گزارش برجامی آقای سخنگو

سعید خطیب‌زاده صبح دیروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص نامه وزیرخارجه آمریکا به رئیس‌جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری در ارتباط با موضوع افغانستان با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر در قالب سازمان ملل و اینکه آیا قبل از انتشار این نامه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در جریان این پیشنهاد آمریکا قرار گرفته است و اینکه برخی معتقدند که ممکن است ایران موضوع افغانستان را تبدیل به برگ مذاکراتی برجامی با آمریکا کند، گفت: ما هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در مورد موضوعات برجامی یا غیربرجامی نداشته و نداریم.

به گزارش «ایسنا» خطیب‌زاده ادامه داد: درخصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل و در چارچوب این نهاد بین‌المللی ما هنوز دعوت‌نامه‌ای از سازمان ملل درخصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کردیم آن را بررسی خواهیم کرد. این دیپلمات ارشد ادامه داد: نگاه ما به دوستانمان، دوستی است و هیچ گاه نگاه ابزاری به هیچ‌کدام از دوستانمان در منطقه نداشته‌ایم. افغانستان به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.

موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست

او در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیرخارجه ایرلند به تهران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه در جریان این تماس‌ها گفته می‌شود سیگنال‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است، تاکید کرد: موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع اجرای موثر مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و رفع موثر تحریم‌ها از سوی آمریکا است و اینها احتیاج به پالس، سیگنال و گمانه‌زنی ندارد.

پنجره دیپلماسی توافق سه ماهه

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توافق سه ماهه‌ای که بین ایران و آژانس صورت گرفت گشودن یک پنجره دیپلماسی بود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند که ایران مسیر اشتباهی را در مورد برجام و مذاکرات در پیش گرفته است، گفت: ایالات‌متحده چند سال است که در اتوبان برخلاف مسیر و جهت، رانندگی کرده و تصور می‌کند بقیه که در مسیر صحیح هستند اشتباه حرکت می‌کنند. مناسب است هرچه زودتر آمریکا متوجه جهت درست اتوبان شود و این به نفع خود آمریکا، جامعه جهانی و چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل خواهد بود. وی ادامه داد: مسیری که آمریکا باید طی کند مسیر کاملا روشنی است. آنها باید به تعهداتشان در برجام عمل و اقدام به رفع موثر تحریم‌ها علیه ملت ایران کنند.

طرح گام به گام بازگشت به برجام

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران طرح گام به گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، گفت: پیش از این در این ارتباط صحبت کرده‌ایم. ایران هیچ‌گاه طرح گام به گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط و مشی که ایران اعلام کرده است، نیست. خطیب‌زاده ادامه داد: بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست چرا که برجام مسیر را روشن کرده است و در واقع مسیر در این زمینه روشن است.

تلاش‌های اروپا را با حسن‌نیت می‌بینیم

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد عملکرد اروپا در ارتباط با موضوع برجام اظهار کرد: اروپایی‌ها در ارتباط با برجام مشق خود را انجام ندادند. آنها بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران دادند که هیچ‌کدام از آنها را انجام نداده‌اند.

او ادامه داد: البته آنچه که امروز اتحادیه اروپا برای ایفای نقش خود با عنوان نقش هماهنگ‌کننده انجام می‌دهد را ما با حسن‌نیت می‌بینیم ولی بر این موضوع تاکید داریم که اروپایی‌ها در کنار آمریکا به تعهدات خود در مورد برجام عمل نکرده‌اند و این یک موضوع روشنی است. ما همواره از سه کشور اروپایی عضو برجام درخواست کرده‌ایم که به تعهدات خود عمل کنند و آقای ظریف نیز چند بار نامه‌های مختلف در این زمینه نوشته است.

