تاکید جهانگیری بر برخورد با امضاهای طلایی

وی روز گذشته در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد، افزود: اقدام ویژه‌ای که برای مقابله با فساد باید انجام داد تا این اتفاق رخ ندهد، این است که گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی فساد‌آور را شناسایی و با آن برخورد کنیم. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه عده‌ای تنها حرف مبارزه با فساد را با هدف بدنام‌کردن دیگران می‌زنند، تصریح کرد: باید لکه ننگ فساد را از دامن نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کرد. در این زمینه از اقدامات رئیس قوه‌قضائیه قدردانی می‌کنم. جهانگیری با اشاره به فرمان رهبری در سال ۸۰ و تاکید ایشان بر برخورد با فساد در هر سطحی یادآور شد: این سوال را در همین جلسه اخیر در قوه‌قضائیه مطرح کردم که ما به‌عنوان کسانی که قرار است از وقوع فساد پیشگیری کنیم، آیا از آن زمان تاکنون میزان و تعداد مفاسد را کمتر ساخته‌ایم؟ حتما یک‌جای کار گیر و مشکل دارد یا اینکه ما در مبارزه با فساد صادق نیستیم یا در مبارزه با آن اشتباه می‌کنیم. به‌جای اینکه شمشیر را از طرف صحیح بزنیم به طرف دیگر وارد می‌کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: چون با یکی مخالفیم، برخورد می‌کنیم اما از کنار دیگری می‌گذریم. به هر حال عملکرد ما، نتیجه عکس داده است و باید این مشکل را برطرف کرد. راه مقابله با فساد، شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است تا خود مردم ناظر بر همه چیز باشند.

انتقاد از اعلام وصول نشدن لایحه شفافیت

جهانگیری با بیان اینکه دولت لایحه شفافیت را سال ۱۳۹۸ تصویب کرد و به مجلس فرستاد اما هنوز اعلام‌وصول نشده است، گفت: گاهی لایحه وصول می‌شود، اما در صحن مطرح نمی‌شود، ولی جالب است که لایحه شفافیت هنوز حتی اعلام‌وصول نشده است. لایحه تعارض منافع نیز که عمدتا به مدیران قوه‌مجریه بازمی‌گردد هم معطل مانده است. وی با بیان اینکه مدیران دولتی و غیردولتی که در موضوعی منافع دارند نباید تصمیم‌گیری کنند، اظهار کرد: این‌جور کارها، کارهای ریشه‌ای و بنیادی برای مقابله با فساد است.

به گزارش «ایرنا» وی با تاکید بر اینکه بیشترین فساد در حوزه پول و زمین صورت گرفته، گفت: الان هم می‌گویم پول و زمین دو کانون اصلی سوء‌استفاده و فساد هستند که خوشبختانه بیشترین سامانه‌ها در حوزه پول ایجاد شده است. تقریبا امروز در حوزه پول و بانک و مسائل مربوط به آنها در دولت الکترونیک از همه دستگاه‌ها جلوتر هستند و سامانه‌هایشان تشکیل شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: گفته می‌شود بعضی دستگاه‌ها گزارش داده‌اند که این‌قدر ارز گم شده است. لیست آنها وجود دارد و هرکسی ارزی گرفته و کالایی وارد نکرده است به دستگاه قضایی شکایت شود و قوه‌قضائیه هم که پای کار است و با آنها برخورد می‌کند.