تصویب سقف درآمد دولت در 1400

نحوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس

نمایندگان همچنین در جلسه علنی دیروز و در بخش درآمدی لایحه بودجه، در مصوبه‌ای مجوز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تابعه در بورس را صادر کردند.براساس ردیف ۲ بند الف تبصره‌۲، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا‌ بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیا‌ست‌های کلی اصل  چهل و چهارم‌(۴۴) قانون اساسی عرضه کند. علاوه‌بر روش‌های فوق و با رعایت صرفه و صلاح بیت‌المال، واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (etf) مشروط به اینکه مدیریت این صندوق‌ها بیش از سه سال دولتی نباشد و همچنین عرضه سهام به روش ثبت‌سفارش با شرایط زیر نیز مجاز است.همچنین به موجب مصوبه مجلس ردیف

۱-۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا‌ فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرایی یا‌ شرکت‌های تابعه آنها یا‌ بانک‌های دولتی قرار دارند در چارچوب روش‌های مندرج در این جزء واگذار کند. در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یا‌دشده به عموم امکان‌پذیر است. عرضه سهام شرکت‌ها به روش ثبت‌سفارش یا‌ در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف ۳۰درصد مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیا‌ت‌وزیران تعیین می‌شود.

اینترنت «شاد» رایگان می‌ماند

براساس تصمیم نمایندگان در جلسه علنی دیروز، بندی از لایحه بودجه رفع ابهام و تصویب شد؛ بندی از تبصره ۱۸ که می‌گوید تعرفه اینترنت پیا‌م‌رسان‌های شاد و دانشگاهی در سال آینده همچنان رایگان است.

معافیت بسیج از حق انشعاب آب و برق

نمایندگان همچنین ضمن مخالفت با واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، تصویب کردند که رده‌های بسیج و موزه‌های دفاع‌مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف هستند.نمایندگان بند الحاقی ۶ تبصره ۶ را حذف کردند که در آن آمده بود: دولت مکلف است به‌منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با قیمت خودرو در داخل کشور، نسبت به ثبت‌سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند. همچنین بند الحاقی ۱۳ در تبصره ۶ نیز تصویب شد که به موجب آن، رده‌های بسیج (پایگاه‌ها و حوزه‌ها) و موزه‌های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف هستند.