان دفاعی خود نه گفت‌وگو، نه مذاکره و نه مصالحه می‌کنیم و این را همه می‌دانند و احتیاجی نیست مجددا بیان کنم.