بازگشت خوزستان به وضعیت بحرانی کرونا

قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در این جلسه برنامه‌های تدوین‌شده برای مدیریت خیز احتمالی بیماری را ارائه کرد که در چارچوب آن، روند بیماریابی، جداسازی و حمایت از بیماران از سوی دستگاه‌های مختلف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. این برنامه و طرح قرار شد به‌صورت آزمایشی در استان خوزستان که هم اکنون برخی شهرهای آن در وضعیت قرمز هستند، اجرا شود و پس از آسیب‌شناسی و بررسی میزان موفقیت آن، در سایر شهرها نیز اجرا شود. بنابر آخرین گزارش آماری وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند که ۱۱ شهرستان قرمز همگی در استان خوزستان قرار دارند. شهرهای آبادان، اهواز، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز به سر می‌برند. رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با تاکید بر اهمیت اقدامات انجام‌شده در استان خوزستان، به وزارت کشور و قرارگاه عملیاتی ماموریت داد گزارش‌های اقدامات انجام‌شده را به ستاد ملی برای همکاری سایر دستگاه‌ها ارائه کند و در صورت نیاز نیز به استانداری و ستاد استانی کرونا در خوزستان اختیاراتی تفویض شود. روحانی تاکید کرد: صرف نظر از نوع ویروس جهش‌یافته یا غیرجهش‌یافته باید نهایت دقت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را انجام داد و بیماریابی زودرس، افزایش تعداد تست‌ها و اطمینان از قرنطینه مبتلایان اصول اساسی در کنترل اپیدمی است.

 شناسایی کرونای جهش‌یافته در ۷ استان 

آخرین آمارها از وزارت بهداشت نشان می‌دهد تا روز ۵ اسفند ماه امسال ۱۱۲ نفر مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۸ نفر فوت کردند. بنا بر اظهارات علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت این جهش در 7 استان‌خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین، هرمزگان و فارس به‌ویژه شهرستان لارستان شناسایی شده است. رئیسی تاکید کرد که این ارقام یک پیام مهم دارد و آن این است که ویروس در سطح کشور در حال گردش است.

 کرونای جهش‌یافته در بندرعباس 

همچنان که گفته شد، هرمزگان ازجمله استان‌هایی است که در آن ویروس کرونای جهش‌یافته شناسایی شده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این زمینه توضیح داد که یک جوان ۳۱ساله به دلیل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری شد. فاطمه نوروزیان به «ایرنا» گفت: این جوان به تازگی سفری به خوزستان داشته و هنوز مشخص نیست پس از بازگشت به‌طور دقیق با چند نفر در تماس بوده و هم اکنون متاسفانه کرونا ۷۰درصد ریه این جوان را درگیر کرده است. او افزود: در اسکله سلخ نیز ابتلای ۵ ملوان خارجی به کرونا تایید شد و به همین دلیله اسکله سلخ به مدت دوهفته تعطیل و قرنطینه اعلام شد.

 کاهش رعایت دستورالعمل‌ها در خوزستان

از سوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی استان‌ها به زیر ۲۰درصد کاهش یافته است، به استان خوزستان اشاره کرد و با گلایه از کاهش رعایت دستورالعمل‌ها در این استان اعلام کرد که پوشش ماسک در خوزستان زیر ۱۰ درصد رسیده است. او همچنین درباره کنترل مرزهای کشور گفت: تنها مشکل مرزهای عراق نیست؛ تاکنون موارد زیادی از ورود بیماران را از امارات هم شاهد بوده‌ایم‌. رئیسی افزود: اکنون مرز زمینی قانونی با عراق بسته شده است؛ ولی معلوم نیست از سایر نقاط افراد وارد یا خارج نشوند که این موضوع تنها مربوط به مرزهای غربی زمینی نیست و در مرزهای شرقی هم رخ می‌دهد. مرز غربی ما فعلا از خوزستان تا آذربایجان غربی به شکل سراسری بسته شده است که تاثیر بسزایی در کنترل بیماری دارد؛ زیرا به ما کمک می‌کند حجم کمتری از مبتلایان به ویروس جهش‌یافته به کشور وارد شوند و به دنبال آن سوش(گونه) جهش‌یافته دیرتر در کشور جایگزین می‌شود.

