سهام یک میلیونی برای متولدان ۱۴۰۰

نحوه هزینه‌کرد ۳۰ میلیارد دلار فاینانس

مجلسی‌ها همچنین در تبصره ۳ لایحه بودجه، نحوه هزینه‌کرد ۳۰ میلیارد دلار فاینانس را در سال آینده تعیین کردند. نمایندگان در بخش هزینه‌ای این لایحه بند «الف» تبصره ۳ درباره نحوه هزینه کرد ۳۰ میلیارد دلار فاینانس را به تصویب رساندند که در آن در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی اخذشده از منابع بانک‌های کارگزار خارجی و بانک‌ها و موسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیات وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانت‌نامه‌های کلی یا اختصاصی مورد نیاز برای طرح‌های مذکور را حداکثر ظرف مدت یک ‌ماه صادر یا اختیار امضای آن را با تصویب هیات‌وزیران به مقام مسوول ذی‌ربط تفویض کند.

همچنین در مورد کلیه طرح‌های دولتی و غیردولتی متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی(فاینانس)، اخذ تاییدیه دستگاه اجرایی ذی‌ربط (به منظور تایید اولویت برای استفاده از تامین مالی خارجی)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (به منظور صدور ضمانت‌نامه دولتی)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (به منظور پایش(کنترل) تعادل و مدیریت تـراز ارزی کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور(صرفا برای پایش(کنترل) طرح‌های بخش دولتی شامل طرح‌های شرکت‌ها و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود تسهیلات هر یک از طرح‌ها از محل عایدات طرح یا منابع پیش‌بینی‌ شده در این قانون قابل پرداخت است. بر اساس این مصوبه، طرح‌های بخش‌های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات و شرکت‌های تابعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند و بازپرداخت اصل و سود تسهیلات هر یک از طرح‌های مذکور از محل عایدات طرح تامین و پرداخت می‌شود.

مجلسی‌ها در مصوبه‌ای دیگر نیز با اختصاص ۲میلیارد دلار فاینانس برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و کاهش آلودگی هوا موافقت کردند. به موجب بند «د» تبصره ۳ دولت مجاز است: در صورت تامین ۱۵‌درصد سهم دستگاه توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه حداقل ۲میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی را برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند اختصاص دهد.  نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر و در بند الف تبصره ۴، به بانک‌های تجاری و تخصصی مجوز دادند تا مبلغ ۳ میلیارد دلار تسهیلات به سرمایه‌گذاران داخلی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته اختصاص دهند.

ثبت اطلاعات شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نیز شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را مکلف کردند نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات اقدام کنند. آنها در ردیف یک بند (ه) تبصره ٢ ماده تصویب کردند که این اطلاعات نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی (از طریق پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری(پاکنا)) و مدیران، بودجه و صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکردی باید در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ثبت شود.