خطیب‌زاده در ادامه گفت: پیام ایران پیام روشنی است و آن این است که مسیر دیپلماسی مسیر بهتر، کم‌هزینه‌تر و درست‌تری است و هر چه زودتر باید طرف‌های ناقض برجام به تعهدات خود عمل کنند و به دیپلماسی بازگردند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آنها پاسخ بهتری از جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند. همان‌طور که بارها گفته‌ایم اقدامات ایران قابل بازگشت است.

اقدامی برای رفع تحریم‌ها انجام نگرفته است

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازگشت آمریکا به برجام نیازمند انجام مذاکراتی بین دو کشور نیست و اگر چنین نیازی وجود داشته باشد ایران حاضر به مذاکره با آمریکا است، گفت: آمریکایی‌ها هنوز قدم اول را نیز برنداشته‌اند و همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم آنها باید اقدام به رفع موثر تحریم‌ها علیه ملت ایران کنند. آنها هنوز اقدامی در این زمینه حتی روی کاغذ هم انجام نداده‌اند.

او تاکید کرد: ما سه مرحله را گفته‌ایم؛ تعهد قطعی به تعهدات و اجرای موثر آنها، رفع تحریم‌ها و بعد بازگشت به برجام. شاید این مسیر هماهنگی‌هایی را نیاز داشته باشد که مسیر این هماهنگی‌ها مشخص است و در برجام تمام جزئیات نوشته شده است. دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که برعکس رانندگی می‌کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.

بررسی برخی نکات درباره برجام

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر اینکه ایران پالس‌هایی برای دیپلماسی ارسال کرده و در حال آماده شدن برای مذاکره با آمریکا است و منظور آقای ظریف از توییت اخیری که در آن اعلام کرده بودند به‌زودی طرح اقدام سازنده ایران را ارائه خواهند کرد، چیست، گفت: آنچه که در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های باقی مانده در برجام داریم و همان طور که پیش از این گفتم با آمریکا گفت‌وگو و مذاکره‌ای نداشته و نداریم. او گفت: در داخل ایران برخی نکات درحال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اقدام عملی از کره‌جنوبی مشاهده نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود ۳ میلیارد دلار از بدهی‌های عراق و کره‌جنوبی به ایران در حال آزاد شدن است، گفت: درخصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی ما هنوز اقدام عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده‌ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته است و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم.

بدهی‌های عراق

خطیب‌زاده در ادامه و در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول‌ها گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد. او ادامه داد: از چند ماه قبل گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌هایی بین بانک مرکزی ایران و طرف‌های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته است که برخی از آنها به نتیجه رسیده است. وی با بیان اینکه این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.


وزیر‌خارجه ایرلند:

فرصتی تاریخی برای احیای برجام وجود دارد

وزیر امور‌خارجه ایرلند پس از دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور و وزیر امور‌خارجه ایران در بیانیه‌ای محورهای این مذاکرات را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور‌خارجه ایرلند، در بیانیه سایمون‌کاوونی وزیر امور‌خارجه این کشور آمده است: مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه ایران و ایرلند در پی از سرگیری حضور دیپلماتیک ایرلند در تهران متمرکز بود.  کاوونی درباره توافق هسته‌ای(برجام) در این بیانیه مطرح کرد: ایرلند به عنوان تسهیل‌گر قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای‌امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای را پشتیبانی می‌کند، یک اولویت ویژه در سفر زودهنگام من به تهران در آغاز دوره ایرلند در شورای امنیت بود. این یک موقعیت مهم برای برجام است. با اعضای برجام به‌طور مداوم در ارتباط هستم و مذاکرات با رئیس‌جمهور روحانی و وزیر امور‌خارجه ظریف متمرکز و مفید بود. او افزود: ایرلند تمامی طرف‌های توافق را تشویق می‌کند تا به پایبندی کامل به توافق بازگردند؛ یک فرصت تاریخی برای بازگشت به مذاکره و به توافق رسیدن درباره مسیر. به همکاران ایرانی تاکید می‌کنم که ایرلند طبق نقش خود در شورای‌امنیت، آماده حمایت و تسهیل این تلاش‌هاست.