 دو نامه برای قرنطینه خوزستان 

وضعیت استان خوزستان تا حدی نگران‌کننده است که سیدمحمد علوی، رئیس مرکز بهداشت این استان با تاکید بر اینکه جز با تعطیلی کامل استان نمی‌توانیم وضعیت شیوع بیماری کرونا ویروس را کنترل کنیم، گفت: بنا بر آمار قبلی، از ۶۶ مورد شناسایی‌شده کرونای انگلیسی، حدود ۲۷ مورد مربوط به استان بوده است. به‌عنوان رئیس مرکز بهداشت استان درخواست تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان را به ستاد ارائه کردیم تا خوزستان به‌صورت کامل دو هفته تعطیل شود.

 افزایش ۹۰درصدی بستری در خوزستان

تقاضا برای قرنطینه خوزستان به استناد آمار وزارت بهداشت صورت گرفته است. براساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان، ۷۴درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است. سید محمد علوی گفت: موارد بستری نیز حدود ۹۰درصد و موارد مرگ نیز حدود ۴۵درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته‌اند. او درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: در دو سه هفته اخیر در خوزستان موارد بیماری سیر شتابنده‌ای داشته است و به وضعیتی دچار شده‌ایم که تنها استان کشور هستیم که ۱۱ شهر با وضعیت قرمز دارد؛ درحالی‌که هیچ استان دیگری در کشور، شهر با وضعیت قرمز ندارد.

علوی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده در خوزستان، بیشترین موارد ابتلا در خانواده‌ها رخ می‌دهد. دومین عاملی که در خوزستان باعث ابتلای افراد به کرونا شده است، برگزاری دورهمی‌ها و اجتماعات از جمله عروسی‌ها و عزاداری‌ها است. همچنین ترددهای بین شهری و فعالیت ادارات و بانک‌ها از دیگر گلوگاه‌های ابتلای افراد به کرونا در خوزستان هستند. این وضعیت سبب شده تا سرهنگ منصور جمشیدی، رئیس پلیس راهور خوزستان اعلام کند که خودروهای با پلاک غیربومی که وارد شهرهای قرمز خوزستان شوند، ۱۰میلیون ریال جریمه خواهند شد.

البته این وضعیت مختص خوزستان نیست. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که سفر به استان خوزستان و خروج از آن محدودیت کامل دارد و سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز ممنوع است. سردار سیدتیمور حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین از محدودیت سفر به هفت شهر مقصد گردشگری نیز خبر داد و گفت: سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است.

 افزایش بستری کرونایی‌ها در تهران

در تهران هم وضعیت مساعد نیست و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از افزایش 10درصدی آمار بستری‌های کرونایی در پایتخت خبر داده است. علیرضا زالی اوضاع بیماری کرونا را با توجه به شیوع ویروس انگلیسی، بسیار نگران‌کننده و خطرناک توصیف کرد و گفت: در بخش‌های عادی 1/ 10درصد و بخش‌های ویژه ۹درصد نسبت به هفته گذشته افزایش موارد بستری داشته‌ایم. زالی افزود: این افزایش آمار زنگ خطر نگران‌کننده‌ای برای تهران است. زالی ادامه داد: چرخش ویروس جهش‌یافته در تهران و سایر استان‌ها اتفاق افتاده و برخی از مراجعان مراکز بهداشتی و درمانی به‌رغم تظاهرات بالینی متفاوت ممکن است مبتلا به نوع انگلیسی باشند. او فاصله ورود ویروس به جریان خون و توفان التهابی را که منجر به بالا رفتن میزان بستری و افزایش میزان مرگ و میر می‌شود، در فرم جهش‌یافته بسیار کوتاه‌تر از فرم کلاسیک بیماری برشمرد که بین سه تا پنج روز تقلیل پیدا کرده است. 

 آخرین آمار قربانیان کرونا 

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۸۴ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین ۶۹ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری در 24 ساعت منتهی به ظهر جمعه جان خود را از دست داده‌اند که به این ترتیب، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۵۹هزار و ۸۹۹ نفر رسیده است. سیماسادات لاری روز گذشته گفت که در این ۲۴ ساعت، ۸ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۵۹۲ نفر نیز بستری شدند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۳ هزار و ۷۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.