رئیسی افزود: در استان خوزستان در مدت یک هفته، شیوع بیماری کرونا در اهواز، چنان زیاد شد که بیمارستان‌ها پر شد و بیماران مثبت سرپایی در اهواز و خوزستان به روزانه هزار و ۲۰۰ بیمار رسید که از این رقم ۱۵۰ بیمار بستری شدند. اگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم، نوروز آرامی خواهیم داشت و با این کار می‌توانیم برخی از سفرها را کنترل شده آزاد کنیم، اما از اکنون قابل‌پیش‌بینی نیست. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین گفت: وضعیت کنونی شهرهای مسافرپذیر، زرد یا نارنجی است بنابراین اگر این وضعیت به قرمز و نارنجی تبدیل شود نمی‌توانیم اجازه سفر به آنجا را بدهیم.

از سوی دیگر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر موافق هیچ سفری نیستیم گفت: سال گذشته به‌دلیل کرونا و سال پیش از آن به‌دلیل سیل، مردم سفر نرفتند، با این حال پیشنهاد ما سفر نرفتن است، ولی اگر پروتکل‌ها را در این مدت کوتاه رعایت کنند تا رشد فزاینده‌ای نداشته باشد و موارد کنترل شود، دو گروه اجازه سفر خواهند داشت، افرادی که با تور به شکل محدود مبدأ و مقصدشان مشخص است و قابل‌ردیابی هستند و کسانی که توسط بخش خاصی مثل ادارات سفر می‌روند که باز هم مبدأ و مقصد آنها مشخص است، اما باز باید ببینیم با توجه به شرایط ستاد کرونا چه تصمیمی می‌گیرد چون در غیر آن سفرها منتفی است.

در همین حال وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد در صورت موج چهارم کرونا محدودیت‌هایی برای سفر‌های انبوه شخصی در تعطیلات نوروزی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌بینی شده است که پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، علی اصغر مونسان با بیان اینکه در سفر‌های نوروزی در قالب تور‌های گردشگری و اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز نگرانی نداریم، افزود: بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در سفر‌های انبوه شخصی است که مدیریت چندانی در شکل سفر، مقصد و مکان اقامتی آن وجود ندارد بنابراین پیشنهاد‌هایی برای مدیریت این نوع سفر‌ها در ستاد ملی کرونا پیش‌بینی شده است که اعلام خواهد شد.

وی گفت: براساس دستورالعمل‌های پیش‌بینی شده هیچ کس حق ندارد امکانات شخصی خود را به اقامتگاه مسافران تبدیل کند؛ بنابراین اقامت مسافران در مراکز غیرگردشگری ممنوع است.وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: در دستورالعمل‌هایی که به مدیران استانی ابلاغ شده ایجاد چادر و اقامتگاه در شهر‌ها ممنوع است.

تعداد جان‌باختگان کرونا

برنامه‌ریزی هرچند محدود برای سفرهای نوروزی در شرایطی است که براساس آمار رسمی وزارت بهداشت مجموع قربانیان کرونا در کشور با مرگ ۹۳ نفر دیگر از ۶۰ هزار نفر گذشته است. همچنین به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۴ نفر بستری شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۰ هزار و ۷۳ نفر رسید. وی افزود: سه هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید بیماری قراردارند.

بررسی آمارهای وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱ تا ۱۰ اسفند) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۳۸ نفر در ایران مبتلا و بین ۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۸۷ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

پیک سوم کرونا در خوزستان

اما وضعیت خوزستان همچنان بحرانی است. براساس گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» در این خصوص گفت: به‌دلیل ورود ویروس انگلیسی کرونا و عدم رعایت دستورالعمل‌ها و افت قابل‌توجه رعایت آنها، شرایط فعلی برای کشور رخ داده است. وی با اشاره به افزایش تعداد تست‌های کرونا به‌ویژه در استان خوزستان اظهار کرد: مشکل اصلی ما در این استان عدم قرنطینه مناسب بیماران شناسایی شده است. یعنی پس از انجام تست و مثبت شدن پاسخ آن، درصدی از افراد پروتکل‌ها را به درستی رعایت نمی‌کنند که این موضوع باید جدی‌تر گرفته شود.

وی درخصوص پیش‌بینی‌ها از شرایط روزهای آتی بیماری تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور به‌گونه‌ای است که اکثر استان‌ها یا روند ثبات دارند یا روند نزولی را تجربه می‌کنند. فقط در استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری روند افزایشی داریم. البته استان خوزستان پیک سوم را تجربه نکرده بود و الان در حال تجربه پیک سوم بیماری با ویروس انگلیسی است.

پیشروی کرونای انگلیسی

در شرایطی که خوزستان دچار کرونای جهش‌یافته شده است هر روز خبرهایی در مورد ورود این گونه جدید کرونا به شهرهای دیگر منتشر می‌شود. در همین راستا خبرها حاکی از ورود این ویروس به قم و در آخرین مورد ابتلای یک کودک ۱۰ ساله به این ویروس است. همچنین به گزارش «ایسنا» دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا از ورود کرونای انگلیسی به استان بوشهر با شناسایی پنج مورد ابتلا خبر داده است.

به گفته سعید کشمیری در آزمایش‌های جدید روشن شده که پنج بیمار مبتلا به کرونا در استان به گونه‌ی کرونای انگلیسی درگیر شده‌اند. این بیماران از شهرهای بوشهر، کنگان عسلویه و دیلم هستند که پس از ابتلا به این ویروس جهش‌یافته در حال درمان هستند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دیروز اعلام کرد یک تبعه خارجی که با جواب تست منفی از امارات به ایران سفر کرده بود، در تست مجدد فرودگاه قشم مبتلا به کرونای جهش‌یافته (انگلیسی) تشخیص داده شد.فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: با شناسایی این فرد ۳۵ ساله، تعداد مبتلایان به کرونای جهش‌یافته در استان به ۱۳ نفر افزایش یافت.

توانایی واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه

در همین حال با توجه به تاثیر واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که از دو ماه پیش تزریق واکسن را به گروه‌های هدف آغاز کرده‌اند، روز گذشته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: هیچ نگرانی برای انجام سریع واکسیناسیون کرونا نداریم، شبکه بهداشت ایران توانایی واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر را در ماه دارد و اگر واکسن برسد، نمایش قدرت خواهیم داشت.

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی‌ای پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت. به گزارش «ایرنا» وی در توییتر نوشت: تلقیح واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دُز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز ۱ تا نوروز انجام می‌شود.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون حدود ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش‌های آی‌سی‌یو شروع شد. بعد از آن براساس اعلام وزیر بهداشت واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمان در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه‌بر کادر درمان گروه‌های آسیب‌پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنج‌شنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.