توفان کرونا در پیش است

بیست روز مانده به سال جدید و تعطیلات نوروزی وزیر بهداشت نسبت به توفان سنگین کرونا هشدار داد، توفانی که به گفته‌اش باید برای آن آماده بود. از آن‌سو رئیس‌جمهوری هم روز گذشته ضمن هشدار نسبت به سخت‌تر شدن شرایط به‌دلیل ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور اعلام کرد عید امسال مشابه عید پارسال است و باید بیشتر مراقبت کنیم. همه این هشدارها در حالی است که این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز حال و هوای خیابان‌ها کوچک‌ترین شباهتی به شرایطی کرونایی ندارد و مردم در سراسر کشور بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی ماسک هم کمتر به چهره دارند و مشغول خرید‌های نوروزی هستند. در چنین حال و هوایی از روزهای باقی مانده از آخرین ماه سال، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در قم خواستار آماده‌تر کردن بیمارستان‌ها شد و گفت: منحنی‌های ثابت در استان‌ها برای بنده که بدبین هستم، دلخوش‌کننده نیست؛ چون همیشه از روز اول، بدترین وضعیت را در نظر گرفتم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: خودتان را برای یک توفان آماده کنید. خوش‌بین به اینکه وضعیت همین‌گونه می‌ماند، نیستم و معتقدم که یک توفان سنگین را در راه داریم و باید برای آن آماده بود.

همزمان حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه شرایط سخت‌تر شده است تاکید کرد: اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظرهایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم. پارسال می‌گفتیم از دست ویروس ووهان چه کار کنیم. امسال از مار غاشیه به افعی پناه بردیم. حالا می‌گوییم به پناه ویروس ووهان برویم و ویروس انگلیسی سراغمان نیاید. او در ادامه سخنانش تصریح کرد: ناچار هستیم محدودیت‌ها را تا ماه‌ها، سال آینده، شاید کل سال آینده ادامه دهیم. اقدامات تنبیهی هم لازم است.

ازسوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نسبت به خیز سهمگین و شدید بیماری در صورت تداوم روند کاهش عمل به پروتکل‌های بهداشتی، هشدار داد. به گزارش «ایسنا» سیما سادات لاری گفت: نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور، همچنان دارای روند صعودی است و متاسفانه در هفته گذشته، شاهد افزایش نسبی در میانگین بروز موارد مثبت بستری و افزایش در میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل هستیم. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید. همچنین در این مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

خوزستان در تب کرونا می‌سوزد

در همین حال گزارش‌ها از استان خوزستان از ادامه وضعیت حاد کرونایی حکایت می‌کند. براساس گزارش‌ها روند بروز بیماری در خوزستان در آغاز سومین هفته از خیز جدید، همچنان افزایشی است و ظرفیت بیمارستان‌ها رو به تکمیل و تعداد بیماران نیازمند بستری هم در حال افزایش است. آن‌طور که فرهاد سلطانی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خبرداده است ظرفیت تخت‌های ICU در بیمارستان‌های اهواز ۱۰۰درصد اشغال شده است. همچنین به گفته امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، در حال حاضر در شرق اهواز روزانه یک هزار و ۵۰۰ تست PCR و رپید گرفته می‌شود که در مجموع حدود ۴۰ درصد این نمونه‌ها مثبت می‌شوند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در چند روز گذشته روند مراجعات به مراکز منتخب شرق اهواز ثابت بوده است و همچنان در قله پیک هستیم.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا نیز در مورد وضعیت کرونا در خوزستان گفت: خوزستان و چهارمحال و بختیاری از استان‌هایی هستند که بیماری در آنها افزایش یافته؛ به‌خصوص خوزستان که در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر که گردش ویروس جهش‌یافته بالاست و منجر به آن شده که تعداد زیادی از افراد مبتلا شوند و میزان بستری هم بالاست.  معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت که شهرهای اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز هستند. این سخنان در حالی است که تاکنون دولت به درخواست تعطیلی و قرنطینه دوهفته‌ای این استان پاسخ مثبت نداده است.

ممنوعیت سفر به مازندران؟

در کنار استان خوزستان وضعیت در استان‌های دیگر همچون مازندران نیز هشدارآمیز است. با این حال در تعطیلات آخر هفته گذشته به‌رغم نارنجی بودن اکثر شهرهای این استان و حتی اعلام ممنوعیت سفر به این استان، باز برخی شهرهای استان شاهد مسافرانی ازتهران بودند. گزارش‌های میدانی از جاده‌های مازندران حاکی ازآن است که مسافران تنها در محور هراز با سختگیری برای ورود به این استان روبه‌رو بودند و مسافرانی که جاده فیروزکوه را برای رفتن به شمال کشور انتخاب کرده بودند بدون هیچ مانعی راهی شهرهای مختلف مازندران شده بودند. همچنین ممنوعیتی برای علاقه‌مندان به استفاده از پیست آبعلی در جاده هراز وجود نداشت و پیست اسکی آبعلی مملو از اسکی‌بازان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

منع تردد شبانه از قانون تا اجرا

وضعیت کرونایی در تهران نیز شکننده توصیف می‌شود. با این حال گزارش‌های میدانی از سطح شهر در ساعات منع تردد در تهران حاکی از بی‌توجهی به منع تردد شبانه است. براساس این گزارش‌ها خیابان‌های شهر با نزدیک شدن به پایان سال شب‌ها پس از ساعت ۲۱ شلوغ‌تر از ماه‌های گذشته شده است. این گزارش‌ها همچنین حاکی از آن هستند که برای اکثر کسانی که شب‌ها پس از ساعت منع تردد در خیابان‌ها هستند تنها پیام تذکر ارسال می‌شود و تاکنون به‌رغم تکرار تخلف خود جریمه نشده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد قوانین کرونایی کشور ضمانت اجرایی ندارند.

ورود ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم

در کنار همه اینها به‌نظر می‌رسد که تمام نگاه‌ها به واکسیناسیون کرونا دوخته شده است. در همین راستا روز گذشته رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مصونیت واقعی زمانی حاصل می‌شود که در سراسر جهان واکسیناسیون انجام بگیرد تاکید کرد: برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم. او همچنین گفت که ممکن است شش ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند و در این مدت چاره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌عنوان اصل اساسی است. رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود، به موضوع خرید واکسن کرونا اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است»، گفت: هر اندازه که بتوانیم واکسن تهیه می‌کنیم. مردم می‌دانند واکسن امروز مشابه ماسک در اوایل این بیماری است. چطور مسیر هواپیماها را عوض می‌کردند و ماسک‌ها را در فرودگاه‌ها می‌گرفتند. امروز آن شرایطی که برای تهیه ماسک وجود داشت، در دنیا برای واکسن پیش آمده است.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناهم روز گذشته از ورود ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم (واکسن چینی) به کشور طی یکی، دو روز آینده خبرداد و گفت: در آینده نزدیک واکسن‌های دیگر از جمله واکسن هندوستان وارد می‌شود. همچنین از سبد واکسیناسیون کوواکس امروز یا فردا تاریخ ورود ۲/ ۴ میلیون دز واکسن را اعلام خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» رئیسی افزود: به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین‌ماه واکسیناسیون مرحله اول گروه پرخطر را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به‌تدریج براساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می‌شود. ازسوی دیگر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری از ورود احتمالی یک محموله واکسن آسترازنکا تا از قبل از عید به کشور خبر داد و افزود: احتمالا تا زمستان سال بعد واکسیناسیون در کشور به حدنصاب خود خواهد رسید.