به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت اظهار کرد: در ویروس جهش‌یافته به سرعت شدت بیماری بالا رفته و افراد بدحال شده و جوان‌ترها گرفتار می‌شوند. ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دیدیم کسانی که زود مراجعه می‌کنند نیز در عرض ۴۸‌ساعت به مرحله گرفتاری سخت ریوی وارد می‌شوند. از ۷۰ بیمار انتوبه شده در بیمارستان‌های خوزستان متاسفانه در یک شبانه روز، ۳۰ نفر فوت کردند که این نشان‌دهنده هجوم سنگین بیماری به ریه‌هاست.علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز روز گذشته با بیان اینکه وضعیت و روند اپیدمیولوژیک بیماری به‌ویژه ویروس انگلیسی کاملا غافلگیر‌کننده است گفت: پیش‌بینی یک ماه تا ۲۰ روز آینده اصلا کار راحتی نیست و حجم بالای بیماری که به یکباره در خوزستان با آن مواجه شدیم غافلگیر‌کننده بود. در همین حال به گفته حمید سوری رئیس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ در کشور در ۱۰ الی ۱۵ استان موارد ویروس جهش‌یافته انگلیسی مشاهده شده و در برخی از استان‌ها بروز بیماری به شکل پراکنده یا تک‌تک بوده است.

تعیین تکلیف سفرها منوط به وضعیت کرونا

به‌رغم هشدارهای وزیر بهداشت در مورد اجتناب از سفرهای نوروزی قرار است روز شنبه، آخرین رنگ‌بندی شهرها و تصمیم‌گیری برای سفرهای نوروزی اعلام شود. در همین ارتباط حسین ذوالفقاری معاون انتظامی وزیر کشور اعلام کرد؛ شنبه هفته بعد تکلیف مردم برای سفر از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین روشن خواهد شد و معلوم می‌شود که تردد در چه شهرهایی مجاز و در چه شهرهایی ممنوع خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد همه‌چیز به وضعیت شیوع کرونا بستگی دارد و اگر نرخ شیوع و ابتلا افزایش یابد ناچار به اعمال محدودیت‌های هوشمند و یکسری محدودیت‌های دیگر در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا نمی‌توان برای سفرهای نوروزی از حالا زمان‌بندی یا برنامه‌ریزی کرد، گفت: وزارت بهداشت روزانه وضعیت کشور را به لحاظ اپیدمی و مرگ‌ومیر رصد می‌کند و از این‌رو نمی‌توانیم از حالا به‌صورت قطعی اعلام کنیم که تا پایان اسفند وضعیت چه خواهد بود. ذوالفقاری‌ افزود: در مورد شهرهای مسافرپذیر نیز همان‌طور که گفتم باید بررسی‌ها انجام شده و تا ۲۵ اسفند و پس از تحلیل وضعیت تصمیم قطعی اتخاذ شود. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: اگر وضعیت بیماری در شرایط کنترل باشد و با تغییر افزایشی مواجه نشود، تردد در شهرهای زرد و آبی در ایام تعطیلات ممنوع نخواهد بود.در همین حال به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا قطعا در شهرهای قرمز و نارنجی اجازه سفر داده نخواهد شد ولی در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها می‌توان سفر کرد. سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم روز گذشته اعلام کرد: برنامه‌ریزی پیرامون سفرهای نوروزی بر حسب سه سناریوی احتمالی کاهش، افزایش یا ثبات در وضعیت بیماری کووید-۱۹ انجام خواهد شد.به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت که در صورت تشدید وضعیت کرونا امکان توقیف خودروهای متخلف علاوه بر اعمال قانون نیز وجود دارد.

محدودشدن صدور مجوز تردد

از سوی دیگر سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه ارائه یکسری از مجوزهای تردد از سوی فرمانداری‌ها محدود شده است، گفت: پیشنهاد و خواهش ما از مردم این است که ترددهای غیرضروری خود را به حداقل رسانده و تا حد ممکن با پرهیز از سفرها و حضور در اماکن پرتجمع، مهمانی‌ها و... کمک کنند تا هرچه زودتر چرخه انتقال و گسترش کرونا محدود و به یاری خدا این ویروس ریشه‌کن شود. او در عین حال قرنطینه کشور یک هفته قبل از عید را تکذیب کرد.

استان آتشین کرونایی

درکنارانتظارها برای سفرهای نوروزی، آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده است در حال‌حاضر بیشترین درگیری با ویروس کرونا در استان خوزستان است و این منطقه یک استان آتشین از نظر گرفتاری با بیماری است. به گفته نمکی اکثر شهرهای این استان از جمله شهرهای شمالی استان خوزستان مثل شوشتر و دزفول که قبلا مرگ‌ومیر به‌خصوص با ویروس جهش‌یافته کرونا نداشتند نیز گرفتار شده‌اند. با این حال هنوز انجام تست برای سوارشدن به هواپیما و قطار الزامی نشده است.

هشدار به استان‌های همجوار خوزستان

نمکی درعین حال به استانداران و مسوولان اجرایی در استان‌هایی مثل لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان و بوشهر که با خوزستان همجوار هستند هشدار داد و گفت: مردم ترددهای بین استانی دارند و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. درهمین حال وزارت بهداشت روز گذشته با ارسال پیامکی از هموطنان خواست تا از هرگونه مسافرت غیرضرور به استان‌ها به‌ویژه استان خوزستان خودداری کنند.براساس گزارش‌ها بیش از۳۰درصد مرگ‌های کرونایی مربوط به استان خوزستان است.

وضعیت واردات واکسن

در چنین شرایطی سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت واردات واکسن به کشور با بیان اینکه واکسن‌های دیگری هم در راه است گفت: ۲۵۰ هزار واکسن را اوایل هفته وارد کردیم و حدود ۲۰۰ هزار واکسن دیگر این هفته وارد می‌کنیم. ان‌شاءالله از سهمیه کوواکس هم قرار شد بیش از یک میلیون دز واکسن جدید تا پایان اسفند ماه دریافت کنیم و بر این اساس امیدوارم تا پایان اسفند بتوانیم واکسیناسیون گروه‌های پرخطرمان را انجام دهیم.

آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز از جان‌باختن ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ساعت گذشته خبر می‌دهد. همچنین در این مدت ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۴ نفر از آنها بستری شدند.